بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
به گزارش بورس‌نیوز؛

تحلیل بنیادی"هرمز"- ۱۹ تیر ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی
کد خبر : ۲۷۱۶۹۳

بورس‌نیوز:

معرفی صنعت فولاد

به آلیاژ‌های آهنی که بین ۰۰۰۲/۰ درصد تا ۲/۱ درصد کربن دارند، فولاد اطلاق می‌شود.

خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن، عملیات حرارتی انجام شده و فلز‌های آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد.

از فولاد که تا ۲/۰ درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط دارای ۲/۰ تا ۶/۰ درصد کربن و مورداستفاده برای ساخت ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی، فولاد سخت دارای ۶/۰ تا ۵/۱ درصد کربن و برای ساختن ابزارآلات، فنر و…استفاده می‌گردد.

تحلیل بنیادی

فرآوری سنگ‌آهن

فرآوری سنگ‌آهن را می‌توان به دودسته تقسیم‌بندی کرد

تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده و تولید کنسانتره سنگ‌آهن

سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده:

تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده به روش مکانیکی و مغناطیسی است و در آن از آب استفاده نمی‌شود.

این روش عیار چندان بالایی ندارد و به همین دلیل در سیستم‌های احیای مستقیم کاربردی ندارد؛ ولی در کوره بلند می‌توان از آن استفاده کرد.

کنسانتره سنگ‌آهن:

کنسانتره پودری سیاه‌رنگ و محصولی ثانویه است که از پرعیارسازی (عیار %۶۵ تا %۶۸) سنگ‌آهن - که دارای عیار %۴۵ تا %۵۰ است - حاصل می‌شود. این محصول غنی شده به‌عنوان ماده اولیه گندله‌سازی شناخته می‌شود.

این ماده غیرسمی و غیر قابل‌اشتعال است. همچنین خطر انفجار را به همراه ندارد.

مراحل فرآوری سنگ‌آهن


۱. خردایش سنگ‌آهن: خردکردن سنگ‌آهن در سنگ‌شکن در دو مرحله به‌صورت خشک و تبدیل به‌اندازه ۳۰ میلی‌متری

۲. آسیاب کنی: تبدیل محصول قبلی به اندازه‌های ۰/۵ تا ۱ میلی‌متری به‌صورت تر، خروجی این مرحله اسلاری یا دوغابی است که مخلوطی از ذرات خرد شده شناور را به همراه دارد. 

۳. پرعیارسازی (مهم‌ترین مرحله): در مرحله پرعیارسازی باید قطعات ریز باارزش، از موادی که باطله محسوب می‌شوند جدا شوند. اسلاری به کمک پمپ به مرحله جدایش مغناطیسی می‌رسد. ذرات مغناطیسی با عبور دوغاب از روی جداکننده‌های مغناطیسی از نوع درام از سایر مواد باطله جدا می‌شوند.

۴. آبگیری (کاهش رطوبت به ۱۰درصد): این فرایند با استفاده از فیلتر انجام می‌گیرد سنگ‌آهن پرعیار خشک شده به ذراتی با رطوبت ۹ تا ۱۰ درصد تبدیل می‌شود. در نهایت نیز کنسانتره خشک انبار می‌شود برای آبگیری مواد باطله از تیکنر (وسیله استحصال فلزات سنگین) استفاده می‌کنند و باتوجه‌به اصل ته‌نشینی مواد سنگین مواد سنگین باطله را از آب جدا می‌کنند.

تحلیل بنیادی

 

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تولید فولاد جهانی در سال ۲۰۲۳

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد تولید در سه‌ماهه ابتدایی سال برابر ۳/۴۵۹ میلیون تن بوده که نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۱/۰ درصد کاهش داشته است.

میزان تولید به تفکیک مناطق: در ماه مارس ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب آفریقا (۴/۸ درصد رشد) ۴/۱ میلیون تن آسیا و اقیانوسیه (۱/۴) درصد رشد ۸/۱۲۴ میلیون تن و روسیه و اوکراین (۳ درصد رشد) ۶/۷ میلیون تن بوده است. سایر مناطق جهان تغییرات منفی تولید را در سه‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه نموده‌اند. از طرفی میزان تولید در سه‌ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در تمامی مناطق جهان با تغییرات منفی روبرو شده است.

تولید فولاد چین: میزان تولید در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ حدود ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش‌یافته است. در ماه ژانویه ۷/۶ درصد (۸۹ میلیون تن)، در ماه فوریه ۸/۶ درصد (۸۰ میلیون تن)، و در ماه مارس ۸/۸ درصد (۹۶) میلیون تن تولید افزایش‌یافته است.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

فولاد هرمز

شرکت فولاد هرمزگان جنوب سهامی عام در تاریخ ۱۰/۵/۱۳۹۰ به‌صورت یک شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌های بندرعباس به ثبت رسید و سپس طی صورت‌جلسه مجمع فوق‌العاده مورخ ۱۰/۷/۱۳۹۲ نوع شرکت از سهامی خاص به عام تبدیل و سهام شرکت در همان سال در بازار فرابورس ایران پذیرفته گردید. شرکت فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب، در کنار خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۹۶ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده است که با وجود این شرکت استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل گردیده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت مجاورت با آب‌های خلیج‌فارس جهت دسترسی آسان به آب‌های آزاد نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه مجاورت با ذخایر سنگ‌آهن گل‌گهر مجتمع بندری رجایی حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است در حال حاضر شرکت فولاد هرمزگان جزء واحد‌های فرعی شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

اهداف کلی شرکت

این شرکت باهدف تولید ۱.۵ میلیون تن اسلب (تختال) ایجاد گردیده است. بخش احیای مستقیم شامل دو مدول ۸۲۵ هزارتنی (جمع ۱۶۵۰ هزار تن) با کلیه تجهیزات و تأسیسات جانبی و بخش فولادسازی شامل واحد‌های برداشت و انتقال آب دریا به میزان ۳۰۰۰۰۰ مترمکعب ایستگاه مرکزی توزیع برق، بخش ذوب (شامل ۲ کوره قوس الکتریکی و ۲ کوره پاتیلی) ریخته‌گری (شامل دو خط ریخته‌گری پیوسته تختال) دارای ظرفیت نهایی ۱.۵ میلیون تن تختال (به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیمتر و عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلیمتر)، کارخانه اکسیژن سازی کارخانه آهک، تعمیرگاه مرکزی، آب‌شیرین‌کن‌ها و آزمایشگاه مرکزی است.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

 

امیر رضا فرهنگ و پدارم سمیعی تبریزی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.