بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
در مجمع عمومی شرکت لبنیات پاستوریزه پاک مطرح شد؛

رشد ۵۱۴۱ درصدی سود عملیاتی "غپاک"/ افزایش سرمایه "غپاک" در راه است

رشد ۵۱۴۱ درصدی سود عملیاتی
مدیرعامل شرکت لبنیات پاک گفت: شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین را باهدف بهبود ساختار مالی در برنامه دارد.
کد خبر : ۲۷۱۷۱۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، علی عبدی، مدیرعامل شرکت لبنیات پاک در مجمع عمومی عادی این شرکت اظهار کرد: امیدواریم عملکرد یک ساله شرکت علاوه بر سهامداران موجب رضایت باریتعالی باشد.

وی ادامه داد: شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در سال ۱۳۳۸ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده است. در سال ۱۳۵۴ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۳۵۵ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده و در حال حاضر این شر کت جزو شرکت‌های فرعی مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا به حساب می‌آید. 

وی افزود: شرکت لبنیات پاک، با وجود ۲ هزار کارگر و کارمند در شرکت اصلی، شرکت پخش سراسری پاک، شرکت پاک آرا و شرکت پاک پی مشغول تولید کالای باکیفیت و سلامت محور برای مردم در سراسر کشور است. امیدواریم با یک برنامه ریزی دقیق‌تر شاهد نتایج بهتری در سال ۱۴۰۲ باشیم.

عبدی در گزارشی از عملکرد گروه پاک بیان کرد: مقایسه صورت سود و زیان سه ساله گروه مشخص می‌کند که سود عملیاتی گروه در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۸ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵۰۰ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۱ عددی بالغ بر ۳۹۵ میلیارد تومان است. 

مدیرعامل شرکت لبنیات پاستوریزه پاک ادامه داد: سود و زیان قبل از کسر مالیات شرکت در سال ۱۳۹۹ نشان دهنده زیان بیش از ۱۸ میلیاردی، در سال ۱۴۰۰ زیان بیش از ۹۲ میلیاردی و در سال ۱۴۰۱ سود بیش از ۳۱۷ میلیاردی شرکت است.

وی همچنین درخصوص سود و زیان خالص "غپاک" توضیح داد: شرکت لبنیات پاک سود و زیان خالص شرکت در سال ۱۳۹۹ زیان بیش از ۲۲ میلیاردی، سال ۱۴۰۰ زیان بیش از ۱۰۸ میلیاردی و در سال ۱۴۰۱ سود بیش از ۲۵۷ میلیاردی را به ثبت رسیده است. 

وی در ادامه درخصوص تولید و فروش شرکت خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ تولید شرکت ۱۴۳ هزار تن در سال، سال ۱۴۰۰ تولید ۱۶۷ هزار تنی در سال و با رشد محسوس در سال ۱۴۰۱، تولید ۱۶۹ هزار تنی را شاهد بودیم. این افزایش تولید، عمدتا در خصوص محصولات با حاشیه سود بالا اتفاق افتاده است. یعنی ما در تولید شیرخام کاهش ۳ درصدی داریم، اما در تولید خامه، کره، دوغ و پنیر افزایش قابل توجه نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم. این محصولات، محصولاتی هستند که حاشیه سود بسیار بالایی را نسبت به شیر‌های کم چرب و پرچرب در بازار دارند. 

عبدی با اشاره به مبلغ فروش "غپاک" در سال گذشته ادامه داد: مبلغ فروش در سال ۱۳۹۹ عددی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹۰۰ میلیارد تومان فروش شرکت اتفاق افتاده است. روند افزایش فروش نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸، ۳۹ درصد رشد، سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، ۹۰ درصد رشد و در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، رشد ۸۵ درصدی را به ثبت رسانده است. 

مدیرعامل شرکت لبنیات پاستوریزه پاک خاطرنشان کرد: در مقایسه بهای تمام شده در سال ۹۹، ۱۷ درصد بهای تمام شده نسبت به فروش، در سال ۱۴۰۰، ۱۶ درصد و برای سال ۱۴۰۱، ۲۲ درصد سود ناخالص از محل عملیات شرکت محقق شده است. روند سود عملیاتی شرکت برای سال ۱۳۹۹، ۳۸ میلیارد تومان سود عملیاتی کسب شد که ۲۲۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد را نشان داده است. برای سال ۱۴۰۰، سود عملیاتی ۷۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. برای سال ۱۴۰۱، ۳۹۵ میلیارد تومان سود عملیاتی شرکت محقق شد که نسبت به سال گذشته ۵۱۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است.
عبدی درخصوص سود و زیان خالص "غپاک" توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۲ میلیارد زیان نسبت به سال گذشته که کاهش ۷۶ درصدی را ثبت کرده است. برای سال ۱۴۰۰، ۱۰۸ میلیارد زیان که نسبت به سال گذشته ۱۹۵ درصد کاهش و برای سال ۱۴۰۱، از یک زیان سنگین به سود قابل توجه ۲۵۷ میلیارد تومانی رسیده که رشد ۳۳۶ درصدی را ثبت کرده است. 

وی درخصوص منابع انسانی شرکت لبنیات پاک بیان کرد: با وجود رشد تولید، فروش و افزایش ۵ هزار برابری سود نسبت به سال گذشته تعداد نیرو‌ها در سال ۱۴۰۰، ۱۸۶۱ نفر و در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۶۴ نفر افزایش یافته است.

مدیرعامل "غپاک" همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه منابع انسانی خاطرنشان کرد: بازنگری و اصلاح نظام جذب و استخدام، طراحی مدل شایستگی، طراحی نظام حقوق و دستمزد، افزایش سطح سلامت و بهداشت پرسنل، طراحی نظام آموزش و افزایش سطح رفاه و بهبود فرهنگ سازمانی از اقدامات مهم در حوزه منابع انسانی بود که در سال گذشته رقم خورده است. 

وی با اشاره به کمیته‌های تخصصی "غپاک" ادامه داد: کمیته حسابرسی، ریسک و انتصابات که بر مبنای الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی در راستای ارتقا و بهبود اهداف حاکمیت شرکتی ایجاد و جلسات کمیته‌های مربوط به طور منظم در هر ماه با حضور اعضا تشکیل شده است. 

عبدی درخصوص مسئولیت‌های اجتماعی نیز گفت: در حوزه مسئولیت‌های جتماعی اقدامات متعددی انجام شده که می‌توان به صیانت از سلامت کلیه کارکنان شامل اخذ کارت بهداشت، کارت سلامت، انجام واکسیناسیون منظم، گواهی اصناف، برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد. اقدامات انجام شده در راستای مشتری مداری و حقوق مصرف کنندگان؛ مساله فرهنگ سازی مصرف شیر و فرآورده‌های شیری، قیمت گذاری کالا و خدمات بر مبنای ضوابط سازمان حمایت در راستای جلب رضایت مشتریان و دارا بودن نظام رسیدگی به شکایات نیز اقدامات انجام شده شرکت لبنیات پاستوریزه پاک به شمار می‌رود.

وی درباره برنامه‌های آتی هیات مدیره نیز افزود: نهایی نمودن سیستم کنترل تولید به منظور نظارت مستمر بر عملکرد، اصلاح و به روز رسانی آیین نامه‌های عمومی شرکت، تغییر ساختار تولید و فروش به صورت تولید کارمزدی در شرکت‌های زیرمجموعه، تمرکز در عملیات تامین در مجموعه شرکت‌های پاک، ایجاد تنوع در محصولات تولیدی، برون سپاری و سایر برند‌ها در جهت استفاده از حداکثر ظرفیت ناوگان توزیع سراسری، توسعه صادرات و افزایش سهم محصولات در بازار‌های خارجی، تقویت کنترل‌های داخلی در امر تولید و فروش به منظور بالابردن بهره وری تولید و کنترل ضایعات، خرید دستگاه‌های پیشرفته جهت ارتقای ظرفیت تولید، ایحاد بازار‌های داخلی در استان‌های مجنوبی کشور، هدف گذاری تولید و فروش در کل کشور و تقویت سایت‌های فروش و راه اندازی سایت‌های جدید از برنامه‌های آتی هیات مدیره در سال جاری خواهد بود. 

وی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت لبنیات پاستوریزه پاک ادامه داد: خط تولید پنیر در شرکت پاک آرا در سنندج راه اندازی شده است. از آنجایی که این شرکت، شرکت فرعی شرکت لبنیات پاستوریزه پاک است، به همین دلیل این مساله در کدال افشا نشده است. 

مدیرعامل "غپاک" درخصوص فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه، توضیح داد: افزایش ۹۰ درصدی نرخ شیرخام و افزایش ۶۰ درصدی قیمت لبنیات به این صنعت شوک وارد کرد. ما سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه تبدیل شیر اسکیم به شیرخشک را متحمل می‌شدیم که در حال حاضر با ۷۰ میلیارد تومان دستگاه خریداری شد و از خروج ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از شرکت جلوگیری شد. با این کار کنترل هزینه مالی اتفاق افتاده است. درخصوص بطری‌های پلاستیکی این موضوع قابل توجه است که ما قبلا بطری‌های پلاستیکی را از بیرون تهیه می‌کردیم. در حال حاضر ۲ دستگاه خریداری شد که در کارخانه موجود است. 

وی درباره خام فروشی نیز گفت: در سال‌های گذشته خام فروشی انجام می‌شد، اما سعی کردیم این کار صورت نگیرد و خام فروشی به پنیر، کره و خامه تبدیل شد که رشد ۳۰ درصدی تولید پنیر، کره و خامه را ثبت کردیم. در این زمینه افزیاش تولید و فروش داشتیم که بهای تمام شده نیز کاهش داشت. در گزارش سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش تولید و فروش را محقق کردیم.

عبدی با اشاره به نرخ شیر خام گفت: نرخ شیر خریداری شده از بنیاد نرخ مصوب دولت، ۶۴۰۰ تومان بود که به ۱۲ هزار تومان و در سال جاری به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. بخش عمده‌ای از مواد اولیه شرکت، شیر خام است. شاید بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه ما شیرخام است. ما شیر خام را از بنیاد مستضعفان به دلیل اینکه مجموعه دامداری‌های بنیاد مستضعفان بزرگترین دامداری سنگین در کشور هستند، خریداری می‌کنیم. شرکت‌های رغیب نیز شیر خام را از مجموعه دامداری‌های بنیاد مستضعفان خریداری می‌کنند. در سال گذشته تسهیلات بیش از ۱۲۰ میلیاردی شرکت را بنیاد مستضعفان با ارائه زمین تهاتر کرد و بار تسهیلات بانک سینا را از روی دوش ما برداشت. بند‌های این چنینی در حوزه تعارض منافع و معاملات خاص به میان آورده می‌شود، در حالی که باید از حمایت بنیاد مستضعفان از شرکت لبنیات پاستوریزه پاک تشکر کرد. 

وی همچنین درخصوص بازاریابی شرکت لبنیات پاستوریزه پاک افزود: متاسفانه در زیرساخت فروش دچار خلاء هستیم که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد به ناوگان مویرگی فروش اضافه شد. بیش از ۱۲۰ دستگاه نیسان یخچال دار به دارایی‌های شرکت افزوده شد. همچنین ۷ سایت فروش جدید نیز افتتاح شده است. 

مدیرعامل "غپاک" درباره افزایش سرمایه شرکت گفت: شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین را باهدف بهبود ساختار مالی در برنامه دارد.

بازارگردان شرکت: در خصوص بازارگردان با کارگزاری بورس بهگزین مذاکرات انجام شده و ظرف چندماه آتی این کار صورت خواهد گرفت. 

پرداخت سود سهام: باتوجه به اینکه شرکت در سال گذشته سجامی نبوده و به دلیل مشکل در ترکیب هیات مدیره امسال حتما باید این موضوع رفع و پرداخت سود ظرف ۴ ماه و از طریق سجام انجام می‌پذیرد.

آیین نامه خرید خارجی:در آیین نامه فعلی شرکت صراحتا به خرید خارجی اشاره شده و به همین دلیل آیین نامه مجزا برای خرید خارجی نداریم.

مجمع با تصویب صورت مالی شرکت، تعیین پاداش هیات مدیره به میزان ۲۲۰۰ میلیارد ریال و تقسیم سود ۵۰ به پایان رسید.

لازم به ذکر است، در پایان مجمع، ۵۰ ریال سود به ازای هر سهم "غپاک" بین سهامداران تقسیم شد. 

گفتنی است، مجمع فوق العاده شرکت لبنیات پاستوریزه پاک به حد نصاب نرسید و برگزار نشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.