بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر : ۲۷۲۱۰۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، علی اکبر فراهانی، مدیرعامل شرکت آسان پرداخت پرشین در مجمع عمومی این شرکت اظهار کرد: چشم انداز ما در شرکت آسان پرداخت این بود که بتوانیم خود را به عنوان مورد اعتمادترین و نوآورترین صنعت پرداخت ایران تثبیت کنیم.

وی افزود: ماموریت ما این بود که بتوانیم بستر امن در حوزه پرداخت، فناوری مالی و خدمات دیجیتال با کاربری آسان و قابل اطمینان فراهم کنیم. در عین حال متعهد هستیم که به نوآوری پایبند باشیم و ارتباط بین خلاقیت و دانش را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم. 

فراهانی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ سرویس فعال درآپ داریم که خود این‌ها به تعداد زیادی زیرسرویس تفکیک می‌شود. با ۱۸ بانک قرارداد داریم و به مشتریان آن‌ها سرویس می‌دهیم. در اپلیکیشن نیز ۲۱ میلیون کاربر فعال ماهانه داریم. کارتخوان‌های "آپ" به واسطه قرارداد با بانک کشاورزی در ۱۱۲۸ شهر و ۴۹ هزار روستای کشور فعال هستند. با قرارداد‌های موجود و توان فنی بالغ بر ۳.۶ میلیارد تراکنش شاپرکی و بیش از یک میلیون کاربر فعال در کیف پول داشتیم.

مدیرعامل شرکت آسان پرداخت ادامه داد: هم جهت با اهداف شرکت برای تصاحب بازار با حاشیه سود بیشتر ۴۸ درصد حاشیه سود تراکنش‌های پرداخت اینترنتی کشور را به خود اختصاص خواهیم داد. 

وی بیان کرد: در راستای اهداف و چشم انداز "آپ" با توجه به رقابت سنگین که در حوزه پرداخت وجود دارد، سعی کردیم رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنیم و با سرمایه گذاری در حوزه‌های جدید، شرکت‌هایی را داشته باشیم که بخش دیگری از سودآوری شرکت و گروه را ایجاد کنند. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد ۱۲ تا ۱۳ درصدی در حوزه درآمد‌های عملیاتی در شرکت اصلی داشتیم که این عدد در شرکت‌های تابعه با رشد ۳ برابری همراه بوده است.

فراهانی با اشاره به سود خالص شرکت آسان پرداخت توضیح داد: در حوزه سود خالص در شرکت اصلی با وجود فشار رقابت، محدودیت‌های سرمایه گذاری، تکنولوژی و تحریم‌ها با وجود اینکه افزایش ۱۳ درصدی درآمد‌ها را داشتیم، رشد سودآوری ما ۴.۱۳ درصد بود. اما در شرکت‌های تابعه این سود آوری از یک زیان ۵ میلیارد تومانی از سال گذشته به یک سود ۸ میلیارد تومانی و رشد ۲۵۰ درصدی رسید که امیدواریم در سال جاری این روند ادامه و شرکت‌های تابعه را سودآورتر کنیم و از آن‌ها به عنوان یک اهرم برای رقابت در شرکت اصلی استفاده کنیم.

وی درباره شرکت‌های تابعه "آپ" بیان کرد: ۱۱ شرکت تابعه داریم که سهام مدیریتی و بالای ۵۰ درصد ۶ شرکت را در اختیار داریم. عمر این شرکت‌ها از زمانی که آسان پرداخت وارد آن‌ها شده یا بعضا خود "آپ" آن‌ها را راه اندازی کرده، به شرکت‌های درحال رشد تبدیل شدند وبه سود آوری رسیدند که این گزارش به شکل جامع در صورت‌های مالی شرکت در بخش شرکت‌های تابعه و گروه وجود دارد. 

مدیرعامل "آپ" همچنین ادامه داد: در حوزه عملیات اقدامات گسترده‌ای انجام شده است. از ماحصل این اقدامات را می‌توان به رتبه اول ممیزی شاپرک بین ۱۲، PSP، رتبه اول تراکنش‌های اینترنتی با بیش از ۵۰ درصد سهم بازار، رتبه دوم تعداد ابزار پذیرش موبایلی فعال، رتبه سوم در نسبت کمترین خطای پذیرنده، رتبه سوم در شاخص اثربخشی مبلغی کارتخوان‌های فروشگاهی اشاره کرد. مجموعه این اقدامات در جهت بهره وری بیشتر از سرمایه سرمایه گذاران انجام شده است.

فراهانی خاطرنشان کرد: برای حرکت بهتر و چابکی بیشتر شرکت به منظور برون سپاری منطقه ای، در ۴ نقطه از کشور تعمیر و تخصصی دستگاه‌های پوز را انتخاب کردیم. در طول سال گذشته شبکه نمایندگی را بهینه سازی کردیم. ایجاد و تثبیت مسیر درآمدی جدید در حوزه مسیر فروش سخت افزار و دستگاه پوز را داشتیم که بزرگترین بخش سود غیرعملیاتی را در سال گذشته تشکیل داده است. 

وی با اشاره به عملکرد مالی شرکت آسان پرداخت افزود: حوزه عملکرد مالی شاخص‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای دارد و این موضوع در گزارش حسابرس قابل مشاهده است. در ۴ سال گذشته روند رشد درآمدی را حفظ کردیم و از ۵۲۰۰ میلیارد به ۷۳۰۰ میلیارد رسیدیم. علی رغم تثبیت تعرفه‌های کارمزد پرداخت با کنترل هزینه‌ها و اقداماتی نظیر شرکت‌های تابعه، ورود به بازار‌های جدید با وجود کاهش چشمگیر سود عملیاتی در سال ۱۴۰۱، سود خالص شرکت را مانند سال قبل حفظ و کمی ارتقا دادیم. امیدواریم با تغییر کارمزد که در تیرماه سال جاری اتفاق افتاد، وضعیت مجموعه‌های PSP بهتر شود. هر چند این اقدام خوب و شایسته بوده، اما بسیار دیر و مقدار آن کم است.

فراهانی عنوان کرد: درحوزه دارایی‌های غیرجاری یک افزایش در سال ۱۴۰۱ داشتیم که عمدتا ناشی از خرید تجیهزات، تکمیل ساختمان "آپ" و دستگاه کارتخوان بوده است. در حوزه دریافتی‌های نقد حاصل از عملیاتی افزایش ۱۳۲ درصدی را نسبت به سال گذشته داشتیم و حقوق مالکانه نیز در سال گذشته به واسطه عدم توزیع سود و انباشت آن در شرکت افزایش ۲۸ درصدی را محقق کردیم. در نسبت جاری ۱.۲۷، در نسبت آتی ۰.۹۷، نسبت بدهی ۰.۵۱، پوشش هزینه بهره وری ۲.۱۲، بازده دارایی‌ها ۰.۰۵، بازده حقوق صاحبان سهام ۰.۱ را در نسبت‌های مالی شرکت در سال ۱۴۰۱ داریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.