بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
وظیفه بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است/ برنامه ریزی بانک مرکزی؛ کاهش نرخ نقدینگی به ۲۵ درصد 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی وظیفه دارد که نقدینگی را کنترل کند. نرخ رشد نقدینگی که در سال ۱۳۹۹، ۴۰.۶ درصد، در سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد بود، در سال ۱۴۰۱، به ۳۱.۵ درصد کاهش یافت. برنامه ریزی ما برای سال جاری کاهش نرخ نقدینگی به ۲۵ درصد است. 
کد خبر : ۲۷۲۶۲۳

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت اظهار کرد: وظیفه بانک مرکزی تنظیم نظام پولی، اعتباری و ارزی کشور است. متغیر‌های کلان کشور در ۵ سال گذشته آسیب‌های جدی داشته است؛ بنابراین به اصلاحات اساسی در قوانین و نظامات پولی و بانکی نیازمند بودیم. 

وی افزود: متوسط رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، ۳۳ درصد، تورم ۴۲ درصد، رشد سالانه دلار در بازار غیررسمی ۶۱ درصد بود. باید در رویه خود تغییرات اساسی ایجاد کنیم. ضمن اینکه به دلیل شوک‌های سیاسی در سال‌های اخیر بی اعتمادی و فضای ناشی از آن در اقتصاد کشور حاکم شد. در بانک مرکزی نقشه راهی طراحی کردیم که محور‌های آن کنترل و مدیریت نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تنظیم گری و تقویت نظارت و تحکیم حکمرانی بانک مرکزی است. 

فرزین بیان کرد: همان طور که مستحضرید قانون بانکداری مرکزی تهیه شده، اما اختلافات دیدگاهی در دولت، بانک مرکزی و مجلس وجود داشت که به تفاهم رسیدیم. محور اصلی آن اشکالاتی است که در قانون پولی بانکی مصوبه ۱۳۵۱ کشور وجود داشت. یکی از اشکالات اساسی قواعد فیصله در این قانون بود که کاملا تدوین نشده است. مقررات هیات انتظامی جامع و مانعی نیست و اقتدار بانک مرکزی در این قانون به خوبی نمایان نشده است. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: قانون جدیدی که توسط مجلس در حال تهیه است تمرکز آن بر انجام این اصلاحات است که باید انجام شود تا بانک مرکزی از اختیارات لازم در بانک‌ها، موسسات اعتباری و صرافی‌ها برخوردارد شود، ضمن اینکه در حال حاضر در قانون فعلی نیز وجود دارد.
وی درباره قانون بانکداری توضیح داد:، چون این طرح در مجلس مصوب نشده بود در جلساتی که برگزار شد، به توافقاتی رسیدیم. نقشه راه جدید و ساختار‌های جدیدی برای مدیریت در حوزه بانکی و پولی و ارزی کشور فراهم خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های پولی عنوان کرد: همانطور که می‌دانید، در حوزه سیاست‌های پولی در خصوص نقدینگی باید تصمیم جدی باید اتخاذ می‌شد. بانک مرکزی وظیفه دارد که نقدینگی را کنترل کند. نرخ رشد نقدینگی که در سال ۱۳۹۹، ۴۰.۶ درصد، در سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد بود، در سال ۱۴۰۱، به ۳۱.۵ درصد کاهش یافت. در تیرماه نیز نرخ رشد نقدینگی را به ۲۷.۵ کاهش دادیم. برنامه ریزی ما برای سال جاری کاهش نرخ نقدینگی به ۲۵ درصد است. 

فرزین بیان کرد: PPI نقطه به نقطه در اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰۳ درصد بود که در تیرماه سال جاری به ۳۲ درصد کاهش یافته است. این؛ یعنی کنترل شدید رشد PPI. در حوزه CPI نرخ تورم براساس آمار بانک مرکزی حدود ۱۵ درصد از ابتدای سال تاکنون کاهش یافته است. آثار این کاهش را در بازار دارایی‌ها مانند مسکن، خودرو و... می‌توان مشاهده کرد. همچنین در ماه گذشته نرخ رشد ماهانه تورم کالا به صفر درصد رسید. 

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: درسه ماهه اول سال نقدینگی ۳.۹ درصد رشد کرده است. نقدینگی کاهش و فروش ارز افزایش یافته است. وقتی تراز پرداخت‌ها افزایشی می‌شود، فروش نفت نیز افزایش می‌یابد و همه این‌ها دلایل بنیادی است که تایید کننده این است که اقتصاد در حوزه پولی و مالی در حال کنترل است. 

وی گفت: درباره حساب جاری؛ در سال ۱۳۹۰، حساب جاری ما ۲۶ هزار دلار مثبت بود. سال ۱۳۹۸ یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار منفی شد، سال ۱۳۹۹ منهای ۷۰۸ میلیون دلار بود، سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار و سال ۱۴۰۱ به ۱۴ میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار افزایش یافته است. یک عدد منفی به یک مازاد ۱۵ میلیارد دلاری تبدیل شده است.

فرزین ادامه داد: صادرات کالای ما ۲۲ میلیارد دلار بیش از واردات کالا بود. حجم اقتصاد از طریق تعامل با دنیای خارج نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌شود. صادرات کالا قبل از تحریم‌ها ۹۲ میلیارد دلار بود و در سال ۱۴۰۱ به ۹۷ میلیارد دلار تبدیل شده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دهه ۱۴۰۰ به پایان رسیده و وارد دوره جدیدی می‌شویم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حوزه سیاست پولی کنترل مقداری را انجام دادیم. تواسنتیم قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش دهیم. به همین دلیل است که توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم. هدایت اعتباری را آغاز کردیم. استفاده از اوراق گام، اوراق صکوک و... انجام شد. توانستیم زنجیره تامین مالی زنجیره‌ای را در کشور تقویت کنیم.

وی افزود: در حوزه نظام بانکی اعلام کردم که تمرکز اصلاحات باید بر کاهش ناترازی باشد. دسته بندی مشخصی از بانک‌ها داریم. بانک‌هایی که از نظر ناترازی سالم و بانک‌هایی که ناتراز و قابل اصلاح هستند را شناسایی کردیم. برای همه این موضوعات برنامه اصلاحی داریم. 

فرزین گفت: وقتی سخن از ناترازی به میان می‌آید، منظور ورزشکستگی نیست. از منظر کسری نقدینگی است. بانک‌های ما ورشکسته نیستند. این مشکل نقدینگی است. برای بانک‌های ناتراز در نظر گرفته ایم تا کفایت سرمایه را به ۸ افزایش دهند. در برابر اضافه برداشت این بانک‌ها باید وثیقه بگذارند. هیچ بانک خارج از کنترل ما نیست. برخی بانک‌ها اضافه برداشت دارند که در حوزه اصلاحی برنامه ما قرار دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
H
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
لعنت .....دزدچقدربی شرف هستید این چه مملکتیه ازهمه جا مردم توفشارن چرااگه نمیتونید مدیریت کنیدگم شیدازاین خراب شده بریدبورس ذلیل تورم شدید گرانی امان مردم ویریده ثباتی نیست خدالعنتتون کنه ایشالله زندگیتون نابود بشه زندگی مردم ونابودکردیداگه ..اینه مانمیخوایم ب.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.