بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
تحقق سود ۹۶ تومانی سه‌ماهه از سهمی ۱۰۰ هزارتومانی؛

"غناب" و اشتباهات لپی در شرکتی ۲۰۰۰ میلیاردتومانی!

اینکه چگونه درآمد‌های شرکت ۸۸ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش‌یافته است درحالی‌که فروش محصولاتش رشد‌هایی بیش از چند هزاردرصدی را نشان می‌دهد سؤالی است که احتمالاً می‌بایست از نوابغ مالی فعال در این شرکت پرسید.
کد خبر : ۲۷۲۶۵۰

بورس‌نیوز:

ظاهراً تنها رشد ۴۰۰ درصدی سالانه قیمت سهام شرکت گروه صنعتی ناب نیست که آن را در بازار متمایز کرده؛ بلکه تحقق سودی ۲ میلیاردتومانی از شرکتی که به‌تازگی ادعای ارزش بیش از ۱.۸۷۰ میلیاردتومانی دارایی‌هایش را روانه کدال کرده نیز در نوع خود منحصربه‌فرد می‌باشد.

در شرایطی که قیمت هر سهم شرکت گروه صنعتی ناب با نماد غناب در بازار پایه فرابورس به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده، صورت‌های مالی سه‌ماهه این شرکت خبر از تحقق سودی تنها ۹۶ تومانی به‌ازای هر سهم دارد. اینکه چگونه مدیران شرکت می‌توانند از بیش از ۱۸۷۰ میلیارد تومان دارایی سالانه چیزی در حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان سود بسازند هنری است که بعید است نزد هر مدیری باشد.

از نکات قابل‌توجه صورت‌های مالی ۳ماهه حسابرسی نشده این شرکت، عدم تناسب صورت سود و زیان با مبالغ مندرج در جداول تولید و فروش شرکت است. درحالی‌که شرکت کل درآمد‌های حاصل از فروش را در ۳ماهه نخست تنها ۱۲ میلیارد ریال اعلام نموده، جداول مربوط به آمار تولید و فروش شرکت حکایت از رشد فروشی چشمگیر در سه‌ماهه نخست دارد.

اینکه چگونه درآمد‌های شرکت ۸۸ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش‌یافته است درحالی‌که فروش محصولاتش رشد‌هایی بیش از چند هزاردرصدی را نشان می‌دهد سؤالی است که احتمالاً می‌بایست از نوابغ مالی فعال در این شرکت پرسید.

تنها دو حالت را می‌توان از گزارش ارسالی شرکت در سامانه کدال در نظر گرفت:

۱- مدیر و پرسنل واحد مالی شرکت درک دقیقی از رقم‌های تولید و فروش شرکت نداشته و به همین دلیل در ورود تناژ تولیدی و فروخته شده دچار اشتباه شده‌اند.

۲- مبالغ فروش بر مبنای تناژ تولیدی و فروخته شده شرکت محاسبه نگردیده است!

حال فرض کنیم مدیران مالی شرکت دچار اشتباه سهوی در ورود اطلاعات در سامانه کدال شده‌اند، به‌راستی هیچ یک از سهام‌داران و یا پرسنل واحد‌های نظارتی در فرابورس هم نمی‌توانستند شرکت را از اشتباه پیش‌آمده آگاه و اطلاعات را پس از ۳ روز اصلاح کنند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.