به گزارش بورس نیوز، ، اهمیت راه اندازی جایگاههای شارژ خودروهای برقی بدین دلیل در دستور کار مپنا قرار گرفت که که برقی سازی در ناوگان حمل و نقل به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با مشکلات زیست محیطی شهرهای بزرگ مانند تهران تلقی شد.
بر اساس این گزارش موسی رفان، مدیر برق و کنترل گروه مپنا در مراسم بهرهبرداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: با افزایش تقاضا برای برقی سازی خودروها، نیاز به توسعه و بهود زیر ساخت ایستگاهها و جایگاههای شارژ خودرو نیز خواه ناخواه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: رشد تولید وسایل حمل و نقل الکتریکی خودروسازان داخلی را به ساخت و توسعه خودروهای برقی سوق داده و آنها برآنند تا با معرفی و ساخت انواع ناوگان برقی با قابلیت بو میسازی این فناوری برقی سازی خودروها را دنبال کنند به نحوی که به کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و آلودگیهای صوتی منجر شود ورود تاکسیهای برقی و ارائه خدمات حمل و نقل پاک در کلان شهرها نیز از دیگر علل لزوم توجه به زیرساختهای خودروهای برقی خواهد بود.
رفان ادامه داد:مبحث برقی سازی تهران در حالی مد نظر قرار گرفته است که تاکنون ۳ ایستگاه در پایتخت نصب شده و از سویی با همت وزارت صمت، شهرداری و مپنا موضوع برقی سازی تهران در دستور کار این دوایر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از ۱۵ ایستگاه برنامهریزی شده، شش ایستگاه در پارکینگها، چهار ایستگاه در بوستانها و مابقی در مکانهای عمومی احداث خواهند شد، گفت: در این پروژه ۴۴ شارژر سریع، ۵۰ شارژر AC نصب شدند که ۳۰ تا ۲۴۰ کیلوولت هستند و همچنین ۹۱ سوکت شارژ دارند.
وی افزود: این پروژه از روز ۹ مرداد تا ۵ شهریور آماده شد و عملا در بازه زمانی ۲۴ روزه به اجرا رسید.
رفان با اشاره به چالشهای اجرای این پروژه تصریح کرد: اولین چالش تخصیص مکان و چالش بعدی تامین امنیت بوده است.
مدیر برق و کنترل گروه مپنا، برنامهریزی برای دیماند برق را چالش دیگر اجرای این پروژه برشمرد و افزود: برای احداث ۱۵ ایستگاه مشکلی نداریم، اما با افزایش تعداد دچار مشکل میشویم.
رفان با بیان اینکه هماهنگی بین سازمانهای شهرداری از دیگر چالشهاست، اظهار کرد: طرح جامع مطالعاتی شهر تهران را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵۰۰۰ دستگاه شارژر ظرف یک سال آماده نصب و راه اندازی میشود.
وی با بیان اینکه زیرساخت تامین خودرو باید توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شود، اظهار کرد: تشکیل یک شرکت مشترک متشکل از شهرداری، مپنا و خودروسازان پیشنهاد شد که بناست متولی نصب و نگهداری و بهره برداری از ایستگاههای شارژ باشد، پیشنویس این طرح تهیه شده و در فرصت مقتضی به نتیجه خواهد رسید.
این مقام مسئول اضافه کرد:با توجه به تفاهم نامه فی مابین شهردار تهران و گروه مپنا که بخشی از آن به اعلام آمادگی جهت مهندسی، اجرا و تدارک پروژههای مربوط به زیر ساختهای خودروهای برقی است، سیاستهای شهرداری تهران نیز به منظور کاهش آلودگی هوای کلان شهر تهران و لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و در راستای ارتقاء خدمت رسانی به شهروندان به سمت برقی سازی پیش خواهد رفت.
رفان با اشاره به چالشهای اجرای این پروژه تصریح کرد: اولین چالش تخصیص مکان و چالش بعدی تامین امنیت بوده است.
مدیر برق و کنترل گروه شرکت مپنا، برنامهریزی برای دیماند برق را چالش دیگر اجرای این پروژه برشمرد و افزود: برای احداث ۱۵ ایستگاه مشکلی نداریم، اما با افزایش تعداد دچار مشکل میشویم.
رفان با بیان اینکه هماهنگی بین سازمانهای شهرداری از دیگر چالشهاست، اظهار کرد: طرح جامع مطالعاتی شهر تهران را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵۰۰۰ دستگاه شارژر ظرف یک سال آماده نصب و راه اندازی میشود.
مدیر برق و کنترل گروه شرکت مپنا با بیان اینکه زیرساخت تامین خودرو باید توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شود، اظهار کرد: تشکیل یک شرکت مشترک متشکل از شهرداری، مپنا و خودروسازان پیشنهاد شد که بناست متولی نصب و نگهداری و بهره برداری از ایستگاههای شارژ باشد، پیشنویس این طرح تهیه شده و در فرصت مقتضی به نتیجه خواهد رسید.
بر اساس این گزارش همچنین عباس علی آبادی وزیر صمت نیز در این مراشم با بیان اینکه امکان شارژ خودرو در منزل در حال فراهم شدن است، گفت: این فناوری در داخل کشور بومی شده و میتوانیم در اقصی نقاط کشور امکان شارژ خودرو را داشته باشیم.
این آرزویی است که سالها برای آن تلاش شده است. آینده برقی است؛ البته نهضت برقی سازی از انقلاب صنعتی دوم شروع شد. سال ۱۹۳۶ فورد در امریکا بیش از ۳۰ هزار خودروی برقی فروخت، اما به دلیل ذخیره انرژی این حرکت متوقف شد.
وی ادامه داد: از طرفی بنزین آسان در دسترس بود و خودروهای دیزلی رشد قابل قبولی کرد درحالی که متوجه محیط زیست نبودیم و این خودروها جانشین خودروهای برقی شدند؛ بنابراین برقی سازی از یک قرن پیش شروع شده است.
علی آبادی با بیان اینکه خودروی برقی امروز در دنیا به سرعت در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: ماشینهای برقی اقتصادی اند؛ برای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۱۵ کیلووات برق و ۱۰ لیتر بنزین لازم است؛ هزینه برقی آن حدود یک دلار خواهد شد، در حالی که ۱۰ لیتر بنزین حدود ۸ دلار هزینه دارد.