بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
ایالات متحده و ایران در میان تحولات بازار جهانی نفت، به سمت بهبود روابط حرکت می‌کنند.
ایران در حال حاضر حداقل ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند که نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ افزایش قابل توجهی داشته است. تولید کل این کشور از سه میلیون بشکه در روز فراتر می‌رود، که بخش متوسط، اما مهمی از بازار نفت ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است، زیرا کاهش عرضه از سوی سایر تولیدکنندگان مانند عربستان سعودی را جبران می‌کند.
کد خبر : ۲۷۳۹۷۲

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛
ایالات متحده و ایران اخیراً گام‌های مهمی در جهت بهبود روابط متشنج خود برداشته اند، تحولی که می‌تواند پیامد‌های قابل توجهی برای بازار جهانی نفت داشته باشد. به دنبال تبادل زندانیان دو کشور که ایالات متحده زندانیان ایرانی را که در داخل کشور نگهداری می‌شدند آزاد کرده است، و همچنین پنج زندانی آمریکایی در ایران در اوایل این هفته آزاد شدند، به قطر منتقل شدند. علاوه بر این، ایالات متحده موافقت کرده است که ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را که قبلاً در بانک‌ها مسدود شده بود، آزاد کند.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که قیمت نفت در بازار‌های جهانی از ۹۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است و ایران پس از ونزوئلا و عربستان سعودی، سومین دارنده ذخایر نفت خام جهان است. با وجود تحریم‌های ایالات متحده علیه برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران، صادرات نفت ایران در سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است. تحلیلگران بر این باورند که دولت بایدن برای افزایش عرضه نفت جهانی و اعمال تأثیر ضد تورمی بر قیمت نفت، در اجرای این تحریم‌ها سهل‌گیر بوده است.

رشد تولید ایران می‌تواند باعث کاهش قیمت نفت شود. ایالات متحده، اروپا و ایران در حال بررسی لغو تحریم‌های نفتی هستند که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، اعمال شد. با این حال، اخیراً تنش‌هایی بر سر برنامه نظارت هسته‌ای ایران ایجاد شده است. با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های گذشته گزارش داد که ایران تعیین هویت چندین بازرس را لغو کرده است، در این گزارش بیان شده است که ایران حدود یک سوم از باتجربه‌ترین بازرسان تعیین‌شده را برکنار کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در هیمن راستا، روز دوشنبه به آمریکایی‌ها هشدار داد که از سفر به ایران خودداری کنند.

اگر توافقی در مورد تحریم‌ها حاصل شود، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که عرضه ایران احتمالا بیشتر افزایش خواهد یافت. به گفته اد مورس، تحلیلگر سیتی، توافق رسمی می‌تواند تا ۱ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام و میعانات گازی را در طی دوره ۶ تا ۹ ماهه بازگرداند. مورس پیش بینی نمی‌کند که توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حاصل شود، اما پیش بینی می‌کند که قیمت نفت به طور متوسط ۷۴ دلار در هر بشکه در سال آینده باشد، زیرا تولید از ایران، لیبی، نیجریه، ونزوئلا و عراق - که به طور جمعی به عنوان "پنج شکننده" شناخته می‌شوند - ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

پایان مطلب.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عربستان سقوط میکند؟
سود بیشتر بازارهای خلیج فارس از افزایش قیمت نفت؛

عربستان سقوط میکند؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.