بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
مدیر مالی صنعت غذایی کورش خبر داد:

تولید ۱۰۳ هزار تن روغن "غکورش" در ۵ ماه

تولید ۱۰۳ هزار تن روغن
مدیر مالی صنعت غذایی کورش گفت: شرکت طی دوره ۵ ماه ابتدای سال جاری با تولید بیش از ۱۰۳.۰۰۰ هزار تن روغن خوراکی حدوداً به ۸۴ درصد بودجه مصوب خود دست یافته است.
کد خبر : ۲۷۳۹۸۵

به گزارش بورس نیوز، نعمت محمدی، مدیر مالی صنعت غذایی کورش درباره عملکرد شرکت در نیمه نخست سال جاری، تولید و فروش، تامین مواد اولیه و ... صحبت کرد. متن این گفتگو را در زیر می خوانید.

عملکرد شرکت طی نیمه اول سال در حوزه تولید و فروش و سودآوری چگونه بوده است؟

شرکت طی دوره ۵ ماه ابتدای سال جاری با تولید بیش از ۱۰۳.۰۰۰ هزار تن روغن خوراکی حدوداً به ۸۴ درصد بودجه مصوب خود دست یافته است، همچنین در ۵ ماه ابتدای سال شرکت بیش از ۴۰.۰۰۰ تن ذرت دامی فروخته است. وضعیت سوددهی شرکت طی ۵ ماه سال جاری، مطابق با بودجه منتشر شده در کدال بطور کامل محقق گردیده است.

 نسبت به برنامه ریزی و بودجه پش بینی شده سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های مختلف بخصوص تولید و فروش و سودآوری چند درصد برنامه تاکنون محقق شده و انتظارت شما از دولت (شورای رقابت) در خصوص قیمت دستوری محصولات چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که متولی قیمت گذاری روغن سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است. با توجه به دریافت ارز دولتی جهت واردات مواد اولیه، نرخ فروش نهایی محصولات اصلی شرکت (به مصرف کنندگان نهایی) به صورت دوره‌ای (یک یا دو بار در سال بسته به شرایط) و به طور دستوری از طرف سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اعلام می‌گردد. دیگر محصولات آزاد شرکت هم‌چون روغن زیتون، ذرت و کنجد که با ارز آزاد خریداری شده که بر اساس مولفه‌هایی، چون کیفیت محصول و برند تولیدکننده بر اساس عرضه و تقاضای بازار قیمت‌گذاری می‌گردد.

با توجه به شرایط مذکور و همچنین با توجه به ماهیت بازار فروش رقابتی صنعت روغن برخلاف بازار انحصاری موجود در صنایع مختلف، حذف قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد فضای رقابتی بهتری خواهد شد، بطوریکه شرکت‌های فعال در صنعت روغن با بهره مندی از مزیت‌های رقابتی خود نظیر: شبکه توزیع و فروش، تبلیغات، اشتهار وبرتری برند در فضای رقابتی بهتری فعالیت خواهند نمود. علاوه براین حذف قیمت گذاری دستوری امکان صادرات برای فعالان این صنعت را میسر نموده، لذا ورود به بازار‌های همسایه و بین المللی منجر به افزایش سهم فروش و سودآوری شرکت‌ها گردیده که به طبع آن سهامداران نیز منتفع خواهند گردید. در نتیجه بطور خلاصه انتظارات شرکت از دولت در زمینه قیمت گذاری، حذف قیمت گذاری دستوری و صدور مجوز صادرات برای محصولات می‌باشد.

در حال حاضر در خصوص تامین مواد اولیه شرایط شرکت چگونه است؟

در حاضر این شرکت با توجه به موقعیت لجستیکی کارخانجات تولیدی و نزدیکی به بنادر شمال کشور، اقدام به واردات روغن خام از کریدور حمل و نقل شمال نموده که همین امر زمینه ساز تسهیل و تسریع حمل روغن به کارخانجات گردیده است. در همین راستا با هدف بهبود زیر ساخت‌های ذخیره سازی و کاهش هزینه‌های انبارداری شرکت اقدام به انعقاد تفاهمنامه‌ای در خصوص احداث مخازن با ظرفیت ۴۰.۰۰۰ تن در شمال کشور، در زمینی با مساحت بیش از ۱۲ هزار متر مربع با سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان نموده است. ساخت این مخازن موجب افزایش انعطاف پذیری و تمرکز در تکمیل زنجیره تامین و جلوگیری از توقفات تولید در خصوص نحوه تأمین روغن خام خواهد شد.

همانطور که اشاره شده درحال حاضر خرید‌های خارجی عمدتاً از کشور روسیه انجام می‌شود ولیکن اخیرا امکان استفاده از منابع "هالک بانک " ترکیه جهت وارات روغن خام نیز میسر شده لذا شرکت در حال رایزنی با بانک‌های مختلف جهت انجام ثبت سفارش و واردات روغن و نهاده‌ها دامی از این طریق می‌باشد که در این صورت از بنادر جنوب نیز اقدام به وارادات روغن خواهیم کرد.

علاو بر نحوه تامین روغن خام و دانه‌های روغنی که اصلی‌ترین مواد اولیه تولید روغن خوراکی میباشند، جا دارد به نحوه تامین مواد اولیه ظروف بسته بندی و پلاستیکی و ورق نیز اشاره کنیم، که علاوه برخرید از بورس کالا درصورت نیاز بصورت وارداتی نیز خریداری می‌شود.

نظر شما بعنوان کارشناس صنعت غذا در خصوص قیمت ارز ترجیحی چیست؟

با حذف ارز ترجیحی فرآیند تخصیص ارز به تولید کنندگان با سهولت بیشتری صورت خواهد پذیرفت از این لحاظ که در حال حاضر با توجه به اینکه ارز نیمایی صرفا توسط بانک مرکزی به تولیدکنندگان کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد لذا فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز بسیار زمانبر بوده که همین امر تولیدکنندگان را باریسک‌های متفاوتی مواجه می‌نماید؛ ولیکن در شرایطی که تخصیص ارز از سامانه مبادلاتی صورت پذیرد در اینصورت فرآیند تخصیص ارز و ثبت سفارش با صرف زمان کمتری انجام خواهد پذیرفت. از طرفی به دلیل بالا بودن فاصله قیمتی ارز نیمایی و نرخ ارز آزاد این امر منجر به افزایش میزان قاچاق خواهد شد. همچنین افزایش نرخ روغن منجر به کاهش قدرت خرید مصرف کننده و اصلاح الگوی مصرف خانوار خواهد شد.

 دستاورد‌های شرکت در طول سال جاری و برنامه آتی برای افزایش سهم بازار چیست؟

دستاورد‌های شرکت در حوزه‌های تولید و فروش محصول، واردات و کشت نهاده‌های دامی و سهم بازار بدین شرح است:

•    صنعت غذایی کورش با افتتاح پروژه ریفاینری در سال ۱۴۰۱، توانست ظرفیت تصفیه روغن خود را از ۲۵ هزار تن در ماه به ۳۷ هزار تن ارتقا داده و همین امر موجب افزایش تولید ۱۴۴.۰۰۰ تن روغن تصفیه شده در سال شده است که راه اندازی این پروژه ضمن حذف تولیدکارمزدی در سایر شرکت ها، منجر به کاهش هزینه‌های تولید از جمله حمل و نقل گردیده است. همچنین، توان مجموعه با خرید شرکت صنایع غذایی دریاچه گَهَر لرستان در سال ۱۴۰۰ و در اختیارگرفتن امکانات و ماشین آلات پیشرفته بسته بندی آن، ارتقا یافت که این امر، تحقق هدف تکمیل صددرصدی زنجیره مواد پلیمری در داخل مجموعه را قوت بخشیده است علاوه بر این، از ظرفیت‌های شرکت صنایع غذایی گهر، در تولید و انبارش پریفورم، درب و دستگیره بطری‌های روغن، به کار گرفته شده است و با متمرکز شدن تولیدات ملزومات بسته بندی پلیمری در شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان، تاسیس یک واحد دانش بنیان در کنار این مجموعه در صنعت غذایی کورش هدفگذاری شده است که بتواند زمینه تحقیق و توسعه بر روی پریفورم ها، بهینه سازی اوزان آن‌ها و همچنین دانش فنی قالب‌های تزریق پرسرعت را به دست آورد تا امکان تولید این قالب‌ها در داخل کشورنیز میسر شود.

•    صنعت غذایی کورش از اواخر سال ۱۳۹۸ به منظور ورود به بازار‌های جدید و گسترش سبد محصولات خود در بخش نهاده‌های دامی و با هدف ایفای نقش در مرتفع نمودن مشکلات تامین در صنعت دام و طیورکشور، زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات و توزیع انواع نهاده‌های دامی مانند ذرت دامی و کنجاله سویا با قیمت مصوب نمود. همچنین در سال ۱۴۰۱ از محل تفاهم نامه کشت قراردادی منعقد شده به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، با حدود ۳۰۰ کشاورز استان گلستان، موفق به برداشت بیش از ۴ هزار تن دانه کلزا در ۳ هزار هکتار زمین تحت کشت، شد و در سال جاری بصورت نمونه‌ای اقدام به کشت گلرنگ وگندم نموده است، علاوه بر این در راستای تکمیل زنجیره تامین دام و طیور کشور طی ۵ ماهه اخیر نسبت به واردات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار مبادرت کرده است.

•    بروز مشکلات ناشی از تحریم‌های بین المللی و تاثیر تحولات منطقه‌ای بر اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر نیز خللی در توسعه و پیشرفت این مجموعه ایجاد ننموده بطوریکه همواره تلاش نموده تا سهم خود از بازار را افزایش دهد بطوریکه موفق گردیده سهم خود را از بازار کل روغن از ۱۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۰، به ۱۵/۴ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش داده و همین امر موجب افزایش سهم بازار روغن خانوار از ۲۱/۷ درصد به ۲۲/۸ درصد در همان بازه زمانی گردید. از طرف دیگر طی ۵ ماهه سال جاری با اختصاص بیش از ۲۵ درصد از سهم بازرا روغن خانوار به خود موفق به کسب رتبه اول در میان رقبای خود در این حوزه گردیده است. برنامه‌های آتی شرکت به منظور افزایش سهم بازار خود تمرکز بیشتر در حوزه بازار صنف و صنعت می‌باشد.

نظر شما بعنوان کارشناس صنعت غذا در خصوص چالش‌های اصلی این صنعت چیست؟

بطور کلی چالش‌های اصلی صنعت روغن شامل موارد زیر می‌باشد:

•    ریسک تأمین مواد اولیه به واسطه وابسته بودن صنعت به واردات 

•    وابستگی بالای کشور به وادات دانه‌های روغنی و انواع روغن خام

•    محدودیت‌های مربوط به تأمین و تخصیص ارز دولتی

•    قیمت گذاری دستوری محصولات

•    وابستگی تامین ماشین‌آلات تولید به خارج کشور

•    بوروکراسی اداری طولانی در روند اخذ مجوز محصول جدید به دلیل پیشرو بودن در تولید محصولات جدید

•    عدم امکان صادرات

•    محدودیت در انتقال پول به دلیل وجود تحریم‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه
با اعلام شرکت صنعت غذایی کورش؛

افزایش سرمایه "غکورش" ثبت شد

کاهش ۱۵ درصدی نرخ روغن
شرکت صنعت غذایی کورش خبر داد؛

کاهش ۱۵ درصدی نرخ روغن "غکورش"

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.