بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
۶ پرچم قرمز که نشان دهنده کند شدن اقتصاد چین است
 جمهوری خلق چین مسئول یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی است. با این همه، بر اساس آخرین داده‌های اداره ملی آمار چین، بانک خلق چین و اداره کل گمرک آن؛ دومین اقتصاد قدرتمند جهان با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است.
کد خبر : ۲۷۴۲۲۳

به گزارش بورس نیوز؛ به نقل از visualcapitalist: رشد اقتصادی چین پس از همه‌گیری کرونا اعجاب‌انگیز بوده است؛ اما در چند ماه گذشته شاهد انبوهی از اخبار بد اقتصادی برای این کشور بوده‌ایم که این بهبود اقتصادی را به خطر انداخته است.

 در نمودار زیر ۶ مؤلفه که نشان از کندشدن روند رشد اقتصادی چین را نشان می‌دهد را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این مؤلفه‌ها شامل تولید ناخالص داخلی، صادرات، شاخص قیمت مصرف‌کننده، بیکاری، ارزش پولی و وام‌های این کشور است.

شش پرچم قرمز که نشان دهنده کند شدن اقتصاد چین است

 ۱-تولید ناخالص داخلی: به طور متوسط نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین از سال ۱۹۷۸، ۹ درصد بوده است. اما حالا نرخ رشد GDP چین نزدیک به صفر رسیده است! این مقدار از ۲.۲ درصدی در سه‌ماهه اول به ۰.۸ درصد در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش‌یافته است که شامل مخارج خرده‌فروشی و بخش مشکل‌دار املاک و مستغلات این کشور است.

 

 ۲-صادرات: در تیرماه سال جاری صادرات چین ۱۴.۵ درصد کاهش‌یافته است که سومین ماه متوالی، در کاهش صادرات آن است و به پایین‌ترین حد خود از فوریه ۲۰۲۰ می‌باشد. بدر همین راستا ۱۲.۴ درصد، واردات چین کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده روحیه محتاطانه مصرف‌کنندگان است. صادرات به سه مشتری بزرگ چین یعنی اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (ASEAN)، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به ترتیب ۱۷.۴ درصد، ۱۵.۱ درصد و ۲۰.۸ درصد کاهش‌یافته است. هرچند با توافقات و طرح‌های همکار با روسیه صادرات به این کشور ۵۱.۸ درصد رشد داشته است، بااین‌حال برای جبران روند نزولی کلی کافی نبوده است.

 

 ۳- شاخص قیمت مصرف‌کننده: برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین با کاهش ۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل تقلیل یافت. این کاهش عمدتاً از جانب اقلام و خدمات خانگی، غذا و دخانیات، حمل‌ونقل و ارتباطات به وجود آمده است.

 

 ۴- بیکاری جوانان: باتوجه‌به نمودار فوق روند روبه‌رشد نرخ بیکاری که به بیشترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است مشخص است. این بالاترین نرخ ثبت شده در ماه ژوئیه سال جاری بوده که باعث شده اداره ملی آمار چین انتشارات آتی این نرخ را متوقف کند؛ این میزان ۲۱.۳ درصد بوده است که بالاترین میزان ثبت شده در این کشور است، این موضوع تهدیدی جدی برای جوانان ۱۶ تا ۲۴ساله است.

 

 ۵-ارزش پولی (یوآن در برابر دلار آمریکا): یوآن چین در ۱۶ آگوست ۲۰۲۳ در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۱۶ سال اخیر سقوط کرد. از همین رو بانک‌های بزرگ دولتی چین در تلاش برای تثبیت ارز، اقدام به خرید یوان در بازار‌های پولی فراساحلی کرده‌اند. بااین‌حال اختلاف بین نرخ ارز ثابت تعیین شده توسط بانک خلق چین و نرخ فراساحلی به بیش از ۱۰۰۰ واحد پایه افزایش‌یافته است.

 

 ۶- وام: بر اساس آخرین ارقام ارائه شده توسط دولت با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است؛ این میزان از ۳.۰۵ تریلیون ین در ماه قبل به ۳۴۶ میلیارد ین کاهش یافت است. این میزان پایین‌ترین سطح در تقاضا وام‌های بانکی توسط مردم چین، پس از اواخر سال ۲۰۰۹ بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.