بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
ارزهای جهانی در مقابل دلار، تضعیف شده‌اند

رکود بازار، در گرو فروش اوراق توسط دولت

رکود بازار، در گرو فروش اوراق توسط دولت
اگر دولت سمت فروش اوراق بیاید رکود در بازار تشدید می‌شود و نرخ بهره نیز افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر : ۲۷۴۵۸۳

رکود بازار، در گرو فروش اوراق توسط دولت

بورس نیوز:

عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیراتی که گزارش‌های ۶ ماهه می‌تواند بر بازار بگذارد عنوان کرد: با توجه به این موضوع که در ارزشگذاری شرکت‌ها سود‌های آتی را تنزیل می‌کنیم، بازاری که منتظر گزارش بماند دنبال نوسان است نه خرید میان مدت یا بلند مدت؛ پس نهایتا این گزارش‌های دوره‌ای می‌توانند بر روند بازار نوسان ایجاد کنند به شرطی آن که از قبل درز اطلاعات پیدا نکرده باشد که این روز‌ها نشت گزارش‌های مالی خیلی زیاد شده است.

در حال حاضر در دنیا کلیه ارز‌ها مقابل دلار در حال تضعیف هستند. اگر همین روند ادامه داشته باشد بانک مرکزی کار سختی در بازارسازی خواهد داشت، پس حتی می‌شود به افزایش احتمالی نرخ دلار در بازه ۱۰ درصدی هم فکر کرد.

بازار سرمایه پس از آنکه روز‌های مثبتی را در ابتدای سال پشت سر گذاشت و در ادامه با جو بی اعتمادی در خصوص افزایش نرخ خوراک و شایعات مربوط به بودجه همراه بود. این کارشناس بازار سرمایه عملکرد بازار را در ۶ ماه آینده این‌گونه عنوان کرد: در بحث قیمت‌های جهانی برای فلزات احتمال افزایش خاصی داده نمی‌شود و حتی می‌شود به اصلاح نیز فکر کرد. در محصولات پتروشیمی با توجه به اینکه فصل سرما را در پیش رو داریم و نرخ گاز در هاب‌های جهانی در حال افزایش است، ‌می‌توان خوش‌بین بود که البته همین مورد نیز باعث اعمال قیمت سقف برای خوراک خواهد شد، نفت همچنان می‌تواند روند اصلاحی را به همراه داشته تا به تارگت‌های تورمی فدرال رزرو رسیده باشد.

در بحث داخل اگر گروه دلار زدا بتوانند فولاد و سیمان را قیمت‌گذاری کنند بازار واکنش منفی شدیدی نشان خواهد داد و مورد بعدی فروش اوراق هست که حجم خیلی زیادی باقی مانده که اگر دولت سمت فروش اوراق بیاید رکود در بازار تشدید می‌شود و نرخ بهره نیز افزایش پیدا می‌کند.

اگر بخواهم جمع‌بندی کنم بازار توان رشد چندانی با داده‌های فعلی ندارد مگر اینکه تغییراتی در قیمت‌های جهانی یا سیاست‌های داخلی رخ دهد که باعث خوش‌بینی بازار بشود.

پرتوسعد در خصوص تغییر رویه دولت بابت لغو مصوبه خود جهت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیان کرد: نرخ هاب‌های اروپایی که مصرف‌کننده انرژی هستند در فرمول جدید دوباره وجود دارد، در صورتی که قیمت گاز در هاب‌های اروپایی افزایش شدیدی پیدا کند نرخ سقف فرمول اعمال می‌شود که سود‌آوری شرکت‌ها را کاهش می‌دهد، احتمال قطعی گاز در زمستان یا اعمال تعرفه برای صادرات (همانند سال گذشته) باعث می‌شود که بازار فعلاً هیچ خوش‌بینی نسبت به هیچ صنعتی نداشته باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۵
این دولت نرگدا همینطوری دنبال بوی پول می گرده که بخوره بعدچقدر این سهام داران دلشون خوشه که دو دستی پولشون به دولت میدن که سود هم بکنن و دولت هم میگه به من اعتماد کنید دوسال هنوز نفهمیدین اینها چه نر گدایی هایی هستن ۷۰ درصد تو سه ماه بیشتر سهام ها ریزش داشته و دولت دست تو جیب سهام‌داران و شرکتها کرده بعد وزیر اقتصاد میگه ما در بهار رشد اقتصادی داشتیم کسی نیست بگه مرد مومن کدوم رشد اقتصادی این پولهای دزدیده شده سهام داران است که به بهانه نرخ خوراک از بورس دزدیدین رفته تو جیب دولت و شما توهم نزن کدوم رشد اقتصادی در بهار رشد اقتصادی اول شامل رشد بورس میشه نه ۷۰ درصد ریزش بورس
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.