بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
آیا صندوق‌های خودرویی می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری را کم کنند؟
گروه سهامی خودرو با ۳۸ نماد، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی است. هرچند این نماد‌ها همواره با چالش‌هایی همراه هستند، اما چگونه می‌توان از فرصت شناوری بالای این گروه استفاده و به سودآوری برسیم؟
کد خبر : ۲۷۵۷۲۳

به گزارش بورس نیوز، گروه سهامی خودرو با ۳۸ نماد، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی است. هرچند این نماد‌ها همواره با چالش‌هایی همراه هستند، اما چگونه می‌توان از فرصت شناوری بالای این گروه استفاده و به سودآوری برسیم؟

در میان نماد‌های متعدد فعال در بازار سرمایه که به شرکت‌های کوچک و بزرگ پذیرفته‌شده در بورس اختصاص دارند، گروه خودرویی معمولا از طرفداران زیادی برخوردار است. فعالیت این گروه را می‌توان در سایه نوسانات ۳۸ نماد در بازار مشاهده کرد. این نماد‌ها معمولا در اثر عوامل مختلف موثر بر این صنعت، نوسان می‌کنند. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، شناوری گروه خودرویی در بازار سرمایه نسبت به بسیاری از صنایع بیشتر است. همین مساله باعث شده است نسبت سرمایه گذاران حقیقی در این صنعت بیشتر از سرمایه‌گذاران حقوقی باشد.

در این مطلب ضمن معرفی ۵ نماد پر معامله گروه خودرویی به راهکار مناسب برای سرمایه‌گذاری در این گروه نیز اشاره کرده‌ایم. 

معرفی ۵ نماد اصلی و پرمعامله از گروه خودرو

با توجه به موارد ذکر شده در مورد صنعت خودرو، می‌توان استقبال بالای سرمایه‌گذاران از این صنعت را توجیه کرد. در ادامه ۵ مورد از نماد‌های پر سود در این صنعت را بررسی خواهیم کرد:

•     "خودرو"

شرکت ایران خودرو بیش از ۲۰ سال است که با نماد "خودرو" در بازار سرمایه و در گروه نماد‌های خودرویی فعالیت می‌کند. این شرکت که در بازار بورس پذیرفته شده است ارزش روزی حدود با ۱۶۸،۰۱۴،۶۵۲،۷۰۱ هزار ریال دارد. نماد "خودرو" در آبان ماه سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۶/۶ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. البته توجه داشته باشید که روزانه این آمار‌ها تغییر می‌کنند.

•    "خساپا"

شرکت سایپا که یکی دیگر از تولیدکنندگان نام‌آشنای کشور است، با نماد «خساپا» در بازار سرمایه فعالیت می‌کند. بسیاری از تحلیل‌گران بازار سرمایه، "خساپا" را لیدر گروه خودرویی در بازار سرمایه می‌دانند. سایپا هم مانند رقیب اصلی خود، در بازار بورس فعالیت می‌کند و ارزش روز آن حدودا ۵۰۰،۶۸۲،۳۴۷،۴۲۰ هزار ریال است. در آبان ۱۴۰۲ نماد "خساپا" ۱۵/۹ درصد از این بازار را از آن خود کرده است. البته توجه داشته باشید که روزانه این آمار‌ها تغییر می‌کنند.

•   " خاور"

نماد خاور مربوط به شرکت ایران خودرو دیزل است که تولید خودرو‌های تجاری و سنگین را بر عهده دارد. نماد این شرکت در بازار فرابورس ایران پذیرفته شده است و در بستر همین بازار، معامله می‌شود. ارزش روز نماد ایران خودرو دیزل در بازار فرابورس حدود ۷۵۵،۷۴۲،۶۵۰،۲۵۸ هزار ریال است. در آبان ماه ۱۴۰۲ این نماد ۹/۸ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. البته توجه داشته باشید که روزانه این آمار‌ها تغییر می‌کنند.

   "خبهمن"

گروه خودروسازی بهمن چندین سال است که با نماد "خبهمن" در بازار بورس پذیرفته شده است. این شرکت تولید‌کننده انواع خودرو‌های سواری است. ارزش روز نماد "خبهمن" در بازار بورس حدود ۶۸۵،۰۳۸،۳۶۲،۲۰۹ هزار ریال است. در آبان ماه سال ۱۴۰۲ نماد خبهمن ۷/۹ درصد از این بازار را از آن خود کرده است. البته توجه داشته باشید که روزانه این آمار‌ها تغییر می‌کنند.

•    "خگستر"

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بیش از ۱۵ سال است که با نماد "خگستر" در بازار بورس ایران فعالیت می‌کند. ارزش روز این شرکت که در گروه خودرو و ساخت قطعات فعالیت می‌کند، حدودا ۹۱۵،۴۹۴،۳۰۱،۱۵۰ هزار ریال است. در آبان ماه سال ۱۴۰۲ نماد "خگستر" ۵/۷ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. البته توجه داشته باشید که روزانه این آمار‌ها تغییر می‌کنند.

چگونه می‌توان از چالش‌های سرمایه‌گذاری در گروه خودرو عبور کرد؟

این بازار همواره مانند کلافی پر از گره، با چالش‌ها و مشکلات متعدد روبرو بوده است و از نظر مصرف‌کنندگان بازاری پرنوسان به شمار می‌رود. دلیل این مساله هم ناکارآمدی سیاست‌های مختلفی است که در این بازار به کار گرفته شده است. نوسانات ارزی، قیمت‌های دستوری، دلالان و حباب قیمت تنها بخشی از این چالش‌ها به شمار می‌روند. اثر این مسائل بر عملکرد خودروسازان به وضوح مشخص است. در واقع، پس از اعمال سیاست قیمت‌گذاری‌های دستوری، توازن‌های موجود در فعالیت خودروسازان را از بین برد.

با بررسی گزارش‌های منتشرشده از خودروسازان داخلی، می‌توان گفت گروه‌های خودرویی نوسان بالاتری را نسبت به شاخص کل و بسیاری از صنایع دیگر بازار تجربه کرده‌اند. در دوره‌های نزولی بازار هم، نماد‌های گروه خودرو و قطعات افت بیشتری نسبت به سایر شاخص‌ها تجربه کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد با وجود استقبال بالای سرمایه‌گذاران (به خصوص گروه حقیقی)، سرمایه‌گذاری در نماد‌های این گروه با ریسک همراه است.

با این حال، پتانسیل‌های موجود در این بازار و جذابیت بالای آن همواره انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. در این میان، سرمایه‌گذاران می‌توانند با ایجاد توازن در سبد دارایی خود، ریسک سرمایه‌گذاری در نماد‌های گروه خودرو را مدیریت کنند. گروه خودرو با وجود این که ۳/۵ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است، در بازه زمانی ۵ سال گذشته ۷/۵ درصد از ارزش معاملات بازار را از آن خود کرده است.

صندوق‌های بخشی خودرو، راهی برای مدیریت ریسک از بازار

همانطور که گفته شد، گروه خودرویی در بورس، گروه پر طرفداری است. اما خرید سهام این گروه بدون شناخت و دانش کافی ریسک قابل توجهی خواهد داشت. 

برای ایجاد توازن و کسب سود از این بازار، می‌توان در صندوق‌های بخشی سرمایه‌گذاری کرد که در زمینه صنعت خودرو و قطعات آن فعالیت می‌کنند. این صندوق‌ها با اختصاص بخش اعظم سبد دارایی خود به یک صنعت، فرصتی برای سرمایه‌گذاری متمرکز در صنعت یادشده را فراهم می‌کنند. 

مدیران صندوق‌های بخشی می‌توانند هیجانات و ریسک سرمایه‌گذاری‌های متمرکز را مدیریت می‌کنند. معمولا دارایی سرمایه‌گذاران یک صندوق بخشی، با استفاده از خدمات حرفه‌ای مدیریت دارایی به یک سبد بهینه اختصاص می‌یابد. در واقع وجود یک صندوق که بتواند منابع موجود را به صنعت خودرو جذب کند، در بهبود کارایی گروه خودرویی در بازار سرمایه هم اثر خواهد داشت.

یکی از صندوق‌های بخشی خودرو قرار است به‌زودی توسط کارگزاری آگاه پذیره‌نویسی شود که بخش بزرگی از پرتفوی آن سهام گروه خودرو و ساخت قطعات تشکیل می‌دهد. از مهم‌ترین مزایای این صندوق استفاده از بازارگردان‌های حرفه‌ای و نقدشوندگی بالاست. 

زمان پذیره‌نویسی صندوق بخشی خودرویی آگاه را می‌توانید به‌زودی از طریق وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی این کارگزاری مطلع شوید. نحوه خرید واحد‌های این صندوق نیز از طریق تمام سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها قابل انجام است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شفاف‌شدن قیمت خودرو، تنها راه خروج از زیان
صنعت خودروسازی از گاو شیرده بازار به زیان‌ده تغییر رویه داده است؛

شفاف‌شدن قیمت خودرو، تنها راه خروج از زیان

دولت، تبعات تصمیمات غلط خود را نمی‌پذیرد
ادامه حیات خودروسازان با تسهیلات بانکی دستوری؛

دولت، تبعات تصمیمات غلط خود را نمی‌پذیرد

ارسال نظر