بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
روند فعلی در بازار ارز نمی‌تواند دلار را به محرک پیش برنده در بازار تبدیل کند؛

دلار یک محرک سنتی برای بازار سرمایه

دلار یک محرک سنتی برای بازار سرمایه
این همزمانی افزایش تقاضا با کاهش احتمالی صادرات نفت ایران باعث می‌شود که تقاضای قابل توجهی وارد بازار آزاد شود و این می‌تواند محرک ملایمی برای رشد دلار باشد.
کد خبر : ۲۷۵۸۸۱

بورس نیوز:

حبیب آرین کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیراتی که ثبات نرخ ارز می‌تواند بر بازار سرمایه بگذارد این‌چنین گفت: دلار به طور سنتی یک محرک برای رشد بازار سرمایه است اما؛ به نظر می‎‌رسد روند فعلی در بازار ارز نمی‌تواند دلار را به محرک پیش برنده در بازار تبدیل کند. دلار در شرایط با ثباتی قرار دارد و در عین حال که یک شیب صعودی را تجربه می‌کند؛ در عین حال تقاضای فصلی ارز برای واردات شروع شده و هر چقدر که به دی ماه نزدیک‌تر می‌شویم این میزان تقاضا بیشتر می‌شود.

این همزمانی افزایش تقاضا با کاهش احتمالی صادرات نفت ایران باعث می‌شود که تقاضای قابل توجهی وارد بازار آزاد شود و این می‌تواند محرک ملایمی برای رشد دلار باشد و در عین حال تقاضای سفت بازی و هیجان در بازار وجود ندارد و شیب رشد دلار بالا نیست.

این کارشناس در رابطه با عواملی که روند بازار را بهبود می‌بخشد گفت: به همان نسبتی که تحلیل پذیری در بازار سرمایه کاهش پیدا کرده واکنش‌ها به گزارش‌های شرکت‌ها گزارش‌های فصلی شرکت‌ها هم کمتر شده است. نظرم برای اینکه بتوانیم به این سوال که چه عواملی می‌تواند شرایط بازار بهبود ببخشد باید به این سوال جواب بدیم که چه رویکردی این شرایط را برای ایجاد کرده است. 

آرین در خصوص موضوعاتی که باعث از دست رفتن اعتماد سهامداران به بازار سرمایه شده است، این‌گونه گفت: به نظر من رفتار حاکمیت در قبال بازار سرمایه، رفتار مدیران در ادوار گذشته موجب این اتفاق شده است که بازاری که به شدت فرسایشی است سهامداران را خسته کرده است. بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی به شدت جا مانده است و برای برگرداندن اعتماد به سهامداران به زمان طولانی نیاز داریم و این اعتماد به راحتی برنمی‌گردد. 

اینکه در سیاست‌گذاری‌های اخیر نااطمینانی‌هایی که به شدت در تمام صنایع مختلف وجود دارد را مشاهده می‌کنیم. اقدامات سازمان بورس و دیگر عوامل در موارد مختلف موجب از دست رفتن اعتماد بین سهامداران شده و به نظرم بازار سرمایه به زمان نیاز دارد که این مشکلات تا حدودی برطرف شود.

در این شرایط به نظر نمی‌رسد گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی در نیمه اول سال بتواند تغییری را در شرایط بازار ایجاد کند. احتمالاً تاثیر آن تا حدود زیادی خنثی می‌شود و هما‌ن‌طور که انتظار می‌رفت گزارش‌های ۳ ماهه فصل بهار بتواند در روند رکودی بازار تغییر ایجاد کند اما؛ حتی شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی را نیز برای فصل بهار ارائه کرده بودن نتوانستند در روند بازار تغییر خاصی ایجاد کنند. بازار در شرایطی نیست که بتواند از عوامل بنیادی مثل گزارش‌ها تاثیر بگیرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
بی تفاوتی بازار نسبت به گزارش‌های ۶ ماهه
حمایت از بازار در زمان منفی سپری کردن به موقع و به جا نبوده است؛

بی تفاوتی بازار نسبت به گزارش‌های ۶ ماهه

آیا زمستانی سخت در راه است؟
نگاهی به مهمترین چالش‌های بازار سرمایه در ماه‌های آتی؛

آیا زمستانی سخت در راه است؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.