صنعت خودرو بهمثابه گاوی شیرده برای دولت شده است
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو؛ در گفتگو با بورس نیوز، به بررسی چالشهای صنعت قطعه و خودروسازی پرداخته و بیان کرد: برای توسعه اقتصادی مشخصاً باید برخی برنامههای توسعه صنعتی را در دستور کار قرار داد و برای دستیابی به رفاه و توسعه اجتماعی و صنعتی باید پایبند به یک کسری اساس بود که در صورت نداشتن رویکرد درست نسبت به آنها، نتیجهای حاصل نخواهد شد.
وی در ادامه افزود: در کشور ما صنایعی همچون صنعت پتروشیمی، نفت و گاز وجود دارند که بسیار گسترده بوده ولیکن این صنایع اشتغالزا و توسعهدهنده صنعتی نیستند. برای مثال در مقایسه دو کشور عربستان و ترکیه، علیرغم درآمد بسیار بالای نفتی کشور عربستان؛ ترکیه کشوری پیشرفتهتر به شمار میرود. همین امر باعث شده که عربستان بیشازپیش در پی طرحهای توسعه صنعتی باشد و از فروش مواد خام فاصله بگیرد.
کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع دنیا بوده که خوشبختانه ما نیز از این صنعت بهرهمند هستیم. هرچند بیش از ۴۰ سال است که کشور ما از نظر روابط بینالمللی و تجاری با دیگر کشورهای جهان دارای اختلافاتی است که دراین بین حدود ۵ سال است که تحریمهای بسیار شدیدی گریبانگیر صنعت و همچنین معیشت مردم است. گفتنی است سیاستهای توسعه صنعتی ما به دهه ۴۰ و پیش از انقلاب جمهوری اسلامی بازمیگردد که در تاریخ یاد شده از بالاترین رشد اقتصادی در طول تاریخ کشور برخوردار بودهایم؛ صنعت خودروسازی یکی از صنایع موردتوجه است که بهموجب آن صنایع دیگری نیز رشد یافتند.
وی در ادامه تشریح کرد: در راستای طرح توسعه صنعتی، قرار بر فاصلهگرفتن مونتاژ کاری و رشد صنعت خودروسازی بوده است و صنعت خودروسازی همراه با صنعت قطعهسازی این روند را طی کند. این صنایع در کنار توسعه صنعتی، توسعه اشتغال را در بر دارند و این صنعت از عملکرد مسبتا خوبی بهرهمند است؛ هرچند در طی دورههایی این میزان مورد دستخوش و تغییراتی قرار گرفته است؛ برای مثال در دهه ۹۰ پس از اعمال تحریمهای آمریکا برنامه توسعه صنعتی ما از روند خود خارج شدع و در ادامه متأسفانه حاکمیت دیگر استراتژیهای توسعه صنعتی را بازنگری نکرده است.
صنعت خودرو بهمثابه گاوی شیرده برای دولت شده است.
وی در خصوص عدم بازنگری استراتژیهای توسعه صنعتی و صنعت خودرو تشریح کرد: یکی از دلایل این موضوع، رشد خوب صنعت خودرو بوده که به تبع آن اشتباها، برای برخی این صنعت محلی برای بهرهکشی مداوم، در کنار عدم توجه لازم و کافی تبدیل شده است. صنعت خودرو از صنایع توانمند کشور بوده و هم اکنون نیز جز توانمندترین صنایع به شمار میرود. صنعت قطعهسازی نیز هم راستا با خودروسازی رشد داشته و از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. اما متأسفانه به دلیل سیاستهای صنعتی و اقتصادی دولتها و مجلسهای گذشته در دهه گذشته و حال، همچون قیمتگذاری دستوری و انواع سیاستهای اشتباه مسبب عدم استفاده درست از ظرفیت این صنایع به شده است.
کاکایی همچنین توضیح داد: تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان همچون ایرانخودرو از تولیدکنندگان داخلی دو دلیل دارد که مهمترین آن موضوع ارز است. برخی در مقایسه قیمتی محصولات داخلی و خارجی به یک موضوع مهم توجه نمیکنند و آن گردش مالی در اقتصاد داخلی است که موجب توسعه اقتصادی و ارزش آفرینی در اقتصاد داخلی میشود ولیکن در صورت واردات همان قطعه، موجب خروج ارز از زنجیره اقتصادی میشود.
این کارشناس در خصوص قیمت تمام شده محصولات قطعهسازان تشریح کرد: در صورت محاسبه درست قیمتی در مقایسه با نمونههای خارجی بسیار پایینتر است. هرچند بیمه، مالیات و برخی عوارضی که وضع شده است؛ در نهایت منجر به بالاتر رفتن این قیمتها شده است. باید اشاره کرد که از نظر کیفیت محصولات نیز به دلیل عدم ورود سرمایه به صنعت خودرو و قطعهسازی و همچنین فرسودگی ماشینآلات و دستگاههای واحدهای تولیدی؛ باعث نوسان کیفیت در محصولات تولیدی شده است. برای نمونه بدهی و زیان انباشته ۳۵۰ هزار میلیاردتومانی دو خودروساز کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا، نشان از عدم ورود سرمایه جدید به این صنعت دارد.
آیا باید صنعت خودروسازی را کنار گذاشت؟
کاکایی در مورد چالشهای صنعت خودرو و قطعهسازی و چشماندازهای آن افزود: در برابر مشکلات پیش روی صنعت خودرو دو رویکرد وجود دارد، یا باید به طور کل از این صنایع چشمپوشی کرد و آن را با چالشها و مشکلاتی که به وجود آمده رها کرد و یا در صدد احیا و درمان این صنعت آسیبدیده بود؛ که گفتنی است مسئولین این حوزه باید بهجای پاککردن مسئله آن را حل کنند؛ واردات قطعات و حتی خودرو صرفا چشم پوشی از مصائبی است که بر صنعت خودرو وارد شده است.
پایان مطلب