بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
تنوع درآمدی؛ یکی از سیاست‌های اصلی
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند گفت: یکی از سیاست‌های اصلی شرکت تامین سرمایه دماوند این است که تنوع درآمدی داشته باشیم و به هیچ عنوان به یک لاین درآمدی متکی نباشیم.
کد خبر : ۲۷۶۳۳۳

به گزارش بورس نیوز، میثم فدایی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند، در مجمع عمومی عادی این شرکت اظهار کرد: همه تلاش شرکت تامین سرمایه دماوند در راستای این است که نسبت‌ها و شاخص‌های عملکردی شرکت در بهترین حالت ممکن برای سهامداران باشد. 

وی افزود: تامین سرمایه دماوند با ROA ۳۳ درصدی، رشد سود خالص ۸۳ درصدی و رشد قیمت سهام ۳۴ درصدی توانست شاخص‌های عملکردی اصلی شرکت‌های تامین سرمایه را به بهترین نحو انجام دهد. درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال گذشته ۵۴۳ میلیارد تومان بوده که امسال به ۱۱۱۶ میلیارد تومان رسید و رشد ۱۰۵ درصدی را محقق کرد. سود خالص شرکت پس از کسب مالیات ۳۲۸ میلیارد تومان در سال گذشته بود که امسال ۶۰۳ میلیارد تومان و با رشد ۸۳ درصدی همراه شد. ما توانستیم علاوه بر مثبت کردن تراز ۲۰۰ میلیارد تومان وجه نقد حاصل از عملکرد داشته باشیم. 

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند خاطرنشان کرد: جمع دارایی‌های شرکت علیرغم اینکه افزایش سرمایه شرکت هنوز به ثبت نرسیده به ۲۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است. تمام تلاش ما این است که باتوجه به مشارکت بیش از ۹۸ درصدی در مرحله اول افزایش سرمایه بتوانیم تا اواسط دی ماه این افزایش سرمایه را ثبت کنیم و سهام ما در پورتفوی سهامداران بنشیند.

وی درخصوص نرخ بازده دارایی‌ها گفت: نرخ بازده دارایی‌ها در سال گذشته ۲۱ درصد بود که امسال توانستیم این نسبت رابه ۳۳ درصد برسانیم. نرخ بازده حقوق مالکانه از نرخ ۳۳ درصد به ۴۷ درصد رسیده که ROA شرکت رشد ۵۳ درصدی و ROE شرکت رشد ۴۸ درصدی را داشته است. سود هر سهم در سال گذشته ۴۷۰ ریال بود که امسال به ۸۶۲ ریال رسیده و رشد ۸۳ درصدی را تجربه کرده است. 

فدایی بیان کرد: همان طور که می‌دانید در یک سال گذشته به دلیل سیاست‌های انقباضی که بانک مرکزی برای کنترل تورم در نظر گرفته و نرخ بهره شبکه بانکی و بین بانکی را افزایش داده، این موضوع باعث شده که صنعت تامین سرمایه هم نرخ جذب منابع آن افزایش یابد و هم حجم تقاضای تامین مالی به نسبت کمتر شود.

وی ادامه داد: همان طور که می‌دانید که شرکت‌های تامین سرمایه برای اینکه به سطح بلوغ فعالیتی خود برسد حداقل به ۴ سال فعالیت نیاز دارد. اما تامین سرمایه دماوند تنها دو سال از فعالیت آن گذشته و در این مدت با تلاش هیات اجرایی توانستیم کارنامه درخشانی را در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم.

مدیرعامل "تماوند" بیان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی شرکت تامین سرمایه دماوند این است که تنوع درآمدی داشته باشیم و به هیچ عنوان به یک لاین درآمدی متکی نباشیم. تا اگر یک لاین دچار بحران شد، ما نتوانیم سودآوری داشته باشیم.

ما در تامین سرمایه دماوند با راهنمایی هیات مدیره همواره درصدد هستیم که کارمزد‌های تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی را اسموت کنیم تا شرکت در هیچ شرایطی دچار نوسانات شدید درآمدی نشود. نکته‌ای که وجود دارد این است، تامین سرمایه دماوند نه تامین سرمایه تازه تاسیس است و نه تامین سرمایه بالغ. در مقایسه با بسیاری از تامین سرمایه‌هایی که عمر فعالیت بالایی دارند، نرخ بهتری داریم. دیگر اینکه، چون سرمایه ما عدد کمتری نسبت به سایر تامین سرمایه هاست و بخشی از این سرمایه به ساختمان خریداری شده این شرکت اختصاص یافت، این باعث شد که شرکت تامین سرمایه دماوند هر سود و درآمدی که دارد متکی به درآمد‌های عملیاتی شرکت باشد. 


فدایی توضیح داد: سهام تامین سرمایه دماوند امسال توانسته رشد ۳۴ درصدی داشته باشد در صورتی که شاخص کل صنعت رشد ۵ درصدی داشته است. در حالی که برخی از تامین سرمایه‌ها رشد منفی داشتند، بیشترین بازدهی متعلق به سهام شرکت تامین سرمایه دماوند است. 

سود حاصل از سرمایه گذاری کمتر از ۲۸ درصد است. یعنی سهم عمده درآمد و سود حاصل فعالیت شرکت از انتشار اوراق بوده که در یک سال گذشته رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته و کم کم با لاین‌های جذب منابعی که می‌خواهیم ایجاد کنیم، جذب منابع نیز رشد خوبی خواهد داشت.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند گفت: تامین سرمایه دماوند در شاخص ROE رتبه یک و در شاخص ROA رتبه دوم را داراست. در تلاش هستیم با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم در هر دو شاخص رتبه یک را برای سال آینده داشته باشیم. افتخار بزرگی که در تامین سرمایه دماوند داریم، این است که سهامداران ما بسیار وفادار هستند. بسیاری از آن‌ها از روز اول با ما بودند. 

فدایی درباره تغییرات سرمایه شرکت گفت: سرمایه اولیه شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. افزایش سرمایه از ۷۰۰ میلیارد تومانی به ۱۴۰۰ میلیارد تومانی نیز در جریان است. 

وی درخصوص فعالیت‌های اصلی شرکت بیان کرد: فعالیت‌های اصلی در حوزه تامین مالی و درآمد‌های عملیاتی است. از اول سال مالی تاکنون در بین شرکت‌های تامین سرمایه رتبه دوم را داشتیم. در بین اوراق جاری بازارگردانی، رتبه چهارم بین اوراق تحت بازارگردانی، رتبه پنجم رشد درآمد‌های عملیاتی بین شرکت‌های صنعت را داریم. امروز دومین اوراق مرابحه سهام را داریم که امیدوارم تا پایان سال از اوراق جدیدی که تامین سرمایه دماوند مبتکر آن بوده حجم قابل ملاحظه‌ای را منتشر کنیم.

وی افزود: امسال ۷۴ همت اوراق منتشر شد که اکثرا اوراق اجاره و مرابحه بود. در سال ۱۴۰۲ تاکنون ۷۳۰۰ میلیارد تومان انتشار مجموع اوراق صورت گرفت و سهم ۱۰ درصدی در حوزه تامین مالی را به خود اختصاص دادیم. در حوزه تامین مالی شرکت ۵۸۵۰ میلیاردتومان در کل سال منتشر شده که تامین سرمایه دماوند رتبه ششم را داشته است. در سال ۱۴۰۲، رتبه اول را در بین تامین مالی شرکتی اخذ کردیم. در حوزه تامین مالی مبتنی بر صنایع ۵ قرارداد را برای شرکت‌های سغدیر، پتروشیمی شیراز، موتوژن و... بوده است. 

فدایی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات مالی نگاه و راهبرد اصلی ما این است که خدمات مالی را به عنوان یک فعالیت مکمل و یک لاین ورود مشتریان به تامین سرمایه دماوند داشته باشیم. رتبه نخست را در تعداد پروژه‌های ارزشگذاری، رتبه نخست ارزشگذاری از نظر تعداد عرضه‌های اولیه انجام شده در بورس و فرابورس، ارزشگذاری تعهد و بازارگردانی دومین عرضه بزرگ بازار سرمایه "وکغدیر" را انجام دادیم. ما دومین عرضه اولیه بزرگ بازار سرمایه پس از شستا را در تامین سرمایه دماوند انجام دادیم.

وی گفت: ۱۰ شرکت را با هدف عرضه اولیه ارزشگذاری کردیم و رتبه پنجم از نظر درآمد خدمات مالی را داشتیم. سهم ۶۷ درصدی از تعداد عرضه‌های اولیه در بورس تهران و ۲۰ درصدی در فرابورس را به خود اختصاص دادیم.

ما توانستیم تعداد صندوق‌ها را بیشتر کنیم. این موضوع کاملا هدفمند رقم خورده است. ما سعی کردیم سبد متنوعی از تمام صندوق‌ها را داشته باشیم. ما ۶ صندوق را در سال جاری پذیره نویسی کردیم. فقط به تعداد اکتفا نکردیم و سعی کردیم تنوع مناسبی از صندوق‌ها داشته باشیم. در هر سه حوزه ابزار‌های با درآمد ثابت، ابزار سهام و حوزه مشتقه قدم گذاشتیم.

مدیرعامل "تماوند" در پایان گفت: سود سهامداران خرد طی یکی، دو هفته آینده به حساب سهامداران واریز خواهد شد. سود سهامداران عمده نیز حداکثر در دو ماه و نیم آینده قابل پرداخت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.