بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
مدیر واحد تحلیل سبدگردان اندیشه صبا؛

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ میلادی

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ میلادی
در سال میلادی پیش‌ِّ رو، چشم‌انداز افزایش قیمت گاز و نفت نیز می‌تواند وضعیت نابسامان را تشدید و رشد قیمتی طلا را تسریع کند.
کد خبر : ۲۷۶۸۷۲

بورس نیوز:

در حالی که تورم برای سایر بازار‌های مالی ناخوشایند است، دارایی‌های امنی مانند طلا در طول تاریخ در این شرایط خوب عمل می‌کنند. طلا، در مقایسه با سایر دارایی‌ها، تمایل دارد ارزش خود را در طول زمان حفظ کند به همین دلیل به یک گزینه ایده‌آل سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و به عنوان یک ذخیره قابل اعتماد عمل می‌کند. با این حال، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل بی شماری در نوسان است. علاقه سرمایه گذاران غربی به طلا، منجر به افزایش نرخ آن از محدوده ۱۱۶۰ دلار در آگوست ۲۰۱۸ به بالاترین رکورد خود تقریباً در محدوده ۲۱۷۴ دلار در دسامبر ۲۰۲۳ شد. در این مدت، این فلز گرانبها به یکی از جذاب‌ترین دارایی‌های مالی تبدیل شده‌ است.

از طرفی قدرت دلار آمریکا به طور قابل توجهی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. این دو دارایی به عنوان امن‌ترین دارایی مالی در اقتصاد جهانی با یکدیگر رقابت می‌کنند. اگر دلار افزایش یابد، به طور کلی ارزش طلا کاهش می‌یابد و بالعکس. در سال ۲۰۲۳، با اعمال سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی فدرال رزرو، ارزش دلار آمریکا در برابر اکثر ارز‌های اصلی افزایش یافت. این روند ناشی از نیاز به مهار تورمی بود که در سال ۲۰۲۲ به ۹.۱ درصد رسید.

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ میلادی

در همین حال، افزایش بازده اوراق قرضه و افزایش تقاضا برای دارایی‌های مطمئن، جذابیت طلا را افزایش داد. از جمله عوامل متعددی که در رشد قوی قیمتی انس در سال ۲۰۲۳ نقش داشتند، بی ثباتی ژئوپلیتیک، تحریم‌های اعمال شده و مسدود کردن ذخایر طلا و ارز روسیه در حساب‌های بانک‌های اروپایی و آمریکایی، دلار زدایی و جایگزین کردن XAU به جای دلار آمریکا در ذخایر کشور‌های مهم و ... است.
همچنین تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا می‌تواند منجر به جهش شدید قیمت طلا در آینده شود، تغییرات احتمالی در سیاست تحریم‌ها علیه روسیه یا چین، جنگ‌های تجاری و بی‌ثباتی سیاسی می‌تواند تا حد زیادی بر نرخ XAU در سال ۲۰۲۴ تأثیر بگذارد.

از دید تحلیلگران بازار‌های مالی سال ۲۰۲۴ سال خوبی برای طلا خواهد بود چرا که در آخرین سخنرانی رئیس فدرال رزرو می‌‎توان به این جمع بندی رسید که قصدی برای افزایش نرخ بهره در آینده نخواهد بود بلکه حتی ممکن است نرخ بهره کاهش یابد با توجه به داده‌های اخیر‌ISM انتظار نمی‌رود انگیزه‌ای برای ادامه دار بودن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو وجود داشته‌باشد. از سوی دیگر خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی دنیا هم در سال ۲۰۲۴ می‌تواند ضعف تقاضای فیزیکی طلا را جبران کند.

در خصوص پیش‌بینی قیمت طلا در سال میلادی پیش‌ِّ رو، چشم‌انداز افزایش قیمت گاز و نفت نیز می‌تواند وضعیت نابسامان را تشدید و رشد قیمتی طلا را تسریع کند. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که وضعیت طلا به عنوان ابزار پوششی برتر در برابر تورم، به بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس در سال جدید میلادی برسد. فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures معتقد است طلا بین ۲۰۵۰ دلار در جهت صعودی و ۱۹۵۰ دلار در جهت نزولی خواهد ماند. داده‌های ضعیف اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند روند قیمت طلا را در جهت صعودی تغییر دهد. با این حال همه نگاه‌ها به سمت نشست سیاست پولی دو روزه فدرال رزرو است که در روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر برگزار خواهد شد و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره و همچنین خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام خواهد کرد. 

ریحانه داریان

مدیر واحد تحلیل سبدگردان اندیشه صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر