بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
خانه موزه‌های تهران؛ کاشانه انسان‌های مشهور در تاریخ ایران
سفر به تهران همواره حال و هوای خاص خود را دارد؛ اما بعضی از جاذبه‌ها حتی برای شهروندان تهرانی نیز جذابیت دارند.
کد خبر : ۲۷۷۸۵۲

به گزارش بورس نیوز، سفر به تهران همواره حال و هوای خاص خود را دارد؛ اما بعضی از جاذبه‌ها حتی برای شهروندان تهرانی نیز جذابیت دارند. یکی از این موارد خانه موزه‌های تهران است. در بازدید از موزه‌های مختلف تهران، می‌توانید روایتی مصور از تاریخ ایران را مشاهده کرده و لحظات تجربه محور و به یادماندنی را برای خود و عزیزان تان رقم بزنید. در ادامه با تعدادی بهترین خانه موزه‌ها در تهران آشنا خواهید شد.

خانه موزه مقدم تهران؛ زیباترین خانه در ایران

یکی از خانه موزه‌های قدیمی تهران که در میان گردشگران شهرت بالایی نیز دارد، خانه و موزه مقدم تهران است. خانه موزه مقدم یکی از تاریخی‌ترین خانه موزه‌های تهران با پیشینه‌ای از دوران قاجار است که به یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه هنر تهران و همسر فرانسوی‌اش تعلق داشته است. این خانه ارزش بسیار بالایی از نظر تاریخچه، معماری دارد و آثار ارزشمندی را در دل خود جای داده است. از نظر تاریخی، این خانه محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب الملک، یکی از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجار بوده است. سپس این خانه به مالکیت دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران منتقل شده است. با ورود به این خانه، بازدیدکنندگان با حوض، شمعدانی‌ها و همچنین استفاده مناسب از رنگ‌های شاد مانند فیروزه‌ای، آبی آسمانی و بنفش مواجه می‌شوند. از دید بسیاری از نویسندگان و بازدیدکنندگان، این خانه لقب زیباترین خانه موزه ایران را از آن خود کرده است. طراحی و ساخت این خانه با توجه به اصول معماری ایرانی انجام شده و از عناصری مانند حوض ایرانی، شیشه‌های رنگی و اصول فضاسازی باغ‌های ایرانی استفاده شده است. اگر شما نیز به بازدید از این موزه زیبا و سایر جاذبه‌های تهران تمایل دارید، کافی است همین حالا برای خرید بلیط و رزرو هتل خود اقدام کنید.

اطلاعات خانه موزه مقدم:

•    آدرس: خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱
•    شماره تماس: ۰۲۱۶۶۴۶۳۱۴۴

خانه موزه‌های تهران؛ کاشانه انسان‌های مشهور در تاریخ ایران

خانه موزه ابوالحسن صبا تهران؛ برگی از تاریخ موسیقی

استاد ابوالحسن صبا، یکی از بزرگان موسیقی ایران و یکی از بزرگترین آهنگسازان ایرانی بودند که از اولین نوازندگان ویولون در کشور نیز به شمار می‌روند. خانه موزه صبا یکی از جا‌های دیدنی تهران است که در نبش بن‌بست صبا و خیابان ظهیرالاسلام قرار دارد و به یاد مردی بزرگ ساخته شده که موسیقی اصیل ایرانی وامدار آن است. شما می‌توانید با رزرو هتل‌های تهران در نزدیکی این موزه، به سادگی به این مکان ارزشمند و سایر خانه موزه‌های شرق تهران دسترسی داشته باشید. پس از درگذشت استاد ابوالحسن صبا، مطابق وصیت او، خانه وی در تاریخ ۲۹ آبان سال ۱۳۵۳ به یک موزه تبدیل شد. این موزه، خانه مسکونی اجدادی است که توسط پدرش، ابوالقاسم خان پزشک دربار ناصرالدین شاه، خریداری شده و تا هفت نسل در آن زندگی کرده‌اند. خانه صبا بعنوان یک موزه بیوگرافیک و یکی از خانه موزه‌های تهران محسوب می‌شود.

پس از درگذشت استاد، ساختمان خانه صبا توسط وزارت فرهنگ و هنر از بازماندگان خریداری شد و وسایل شخصی و موزه هنری استاد صبا توسط همسر وی به موزه اهدا شد. همچنین برخی از نت‌های فرامرز پایور، یکی از شاگردان استاد صبا، نیز به عنوان اهدایی به موزه صبا اضافه شدند. 

اطلاعات خانه موزه ابوالحسن صبا:

•    آدرس: میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، پلاک ۹۰
•    شماره تماس: ۰۲۱۳۳۱۱۱۲۴۶

خانه موزه‌های تهران؛ کاشانه انسان‌های مشهور در تاریخ ایران

خانه موزه دکتر حسابی؛ یادگار دانشمند ایرانی

دکتر محمود حسابی یکی از بزرگ‌ترین اساتید و اندیشمندان تاریخ ایران است که در طول حیات خود افتخارات و دستاورد‌های علمی پرشماری را به جای گذاشته است. اندکی پس از درگذشت دکتر حسابی در سال ۱۳۷۲، طبقه سوم منزل ایشان که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی، افتخارات، دستاوردها، نشان‌ها، عکس‌های قدیمی، دست‌نوشته‌ها و سایر وسایل ارزشمند استاد در آن قرار داشت، تبدیل به موزه شد. این بنا در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی ساخته شد و موزه در طبقه سوم و در ضلع غربی منزل دکتر حسابی ایجاد شده است که مساحتی حدود ۴۰ مترمربع دارد. مجموعه موزه شامل وسایل شخصی دکتر حسابی و وسایل دست‌ساز ایشان، لوح تقدیر و مدارک علمی، مدال‌ها و نشان‌ها، عکس‌ها و هدایای خانوادگی و ... است. همچنین آثاری که به دکتر حسابی اهدا شده‌اند شامل تابلو‌های نقاشی، تابلو‌های خطی، فرش و صنایع دستی همراه با سایر آثار تالیف و ترجمه شده وی نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. 
اطلاعات خانه موزه دکتر حسابی:

•    آدرس: تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان حسابی، شماره ۴۷
•    شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۰۲۰۰۶

خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد

موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد از جمله مهم‌ترین خانه موزه‌های تهران هستند که در خیابان پیروزی و در محله ۴۰۰ دستگاه جای گرفته‌اند. خانه موزه دکتر معین یا خانه فرهنگ ساز و ادب، به عنوان اولین مرکز تخصصی ادبیات، موسیقی و خوش‌نویسی کشور به شمار می‌آید. این خانه موزه در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری تهران تحت عنوان «خانه فرهنگ ساز و ادب» مرمت و بازسازی شد و به روی عموم علاقه‌مندان باز شد. این مکان به عنوان محلی برای برگزاری نشست‌ها، کلاس‌های ادبیات و هنری بهره‌برداری می‌شود و در آن آثار و وسایلی از دکتر محمد معین و امیرجاهد به نمایش گذاشته شده است. دکتر محمد معین مولف و مصحح فرهنگ فارسی معین، برهان قاطع و دهخدا است. او را می‌توان وارث واژه‌ها و زمام‌دار لغت‌نامه ایران بعد از دهخدا دانست. خانه این استاد گران‌قدر در جوار خانه موسیقی‌دان و تصنیف‌ساز نامی دوره مشروطه، محلی که آثار و وسایل از امیرجاهد به نمایش گذاشته شده، قرار دارد. خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد در سال ۱۳۸۱ توسط شهرداری تهران از خانواده‌هایشان خریداری، بازسازی و ادغام شد؛ به‌گونه‌ای که تنها چهارچوبی در بین آن‌ها باقی مانده است. 

اطلاعات خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد:

•    آدرس: خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزدید بسطامی
•    شماره تماس: ۰۲۱۳۳۷۸۳۰۰۵

خانه موزه‌های تهران؛ کاشانه انسان‌های مشهور در تاریخ ایران

خانه موزه دکتر شریعتی؛ از مشاهیر ایران

در سال ۱۳۷۶، خانه دکتر علی شریعتی، نویسنده، اسلام‌شناس، جامعه‌شناس شهیر ایرانی، توسط شهرداری خریداری و در سال ۱۳۸۵ به نام خانه موزه دکتر شریعتی، به رسمیت شناخته شد. این خانه یکی از ساختمان‌های بنا شده در دوره ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ساختمان ارزش معماری یا تزیینات و طراحی ویژه‌ای ندارد، اما به دلیل ارتباط علمی، اجتماعی و ملی دکتر شریعتی که برای مدتی در آن زندگی می‌کرده، برای افراد علاقه‌مند، حائز اهمیت فراوانی است. خانه موزه دکتر شریعتی یک ساختمان دو طبقه است و حیاط آن در سمت جنوب قرار دارد. در طبقه اول، آشپزخانه، سرویس‌ها، هال و اتاق پذیرایی قرار دارد و طبقه دوم نیز به همین شکل طراحی شده است. در قسمت شمالی طبقه دوم، اتاق کار و کتابخانه شخصی دکتر شریعتی قرار دارد. این ساختمان میزبان مدارک و اسنادی از دوران تحصیل و فعالیت‌های علمی و سیاسی دکتر شریعتی است که شما می‌توانید با مراجعه به خانه موزه‌های تهران از آن بازدید کنید.

اطلاعات خانه موزه دکتر شریعتی:

•    آدرس: خیابان فاطمی غربی، خیابان جمالزاده، کوچه نادر، پلاک ۱۰
•    شماره تماس: ۰۲۱۶۶۵۶۵۵۶۵ 

سخن پایانی
یکی از جاذبه‌های تهران که به دلیل شناخته نبودن، شاید کم‌تر مورد بازدید قرار بگیرد، خانه موزه‌های تهران است. اگر گذرتان به تهران خورد، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این بنا‌های تاریخی سر بزنید. برای سفر به تهران نیز تنها کافی است از سایت یوتراوز یلیط پرواز یا قطار خود را خریداری کنید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۱۷۰ درصدی سود خالص بیمه ملت
صورت های مالی ۹ ماهه در سامانه کدال نشان داد؛

رشد ۱۷۰ درصدی سود خالص بیمه ملت

جادوی کارتت رو فعال کن و جایزه ۱۰۰ میلیونی ببر!
شرایط جدید کسب امتیاز در جشنواره کارت جادویی بانک تجارت؛

جادوی کارتت رو فعال کن و جایزه ۱۰۰ میلیونی ببر!

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.