بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
ذخیره سازی گاز با یک پروژه تحقیقاتی در
معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان گفت: ما حدود ۱۰ سال پیش یک پروژه تحقیقاتی انجام دادیم، حال امروز که با ناترازی گاز مواجه شده‌ایم آن پروژه تحقیقاتی به ما کمک کرده که این ایده را برای ذخیره سازی گاز استفاده کنیم.
کد خبر : ۲۷۷۸۶۶

به گزارش بورس نیوز، مهران خرم‌نیا، معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اینکه ما فکر کنیم همه چیز را بلد هستیم حتی با تجربه زیادی که داریم واقعاً حرف درستی نیست. ما آخرین مطالعات طرح جامعی که انجام دادیم را در سال ۹۵ آغاز و در سال ۹۷ به پایان بردیم. این تحقیق با سه مشاور بنام و صاحب تکنولوژی صورت گرفته که همکاران ما در مسیر رشد و توسعه و بهره‌بری از مشاوران ایرانی و خارجی استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته باید توجه به وضعیت تحریمی باید گفت قطعه سازی و بومی‌سازی تکنولوژی دو موضوع متفاوت هستند. اینکه یک تکنولوژی قدیمی را بومی‌سازی کنیم کار مهمی را انجام ندادیم. در شرایط تحریمی جذب تکنولوژی کار مشکلی است اما غیرممکن نیست. در حال حاضر شرط لازم برای فولاد سبز انرژی تجدید پذیر است. اما مشکلی که وجود دارد، بالا بودن درجه حرارت در بسیاری از مناطق کشور است. در بسیاری از زمین‌ها حرارت از ۴۲ درجه که بیشتر می شود، راندمان سلول‌های فوتو ولتایک افت پیدا می‌کند. در دنیا روی سلول‌های دمای بالا کار می‌کنند که در لبه تکنولوژی است، ما این موضوع را در چندین مرکز دانش بنیان مطرح کردیم و در حال بررسی و مطالعه روی آن هستیم. شرکت فولاد خوزستان در این زمینه پیشرو بوده و می تواند سرمایه‌گذاری در این کار را انجام دهد. ما باید بتوانیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم، زیرا شدت تابش در کشور بسیار زیاد بوده و باید به شیوه‌های خاص خودمان از آن تکنولوژی بهره مند شویم.

خرم نیا با اشاره به رونمایی از دستگاه sox توضیح داد: محل دستگاه sox در فرایند کانه آرایی در کارخانه کنسانتره سازی است. از آنجایی که  کارخانجات فولاد و گندله سازی نزدیک به شهر‌ها هستند و باعث آلودگی زمین و شهر‌ها می‌شوند، باید گوگرد کنسانتره‌ آنها پایین باشد، زیرا  محل حذف گوگرد بخش کانه آرایی است.

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در این باره خاطرنشان کرد: البته در گذشته که سنگ آهن موردنیازمان را از خارج از کشور تهیه می کردیم گوگرد کم داشتند، اما بعضی از معادن کشور گوگرد بالا داشته و ما با مخلوط سازی گوگرد را کنترل می‌کنیم. با رونمایی از دستگاه sox چون این دستگاه ۶ فیلتر مختلف دارد و گوگرد را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند، و اجازه نمی‌دهد به نفراتی که مجاور آن هستند آسیب بزند.

وی درباره انرژی مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان گفت: درخصوص برق تکالیفی به عهده صنایع گذاشته شده و طبق آن کل صنایع فولاد کشور ۱۰ هزار مگاوات تعهد ایجاد نیروگاه حرارتی کرده‌اند؛ که فولاد خوزستان یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در دستور کار دارد و فاز اول آن استارت خورده و زیرساخت آن شروع و تجهیزات در حال آماده شدن است که به میزان ۵۵۰ مگاوات بوده و حداکثر تا یک و نیم سال آینده وارد مدار می‌شود. در فاز دوم نیز به ۱۰۰۰ مگاوات خواهیم رسید؛ در بحث تکمیلی نیروی برق نیروگاه خورشیدی را نیز داریم که تعهد داریم ۵ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشیم که آن هم نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی می‌شود.

خرم‌نیا ادامه داد: اما در بحث گاز چالش جدی داریم باید تاکید کنم کشور ایران دومین دارنده ذخایر گاز است. بنابراین ما کمبود گاز در کشور نداریم، ولی با توجه به شرایط خاصی که کشور با آن مواجه است مشکل سرمایه‌گذاری برای تولید آن داریم. در گذشته در دسترس بودن گاز مزیتی کشور برای صنعت فولاد بوده و متناسب با آن به سمت تکنولوژی احیای مستقیم رفتیم، اما امروز متاسفانه به دلایل شرایط کنونی کشور دچار ناترازی شده‌ایم. در بخش صنعت، گاز مصرفی کل صنعت فولاد ایران در روز حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با حجم گاز تولیدی کشور سهم بالایی نیست. اما طبیعتاً مردم در اولویت هستند و ما هم این را می‌فهمیم و قبول داریم و انشالله تا اصلاح الگوی مصرف ما باید این شرایط را تحمل کنیم.

وی در خصوص حل مشکل کمبود گاز گفت: ما حدود ۱۰ سال پیش یک پروژه تحقیقاتی انجام دادیم، حال امروز که با ناترازی گاز مواجه شده‌ایم آن پروژه تحقیقاتی به ما کمک کرده که این ایده را برای ذخیره سازی گاز استفاده کنیم. در فصول گرم با پروژه cbsi اسفنجی را تبدیل به بریکت سرد می‌کنیم در واقع تولید آن گاز را در خود ذخیره می‌کند و آن بریکت سرد را در فصول سرد استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کشور فلر‌های نفتی زیادی وجود دارد. حدود ۱۷.۲ میلیارد متر مکعب در کشور فلر است؛ که بخش کوچکی از آن در پتروشیمی استفاده می‌شود و بقیه را می‌سوزانیم. اگر پروژه‌های فلر فعال شود حدود ۶۰ درصد راندمان استفاده گاز در کشور را دارند و به صورت گاز طبیعی می‌شود، استحصال شوند و مزیت دیگر آن وضعیت زیست محیطی است که جلوی آلودگی گرفته می‌شود. اگر مثل بقیه دنیا آن را استحصال کنیم کل نیاز صنعت فولاد کشور تامین می‌شود. ما به عنوان فولاد خوزستان می توانیم در طرح فلر مشارکت کنیم. اکنون نیز پیشنهاد به شرکت نفت را داده‌ایم که این کار را انجام دهیم و حاضر هستیم مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز داشته باشیم. این مورد جنبه زیست محیطی نیز دارد که در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی و خدمت به مردم بوده و از طرفی گاز ما را نیز تامین خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.