بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
ورود نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۵ درصدی
نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی ۱۴۰۲ کاهش یافت که دستیابی به این رقم برای اولین بار پس از ۵۵ ماه محقق شده است.
کد خبر : ۲۷۸۳۲۲

به گزارش بورس نیوز، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان دی ۱۴۰۲ با ۶.۵ واحد درصد تنزل در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (۳۸.۲ درصد در دی ۱۴۰۱) به ۳۱.۷ درصد کاهش یافت. همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در دی امسال نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد رشد داشت.

رشد ماهانه نقدینگی در دی امسال معادل ۰.۸ درصد بوده است که کاهش مستمر و قابل ملاحظه رشد نقدینگی طی دو سال اخیر و رسیدن آن به ارقام هدفگذاری شده رشد نقدینگی در سال جاری (۲۵ درصد) حاکی از تحقق برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و در نهایت کنترل رشد نقدینگی در دوره اخیر می‌باشد.

لازم به ذکر است خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در دی ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل با ۵.۲ درصد رشد بوده است که این تغییر علاوه بر بهبود ذخایر خارجی بانک مرکزی، سهمی فزاینده معادل ۲.۳ واحد درصد در رشد ۱.۰ درصدی پایه پولی در این ماه داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.