بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
گزارش تحلیلی صنایع لاستیکی سهند
نوار نقاله وسیله ای است که به وسیله آن مواد خام، محصولات نیمه ساخته و یا محصولات نهایی در کارخانه به سهولت و به‌طور پیوسته جا به جا می‌شوند.
کد خبر : ۲۷۹۲۵۶

به گزارش بورس نیوز، نوار نقاله وسیله ای است که به وسیله آن مواد خام، محصولات نیمه ساخته و یا محصولات نهایی در کارخانه به سهولت و به‌طور پیوسته جا به جا می‌شوند. نوار متحرکی که روی نوار نقاله قرار می‌گیرد و منجر به انتقال ماده یا وسیله می‌شود، تسمه نقاله نامیده می‌شود.

صنعت تسمه نقاله در دنیا

تسمه نقاله‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: تسمه نقاله سنگین و صنعتی و تسمه نقاله سبک و روتین. کاربرد تسمه نقاله سنگین و صنعتی در صنعت فولاد و معادن و کاربرد تسمه نقاله سبک و روتین در صنعت سیمان، کاشی و شیشه است. 

بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسمه نقاله در جهان، کشور‌های چین، آمریکا، ژاپن و ایتالیا می‌باشند. همچنین کشور‌های آمریکا، آلمان و فرانسه عمده واردکنندگان انواع تسمه نقاله در جهان هستند. 

صنعت تسمه نقاله در ایران 

با توجه به ماهیت تسمه نقاله به عنوان یک قطعه مصرفی و هم‌چنین گستردگی آن در صنایع مختلف، اعداد و ارقام مصارف این محصول برآوردی بوده و گزارش دقیقی از آن در دسترس نمی‌باشد. با این حال بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان، میزان مصرف سالیانه انواع نوار نقاله در کشور در صورت فعالیت تمام صنایع مصرف کننده تسمه نقاله حدود ۱۲ هزار تن برآورد می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده این وسیله (صنایع لاستیکی سهند، لاستیک دنا و زرین بسپار ایرانیان) حدود نیمی از این تقاضا را پاسخ داده و مابقی تقاضا از طریق واردات از کشور‌های چین، ترکیه، هند وآلمان، ایتالیا و تایوان و... تامین می‌شود. ظرفیت تولید تسمه نقاله در ایران، سالانه حدود ۷۰۰۰ تن می‌باشد، اما مقدار تولید واقعی کمتر است. 

معرفی صنایع لاستیکی سهند 

شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال ۱۳۳۸ تحت عنوان شرکت صنعتی شهوند تاسیس و در سال ۱۳۶۱ به شرکت تولیدی کفپوش و قطعات لاستیکی ایران و در سال ۱۳۶۴ به شرکت صنایع لاستیکی سهند (سهامی خاص) تغییر نام داد و در سال ۱۳۷۰ به شرکت سهامی عام تبدیل و در همان سال در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و با نماد پسهند مورد معامله قرار گرفت. در حال حاضر شرکت صنایع لاستیکی سهند جزء واحد‌های فرعی شرکت کربن ایران (سهامی عام) که از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (سهامی عام) زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری نفت‌و‌گاز و پتروشیمی تامین (سهامی عام) می‌باشد و واحد تجاری نهایی گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است. مرکز اصلی شرکت واقع در تهران و محل فعالیت اصلی آن در شهرک صنعتی اشتهارد می‌باشد. 

سهامدارن صنایع لاستیکی سهند در نمودار ذیل آمده است:

گزارش تحلیلی صنایع لاستیکی سهند

محصول اصلی شرکت صنایع لاستیکی سهند تسمه نقاله است که این محصول جهت حمل مواد و کالا در صنایع مختلف از قبیل سیمان، فولاد، معادن و. کاربرد دارد. سایر محصولات شرکت شامل کفپوش و ورق‌های لاستیکی، رابر لاینینگ، قطعات لاستیکی پرسی و اکسترودری و خمیر خام لاستیکی است که تحت عنوان قطعات فنی گزارش می‌شود. ظرفیت اسمی تسمه نقاله ۶,۰۰۰ تن و قطعات فنی ۱,۷۰۰ تن است که مجموع آن برابر با ۷,۷۰۰ تن است. با این حال ظرفیت عملی تسمه نقاله برابر با ۳,۴۸۵ تن و قطعات فنی برابر با ۱,۱۷۳ تن است که در مجموع برابر با ۴,۶۵۸ تن می‌باشد. 

شرکت صنایع لاستیکی سهند دارای یک طرح توسعه برای افزایش ظرفیت به میزان ۲,۴۰۰ تن تسمه نقاله است. هزینه‌های برآوردی طرح بالغ بر ۲۹۶ میلیارد تومان است که تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه انجام شده و ۱۵۶ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل طرح مورد نیاز است. پیشرفت فیزیکی طرح در انتهای ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۸۶ درصد بوده است که تاریخ بهره‌برداری از طرح در تیرماه سال ۱۴۰۳ برآورد شده است. در طرح توسعه جدید هدف توسعه تسمه نقاله منجید دار و ایجاد خط تولید تسمه نقاله استیل کورد یا سیمی است که تقاضای مناسبی در شرکت‌های فولادی و دیگر شرکت‌های مشابه دارد. شایان ذکر است تولید فعلی شرکت، تسمه نقاله منجید دار است. 

نرخ‌های فروش شرکت بر اساس عرضه و تقاضا و توسط هیات مدیره تعیین می‌شود که با توجه به واردات ۵۰ درصد از تسمه نقاله مورد نیاز کشور، نرخ‌های جهانی و نرخ واردات بر نرخ‌های تعیین شده توسط شرکت تاثیرگذار است. بالغ بر ۷۰ درصد بهای تمام شده شرکت مواد اولیه است. دستمزد مستقیم و سربار به ترتیب ۷ و ۲۳ درصد بهای تمام شده را تشکیل می‌دهد. مواد اولیه اصلی مورد نیاز شرکت شامل کائوچو مصنوعی، دوده و منجید است. 

مفروضات و صورت سود و زیان

برای محاسبه سودآوری شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مفروضات ذیل در نظر گرفته شده است:

گزارش تحلیلی صنایع لاستیکی سهند

با مفروضات بیان شده، سود و زیان به‌صورت جدول زیر برآورد شده است:

گزارش تحلیلی صنایع لاستیکی سهند

در نهایت با توجه به قیمت روز سهم و برآورد سودآوری، نسبت پی بر‌ای قبل مجمع برابر با ۷.۳ و این نسبت بعد از مجمع با تقسیم سود ۹۰ درصدی برابر با ۴.۶ است.

 

زهرا نعمتی

کارشناس تحلیل شرکت سرمایه گذاری هامون صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.