بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
رکورد تامین مالی
مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا گفت: پذیره نویسی صندوق سهامی قابل معامله در روز‌های آینده با نماد "کیمیانگر" آغاز می‌شود. سایر صندوق‌های تخصصی مثل صندوق کاتد، صندوق طلا و صندوق بازنشستگی تکمیلی را نیز در برنامه سال ۱۴۰۳ داریم.
کد خبر : ۲۸۰۵۷۹
نویسنده :
مینا علیزاده

مهرداد فرح آبادی، مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص برگزاری مجمع عمومی این شرکت اظهار کرد: تامین سرمایه کیمیا در سال ۱۴۰۱، مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. سال ۱۴۰۲ نخستین سال کامل عملکردی شرکت محسوب می‌شود.
وی افزود: علیرغم اینکه ما سال سخت و پرکاری را پشت سر گذاشتیم، در حوزه ایجاد زیرساخت ها، نرم افزاری، سخت افزاری، نیروی انسانی، اخذ مجوز‌های لازم در حوزه ایجاد نرم افزاری موفق شدیم عملکرد خوبی را رقم بزنیم.

فرح آبادی در این باره ادامه داد: در دو حوزه بای ساید و سل ساید اقدامات قابل ملاحظه‌ای در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم. دو صندوق "اونیکس" و "آذرین" راه اندازی شد. این صندوق بالغ بر ۳.۵ همت در کمتر از یک سال دارایی دارد. صندوق آذرین نیز ۲ همت دارایی را محقق کرده است. هر دو صندوق عملکرد‌های خوبی از خود به جا گذاشتند ضمن اینکه درآمد‌های خوب، پایدار و باکیفیتی برای تامین سرمایه محقق کردند.

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا بیان کرد: علاوه بر آن مدیریت صندوق بازارگردانی مس از تامین سرمایه تمدن به تامین سرمایه کیمیا منتقل شد که خود این اقدام، منبع درآمد قابل اتکایی برای شرکت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی "تکیمیا" خاطرنشان کرد: پذیره نویسی صندوق سهامی قابل معامله در روز‌های آینده با نماد "کیمیانگر" آغاز می‌شود. سایر صندوق‌های تخصصی مثل صندوق کاتد، صندوق طلا و صندوق بازنشستگی تکمیلی را نیز در برنامه سال ۱۴۰۳ داریم.

فرح آبادی ادامه داد: در حوزه سل ساید موفق شدیم در تامین مالی ۹ هزار میلیارد تومانی برای ۶ بنگاه بزرگ اقتصادی کشور مشارکت داشتیم. مشخصا ۲۱۵۰ میلیارد تومان تعهد قبول کردیم. این میزان در مقایسه با سایر شرکت‌های تامین سرمایه در نخستین سال فعالیت یک رکورد محسوب می‌شود. سال گذشته عمده اوراقی که در بازار سرمایه منتشر شد، ۳۸۰ همت بود که ۶۴ همت مختص بخش خصوصی بود. مشارکت ۱۵ الی ۲۰ درصدی در تامین مالی بنگاه‌های بخش خصوصی نوید این را می‌دهد که باب جدیدی در کمک به تامین منابع مالی بنگاه‌ها در کشور شکل گرفته است. 

مدیرعامل این شرکت تامین سرمایه‌ای افزود: در مجموع موفق شدیم ۷۳۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که نسبت به سال گذشته ۷۰۰ درصد رشد و در مقایسه با بودجه تعبیه شده برای شرکت ۲۴ درصد رشد را ثبت کرده است. همچنین، ۶۵۲ میلیارد تومان سود خالص و ۳۲۶ ریال EPS را ثبت کردیم.

وی ادامه داد: در تمام فاکتور‌ها سود خالص، درآمد عملیاتی، درآمد کل و سود هر سهم حدود ۲۵ درصد از بودجه پیش بینی شده بالاتر محقق کردیم.

فرح آبادی با اشاره به چالش‌های این صنعت در کشور توضیح داد: این صنعت در همه جای دنیا جزو صنایع پرریسک محسوب می‌شود. اما نکته حائز اهمیت، طراحی و تعبیه ابزار‌های مناسب پوشش ریسک است. ما در کشور علاوه بر ریسک‌های متعارف این صنعت، باتوجه به شرایط خاص سیاسی، با انواع ریسک‌های سیاسی نیز مواجه هستیم که می‌تواند مزید بر علت باشد.

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا در این باره عنوان کرد: دو ریسک که تامین سرمایه‌ها را در سال جاری تهدید می‌کند، باتوجه به انتشار گواهی ۳۰ درصدی توسط بانک مرکزی در اواخر سال گذشته و افزایش نرخ موثر تامین مالی در بازار سرمایه؛ عمدتا ریسک نوسان نرخ بهره و نرخ نقدینگی است. تامین سرمایه‌ها در معرض این دو ریسک در سال جاری قرار دارند.

به نظر می‌رسد ارتقای نصاب کفایت سرمایه و نیز ابزار‌های حرفه‌ای پوشش ریسک نسبت به کنترل این دو ریسک در صنعت در بازار سرمایه می‌تواند کمک قابل توجهی داشته باشد. 

وی درخصوص برنامه‌های آتی تامین سرمایه کیمیا گفت: برنامه کامل و جامعی برای ما تدوین شده است. تامین مالی تخصصی بنگاه‌ها در حوزه معادن و صنایع معدنی با طراحی ابزار‌های جدید، هوشمند و بهینه را در دستور کار داریم. به خصوص برای شرکت ملی صنایع مس ایران و پروژه‌های عظیمی که این شرکت دارد. 

مدیرعامل "تکیمیا" گفت: در حوزه بای ساید راه اندازی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری و صندوق‌های تخصصی مانند صندوق‌های کالایی و صندوق کاتد را داریم. همان طور که می‌دانید داشتن فاند‌های معتبر و قابل اعتماد می‌تواند پشتوانه خوبی برای حفظ و ارتقای کفایت سرمایه تامین سرمایه‌ها باشد و به انتشار اوراق کمک کند؛ بنابراین انواع فاند‌ها و رشد فاند‌هایی را که در حال حاضر داریم در دستور کار قرار گرفته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر