بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
نرخ بازدهی؛ بااهمیت برای مقایسه صندوق ها/ صندوق حفظ ارزش دماوند؛ بزرگترین بازیگر آپشن بازار سرمایه است
مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تامین سرمایه دماوند گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری بازدهی مشخصی دارند. موضوع مهم برای مقایسه صندوق ها، نرخ بازدهی است.
کد خبر : ۲۸۰۶۶۶
نویسنده :
مینا علیزاده

حسین بابایی پور، مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تامین سرمایه دماوند در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری اظهار کرد: صندوق سرمایه گذاری به طور کلی توسط افراد متخصص و با تجربه مناسب مدیریت می‌شود؛ لذا سرمایه گذاران خرد ترجیح می‌دهند که از تجربیات این افراد استفاده کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه گذاری در دنیا بسیار بزرگ هستند، بزرگتر از ایران مدیریت می‌شود و منابع زیادی را جذب می‌کند. به نظر می‌رسد مردم و شرکت‌هایی که به صورت تخصصی کار سرمایه گذاری در بازار سرمایه را انجام نمی‌دهند، به این سمت بروند و از سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه بهره‌مند شوند. 

بابایی پور در این باره خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری به طور کلی از سرمایه گذاران خود منابع را جذب و این منابع را در بخش‌های مختلفی که سازمان بورس به آن‌ها مجوز می‌دهد سرمایه گذاری می‌کنند. نصاب‌ها توسط سازمان بورس تعیین می‌شود، مدیر سرمایه گذاری صندوق با توجه به نصاب‌های تعیین شده در سهم ها، اوراق و سپرده‌های بانکی مختلف سرمایه گذاری می‌کند و برای کسب بازدهی کافی تلاش می‌کند.

مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تامین سرمایه دماوند افزود: برای صندوق‌های درآمد ثابت بخش‌هایی که درآمد‌های ثابت ایجاد می‌کند، نسبت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. در نهایت صندوق‌ها می‌تواند درآمد ثابت متناسب با شرایط بازار را برای سرمایه گذاران فراهم کند. 

وی بیان کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری بازدهی مشخصی دارند. موضوع مهم برای مقایسه صندوق ها، نرخ بازدهی است. هرچه نرخ بازدهی بالاتر باشد، جذاب‌تر است. اما در کنار بازدهی باید به ریسک سرمایه گذاری صندوق‌ها پرداخته شود. یعنی مدیر صندوق ممکن است وارد سهم، اوراق یا بانکی شود که ریسک بازدهی یا ریسک نکول دارد. هرچند که بازدهی مناسبی برای صندوق ایجاد می‌کند، اما ریسک را برای سرمایه گذار به همراه دارد. لذااین موارد باید کنار هم بررسی شوند.

بابایی پور توضیح داد: صندوق‌های سرمایه گذاری موظف هستند که هرماه گزارش پورتفو را در کدال منتشر کنند. سرمایه گذارانی که به صورت تخصصی می‌خواهند صندوق‌ها را بررسی کنند، می‌توانند در گزارشات ریسک سرمایه گذاری صندوق و مدیر صندوق را در ببینند.

مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تامین سرمایه دماوند گفت: ترجیحا اگر پورتفویی از سرمایه گذاری وجود داشته باشد، بهتراست. تامین سرمایه دماوند محصولات متنوعی به بازار معرفی کرده که این پورتفو را می‌تواند برای سرمایه گذاران ایجاد کند. صندوق سهمی، صندوق مختلط تضمین اصل سرمایه و.... به عنوان مثال صندوق تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند با نماد "گارانتی" اصل سرمایه سرمایه گذار را تضمین می‌کند و سرمایه گذار پس از گذشت ۳ ماه اصل سرمایه اش تضمین شده خواهد بود و از زیان بازار آسیب نمی‌بیند. 

وی ادامه داد: صندوق حفظ ارزش دماوند که به صورت ویژه در آپشن‌ها کار می‌کند، بزرگترین بازیگر آپشن بازار بوده و با استراتژی‌های معاملاتی مختلفی که دارد، بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران مهیا کرده است. این صندوق، در تایم فریم‌های مختلف جزو صندوق‌های برتر بازار است. 

بابایی پور عنوان کرد: اگر سرمایه گذار پورتفویی از این صندوق‌ها و صندوق نیلی ما که بازدهی ۲۹ درصدی ایجاد می‌کند، تقسیم سود دارد و سرمایه گذار را در پانزدهم هر ماه منتفع می‌کند، سرمایه گذاری انجام دهد، پورتفوی مناسبی را می‌تواند برای خود ایجاد کند.

مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری "تماوند" گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری قدیمی‌تر از قدیم کار را آغاز کردند، نرخ اوراق آن‌ها مشخص بوده است. نرخ بهره در ماه‌های گذشته بالا رفته و ما با بحران نرخ بهره مواجه بودیم. صندوق‌های قدیمی‌تر اوراق قدیمی در دل خود جای دادند و سوددهی پایین تری برای صندوق ایجاد می‌کنند. اما صندوق‌های جدیدتر اوراق جدیدی را در دل خود دارند این همین مساله، بازدهی بالاتری محقق می‌کند. موضوع بازدهی بالاتر و پایین‌تر باعث ایجاد اختلافات ناچیزی در نرخ سود صندوق می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار جزء
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
بیشتر از 10 ساله سهامدار خودرویی هستم و یکریال سود سهام تا حالا ندادن این چه بورسیه خوب درشو ببندید پولامونو تو بانک بزاریم.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.