بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
حساب «مفاخر» نزد بانک‌ها شارژ می‌شود/ بازگشت پرشتاب توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی‌به مدار صعودی 
یکی از مسیر‌های رشد و توسعه اقتصادی و افزایش کارایی کسب و کار‌ها از ایستگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گذرد.
کد خبر : ۲۸۰۷۷۱

 

به گزارش بورس نیوز، یکی از مسیر‌های رشد و توسعه اقتصادی و افزایش کارایی کسب و کار‌ها از ایستگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گذرد و بهبود عملکرد سازمان‌ها، ظهور بازار‌های جدید و بهبود متغیر‌های خرد و کلان اقتصادی حاصل گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. 

یکی از شرکت‌های داخلی که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد و خدمات متنوعی را ارائه می‌کند، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) است که خدمات و محصولات خود را در دو حوزه سخت افزار نظیر انواع پرینتر، دستگاه خودپرداز، دستگاه شناسایی مشتریان و نرم افزار همچون KCRM و TRACKING به بازار عرضه می‌کند. نکته قابل توجه در مورد این شرکت تولید ۵ مدل Thin Client و عرضه محصولات به بازار است.

شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در دو دهه فعالیت، خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت بانکداری الکترونیک در ایران معرفی کرده و سهم قابل توجهی از بازار فروش و پشتیبانی محصولات بانکداری الکترونیک را به خود اختصاص داده است. 

این شرکت با استقرار نیرو‌های فنی در ٦٥ شهرستان و ایجاد دفاتر متعدد در تمام مراکز استان‌ها، یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه‌های پشتیبانی کشور را تشکیل داده است.

مهم‌ترین محل درآمدی شرکت درآمد خدمات نگهداری شعب بانکی و تعمیر تجهیزات است و عمدهترین اقلام فروش شامل دستگاه خودپرداز (ATM)، انواع چک اسکنر، چاپگر، تجهیزات کامپیوتری، انواع دوربین‌های مداربسته و نرم افزار است. در ترکیب مشتریان شرکت بانک‌های مطرحی همچون صادرات، ملت و سپه و در بین مشتریان غیر بانکی، مجلس شورای اسلامی ایران، خدمات انفورماتیک و مدیریت سپهر انرژی صادرات به چشم می‌خورد.

شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی دارای سال مالی منتهی به آذر ماه است و در سال مالی ۱۴۰۲ بالغ بر ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرد که در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۱ رشد قابل توجهی ۸۶ درصدی را مشاهده می‌کنیم.

علاوه بر این مورد، عملکرد مطلوب مدیریت شرکت در آن جا مشخص می‌شود که سال مالی ۱۴۰۱ متحمل زیان عملیاتی شده بود و در سال مالی ۱۴۰۲ با مدیریت هزینه‌ها توانست ضمن افزایش حاشیه سود، مبلغ ۳۱۰ میلیارد ریال سود عملیاتی شناسایی کند و عملیات شرکت را به سوددهی برساند.

در نهایت، سود خالص ۱۲۴ میلیارد ریالی در حساب‌ها نشست که رشد شگرفی نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد.

حساب «مفاخر» نزد بانک‌ها شارژ می‌شود/ بازگشت پرشتاب توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی‌به مدار صعودی 

بهبود وضعیت شرکت و افزایش درآمد‌ها در کنار کنترل هزینه‌ها منجر به بهبود نسبت‌های مالی همچون حاشیه سود ناخالص شرکت شد و هم اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده است. با گذشت ۴ ماه از سال مالی ۱۴۰۳ «مفاخر» بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال درآمد عاید شرکت شده که ۱۴۶ درصد بیش از درآمد‌های همین مدت از سال مالی گذشته است.

حساب «مفاخر» نزد بانک‌ها شارژ می‌شود/ بازگشت پرشتاب توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی‌به مدار صعودی 

با توجه به جهش قيمتي نرخ ارز در سال گذشته و ركود بازارها، «مفاخر» علاوه بر فروش محصولات جديد به مشتریان فعلی خود، اقدام به شناسايي بازارها و مشتریان هدف جدید کرد و پيش بيني می‌شود نتایج مثبت آن را در دوره‌های آتي شاهد باشیم؛ هر چند که در 3 ماهه نخست سال مالی 1403 شرکت موفق به ثبت 27 میلیارد ريال سود خالص شد که 552 درصد بیش از سود مدت مشابه سال قبل است و نشان داد روند صعودی و رو به جلوی درآمدزایی و سودآوری کماکان ادامه دارد و سال 1403 باز هم شاهد افزایش عوامل مثبت اثرگذار در سودسازی خواهیم بود.

مديريت شركت در جهت حفظ جايگاه خود در صنعت IT كشور با انعقاد قراردادهاي سودآور و تنوع بخشي به سبد محصولات، سعي در افزايش سهم بازار، رشد سودآوري، جلب رضايت سهامداران و سرمایه گذاران دارد و با گسترش زنجيره فروش استاني و انتخاب محصولات با حاشيه سود بالا، امیدها برای ساخت سود باكيفيت و مستمر افزایش داده است.

«مفاخر» علاوه بر دنبال نمودن تبديل شدن به شركت دانش بنيان نوع يك و استفاده از معافیت‌های مالیاتی آن، استفاده از ظرفيت‌هاي بازار خرد براي فروش محصولات سخت افزاري را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین توسعه راهكارهاي نرم افزاري مرتبط با پشتيباني تجهيزات بانكي و غير بانكي را با جدیت بیشتر دنبال می‌کند.

با توجه به اشباع شدن بازار فروش دستگاه خودپرداز (ATM) شرکت اقدام به تولید داخلی ATM و فروش اجاره به شرط تملیک به منظور نوسازی ATM‌های موجود در بازار کرد.

از همه مهم‌تر این که شرکت در نظر دارد با راه‌اندازي خط مونتاژ و در فاز بعد توليد باتري UPS بخش بزرگي از هزينه‌هاي خود را کاهش دهد و با تحقق این امر، حاشیه سود بالاتری عاید شرکت خواهد شد و افزایش سودآوری در دوره‌های آتی به نوعی تضمین خواهد شد.

در کوتاه مدت مفاخر برنامه راهاندازی خط تولید کالاهای نوین همچون رایانه رومیزی AIO، نوسازی سامانه راهبردی مدیریت سیستم‌های سخت افزاری و تیكتینگ و راه اندازی کسب و کار پیمانكاری پیامک‌های بانک صادرات و هلدینگ‌ها و شعب وابسته به آن را در فهرست امور خود افزوده است.

در مجموع، شرکت توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي (مفاخر) توانسته سهم بازار خود را حفظ کند و حاشیه فعالیت‌ها را گسترش دهد و در صورت ادامه روند کنونی و تحقق برنامه‌ها و اهداف، اتتظار می‌شود این شرکت در دوره‌های آتی سهامداران خود  را راضی نگه دارد و با بهبود شرایط حاکم بر بازار سرمایه، بازدهی این سهم نیز بیشتر و بهتر شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چهارشنبه‌های داغ: با سیاست، اقتصاد و ورزش را هم نابود می‌کنید: اول استقلال خلیج فارس و بعد پرسپولیس طوفان الاقصی؟

وقتی مدیری دست نشانده باشی، نه نمی‌گویی

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.