بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
آغاز اولین واحد اتانول سنتزی کشور توسط
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: پتروشیمی زاگرس ۳.۳ میلیون تن ظرفیت اسمی تولید دارد. اما به علت قطعی گاز در فصول سرد سال و عدم تامین خوراک مستمر ما نمی‌توانیم این میزان از تولید را محقق کنیم.
کد خبر : ۲۸۰۸۵۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان طور که می‌دانید اولین سند ملی راهبردی متانول ایران را با مرکز پژوهشگاه ماشینی و مهندسی شیمی ایران به امضا رساندیم. 

وی افزود: هدف از امضا این سند راهبردی این بود که با توجه به میزان تولید متانول در کشور باید اقدامات موثر در کشور صورت گیرد. با استفاده از دانش متخصصان و دانشمندان ایرانی در بهبود فرایند تولید در محصولات پایین دستی صنعت متانول باید بتوان زنجیره پایین دست را تقویت کرد و در حوزه‌هایی که انتقال تکنولوژی و دانش صورت می‌گیرد باید بتوانیم از دانش ایرانی استفاده کنیم.

دیداری درباره صنعت راهبردی متانول بیان کرد: این موضوع چندین محور دارد. بهبود تولید، فرایند تولید، تولید کاتالیست‌هایی که در کشور دانش آن وجود ندارد، تکنولوژی و بومی سازی دانش فنی محصولات پایین دست متانول که امیدواریم زنجیره پایین دست را نیز توسعه دهیم.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در این باره ادامه داد: ما ۲۴ محصول پایین دست در حوزه متانول داریم. از اسید استیک گرفته تا سایر محصولات موجود در حوزه MTO و MTP میخواهیم تمرکز کنیم تا بتوانیم از دانش فنی و همکاری فیمابین استفاده شود تا بومی سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به میزان تولید فعلی توضیح داد: پتروشیمی زاگرس ۳.۳ میلیون تن ظرفیت اسمی تولید دارد. اما به علت قطعی گاز در فصول سرد سال و عدم تامین خوراک مستمر ما نمی‌توانیم این میزان از تولید را محقق کنیم. برنامه‌هایی در پتروشیمی زاگرس کلید خورده تا با افزایش ظرفیت کمترین آسیب را داشته باشیم. در طول مدت سه ماه قطعی گاز و سه ماه عدم تولید تقریبا روزانه ۱۰ هزار تن تولید را از دست می‌دهیم. این میزان در سه ماهه سال بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار را از چرخه ارزی کشور خارج کرد. 

دیداری درباره قرارگاه طرح توسعه‌ای صنعت پتروشیمی گفت: در جلسه‌ای که با معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد، باتوجه به مطرح کردن مشکلاتی که در صنعت وجود داشت، دستور ایجاد این قرارگاه جهت ارتباط مستمر صنعت، ارائه مشکلات و پیگیری از طرف معاونت اقتصادی معاون اول صادر شد تا مشکلات صنعت را حل کند. بسیاری از مشکلاتی که در صنعت وجود دارد، با پیگیری معاون اول رئیس جمهور و زیرمجموعه‌ها می‌تواند به سرانجام برسد. مهم ارتباط مستمر است که برقرار شود. 

مدیرعامل "زاگرس" درخصوص ایده وزارت نفت برای تولید بنزین از متانول بیان کرد: تبدیل متانول به بنزین در چین در دهه‌های گذشته رقم خورده، اما متاسفانه روش‌های اجرایی آن در برخی موانع نتیجه مطلوبی نداشته است. ظاهرا ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی مطرح شده که این کار قطعا نتیجه مثبتی خواهد داشت. متانول سوخت پاک است. باتوجه به خاصیت اکتان افزایی و اینکه سوخت پاک است، از نظر زیست محیطی تاثیر بسزایی دارد. دیگر اینکه با توجه به ظرفیت تولید متانول می‌توان شاهد کاهش واردات بنزین بود. در سند ملی راهبردی کشور یکی از محورها، بررسی این موضوع براساس دانش فنی داخل است که اقتصاد طرح را بسنجیم و نتایج را پیگیری کنیم. به پتروشیمی زاگرس نیز پیشنهاد شده و چند سال است که پیگیر این موضوع هستیم. بررسی‌های لازم را نسبت به این که این طرح اقتصادی است یا خیر، در حال انجام است. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر طرح اختلاط متانول با بنزین است که می‌تواند در موضوع اکتان افزایی، فروش و تامین متانول توسط کشور، در چرخه بنزین استفاده شود که در دست پیگیری است. 

دیداری ادامه داد: برخی از شرکت‌ها در چین خودرو‌هایی تولید کردند که پایه موتور آن‌ها براساس متانول کار می‌کند. قطعا باید تغییراتی در موتور خودرو‌ها ایجاد شود. در حال حاضر با توجه به الزامات زیست محیطی در کشور‌های دیگر شرکت‌های بزرگ کشتی سازی، به سوی تولید کشتی با سوخت متانول رفته اند.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس درباره تکمیل زنجیره پایین دستی گفت: ما در این باره اولین واحد اتانول سنتزی کشور را در سال گذشته آغاز کردیم. دانش فنی آن دریافت شده، بسته مهندسی پایه آن نهایی شده و پروژه در زمین پتروشیمی زاگرس در عسلویه در حال اجراست. این پروژه سهم داخل را پوشش می‌دهد و حتی در بخش‌هایی نیز می‌تواند به کشور‌های حاشیه حوزه خلیج فارس صادر شود.
وی بیان کرد: مجوز و موافقت اصولی واحد MTO اخذ شده، اما با توجه به حجم سرمایه گذاری بالا پیگیر این هستیم که یک تامین کننده مالی برای این پروژه داشته باشیم. محصولاتی که تولید می‌شود، پلی پروپیلن، پروپیلن، واحد‌های HD و LD در حوزه پلیمر است. اگر سرمایه گذای خارجی آن نیز تامین شود، اجرا خواهد شد.

دیداری با اشاره به قیمت گذاری خوراک افزود: درخصوص تامین و نرخ خوراک گاز پیگیری‌هایی صورت گرفت و در نهایت دولت تصمیم گرفت که به فرمول و نرخ سال ۹۴ برگردد. کف قیمت ۵ هزار تومان در حال حاضر اجرایی می‌شود. باتوجه به اینکه ما نسبت به اصلاح این فرمول و حذف کشور‌های اروپایی پیگیر هستیم. کشور‌های اروپایی هاب تولید گاز نیستند و نباید مبنای قیمت گذاری باشد. کشور‌های اروپایی باید کمترین تاثیر را در نرخ گذاری داشته باشند. 

مدیرعامل "زاگرس" گفت: هنوز تامین مشکل گاز را در فصول سرد داریم. به محض اینکه مطالبات گاز افزایش می‌یابد، نسبت به قطع خوراک گاز اقدام می‌کنند. ما همیشه این دغدغه را داشتیم که اجازه دهند تولید انجام شود تا پرداخت‌ها صورت گیرد. همه باید دست به دست هم دهیم تا شاهد افزایش تولید در کشور باشیم. زیرا افزایش تولید قطعا افزایش ارزآوری را به دنبال دارد و تاثیر مثبت بر کل صنعت، صادرات و تولید خواهد داشت. امیدواریم همکاری با مجموعه‌های پتروشیمی داشته باشند که شاهد قطعی گاز نباشیم. این را نیز بگویم که درباره سرویس‌های جانبی در موضوع تامین سرویس‌های جانبی و نهایی سازی قیمت‌ها در چالش هستیم. این موضوع در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر