گزارش تحلیل شرکت کاشی سعدی "کسعدی"

بورس نیوز:
۱-۱- نگاهی به صنعت کاشی
کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته میشود که طول و عرض آن مختلف بوده ضخامتی چند میلیمتری دارد و یک روی آن از سطحی شیشهای و کاملاً صاف و صیقلی برخوردار است. کاشی از دو قسمت شامل بدنه و لعاب کاشی تشکیل شده است. از کاشی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق موارد مختلف استفاده میشود. طی سالهای گذشته، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه رتبههای اول تا سوم تولید و صادرات کاشی را در اختیار داشتند؛ اما در حال حاضر با ورود چین به عرصه رقابت جایگاه سوم در اختیار این کشور قرار گرفته است.
تا قبل از سال ۱۳۳۹ تولید کاشی در ایران علیرغم پیشینه ۱۰ هزار ساله آن، همچنان به صورت دستی و سنتی مانده بود. از سال ۱۳۳۹ با افتتاح کارخانه کاشی ایرانا، تولید کاشی به صورت صنعتی و با ماشینآلات و تجهیزات جدید نیز در کشور شروع شد. قبل از پیروزی انقلاب تولید کاشی و سرامیک در کشور در حدود ۱۲ میلیون متر مربع در سال بود که مقداری از نیاز داخلی هم از خارج وارد میشد.
پس از پیروزی انقلاب در همه بخشهای تولید مصالح ساختمانی سرمایهگذاریهای خوبی صورت گرفت که یکی از این بخشها صنعت کاشی و سرامیک بود تا سال ۱۳۶۸ ظرفیت تولید کاشی در کشور به ۲۰ میلیون متر مربع رسید و از آن به بعد با توسعه بیشتری که انجام شد در پایان سال ۱۳۸۱ ظرفیت تولید به ۱۱۰ میلیون مترمربع افزایش یافت؛ به طوریکه در این سال حدود ۹۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید شد همزمان با این افزایش ظرفیت صنایع جانبی تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نیز رشد نسبتاً خوبی داشتند به طوریکه در حال حاضر درصد بالایی از این مواد در داخل تولید میشود.
نمودار و جدول زیر روند تولید، مصرف صادرات و واردات ایران را در ۱۲ سال اخیر نشان میدهد.
نمودار ۱- آمار ۱۲ ساله صنعت کاشی سرامیک کشور (اعداد به میلیون متر مربع)، (منبع: سایت انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران)
با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده در صنعت کاشی و سرامیک در دهههای اخیر و کاهش ساختوساز مسکن میزان عرضه از تقاضای محصول پیشی گرفته است که این موضوع در نمودار بالا به وضوح مشخص است با توجه به این موضوع شرکتهای این صنعت راه حل بازاریابی و فروش محصول خود را به شکل صادراتی دنبال میکنند و در این امر تا حدودی نیز موفق بودهاند مهمترین مقصد صادراتی ایران کشور عراق میباشد و با توجه به ممنوعیت واردات کاشی به دلیل حمایت از تولید داخلی طی چهار سال اخیر میزان واردات به صفر رسیده است.
۱-۲- بررسی شرکت کاشی سعدی
کارخانه کاشی و سرامیک سعدی در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شهر ری فعالیت خود را آغاز و در چهاردهم اسفندماه ۱۳۴۰ در قالب شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید. این کارخانه در زمره قدیمیترین کارخانههای کاشی در ایران است و محصولات این شرکت با برندهای مختلفی به بازار عرضه شده که با نامهای بوستان، پارسیان، بهارستان، اروند و سعدی تهران شهرت یافتهاند. تولید کاشیهای ضد اسید برای نخستین بار در کشور و چاپ طرحهای جدید با استفاده از تکنولوژی HD بر روی کاشی از جمله افتخارات این کارخانه در توسعه صنعت کاشی و سرامیک در ایران است. شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی در حال حاضر با ظرفیت اسمی ۳،۴۶۶،۷۱۰ متر مربع کاشی کف در سال به عنوان باسابقهترین کارخانه کاشی فعال در بازار ایران و تنها کارخانه کاشی پایتخت در حال فعالیت میباشد. شرکت در حال حاضر دو طرح توسعه در پیش رو دارد؛ هدف طرح توسعه اول افزایش تولیدات سایز بزرگ و هدف طرح توسعه دوم خرید دستگاه پرس و خشککن میباشد که منجر به افزایش محصولات دیجیتالی میگردد.
در جدول زیر سهامداران شرکت کاشی سعدی قابل مشاهده است:
نمودار زیر روند تقسیم سود شرکت کاشی سعدی در سالهای گذشته را نشان میدهد.
نمودار زیر رند تولید و فروش شرکت را نشان میدهد. شایان ذکر است در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت ۳,۴۶۶,۷۱۰ متر مربع است که بهطور متوسط طی سه سال اخیر نسبت تولید به ظرفیت اسمی ۹۳درصد بوده است.
نمودار زیر نشان دهنده درصد فروش داخلی و صادراتی شرکت میباشد.
نمودار و جدول زیر روند نرخ فروش داخلی و صادراتی شرکت را نشان میدهد.
باتوجه به بررسیهای انجام شده از صنعت کاشی و شرکت کاشی سعدی، مفروضات تحلیل به شرح جدول زیر میباشد.
با در نظر گرفتن مفروضات سود کاشی سعدی به شرح زیر کارشناسی شده است.
جمع بندی
در حال حاضر P/E ttm شرکت کاشی سعدی ۱۵ میباشد. طبق کارشناسی انجام شده این نسبت برای سال ۱۴۰۲ برابر ۱۴ و برای سال ۱۴۰۳ برابر ۹ است.
متغیرها و عوامل تاثیرگذار مثبت و منفی برای شرکت کاشی سعدی به شرح جدول زیر میباشد:
مدیر واحد تحلیل: علی آقائی
تحلیلگر: هدیه غفوری





