بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
رغبت به سرمایه گذاری در بخش زغال سنگ کشور کم است/ برای زغال و اقتصاد آن ارزش قائل شویم
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات "ومعادن" با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد زغال سنگ در کشور، گفت: انگیزه‌های لازم برای آموزش نیروی انسانی و سرمایه گذاری در این صنعت وجود ندارد و عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه ناشی از بی توجهی سطوح بالای تفکری در این بخش بوده است.
کد خبر : ۲۸۱۲۲۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، اردشیر سعدمحمدی امروز در نخستین کنفرانس زغال‌سنگ، کک و الکترود گرافیتی اظهار کرد: ۲ سناریو در بخش انرژی در جهان شامل سناریوی PES و سناریوی ۱.۵ درجه مطرح است؛ در سناریوی نخست حدود ۳۴ گیگاتن دی اکسید کربن در جهان تولید می‌شود که فقط سهم بخش صنعت از تولید آن ۹ گیگاتن است و هرچند تناژ تولیدی زغال سنگ در آینده کاهش می‌یابد، اما به صفر نمی‌رسد و به عنوان یک منبع انرژی باقی می‌ماند.

وی گفت: در سناریوی دوم، بحث این است که تا سال ۲۰۵۰ باید تولید دی اکسید کربن به صفر برسد و اکثر کارشناسان معتقدند این سناریو قابلیت عملیاتی و اجرایی ندارد.

سعدمحمدی بیان‌ کرد: گردش مالی سالیانه زغال سنگ در جهان ۵۳۰ میلیارد دلار است که تقریبا نصف صنعت فولاد است.

وی معتقد است: عدم توسعه و عقب افتادگی در این صنعت، ناشی از بی توجهی سطوح بالای تفکری در این بخش بوده است.

مدیرعامل ومعادن ادامه داد: ۳ میلیون تن کک سازی فعال در کشور داریم و حداقل نیازمند ۵ میلیون تن کنسانتره هستیم، در حالی که پارسال تولید کنسانتره زغال ۱.۷ میلیون تن بوده است.

وی تصریح کرد: به دلیل مسائل قیمتی، رغبت به سرمایه گذاری در بخش زغال سنگ کشورمان کم است؛ علاوه بر آن آموزش‌ها به نیروی انسانی در این حوزه ضعیف است و درس حرفه‌ای در موضوع زغال سنگ نداریم و باید در نوع نگاه خود در پرورش مهندسان معدن تجدیدنظر کنیم.

سعدمحمدی با تاکید بر اینکه باید به کیفیت زغال سنگ ارزش و بها بدهیم، گفت: باید برای زغال و اقتصاد آن ارزش قائل شویم، زیرا امروز شاهد دگرگونی‌های جدید در تکنیک‌ها و تجهیزات این صنعت در جهان هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات ادامه داد: سال گذشته ۱.۷ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ در کشور تولید و ۷۵۰ هزار تن نیز واردات انجام شد و لذا نیاز و تولیدمان در این بخش با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با تاکید بر اینکه موفقیت بدون برنامه امکانپذیر نیست، یادآوری کرد: این صنعت قادر به اشتغالزایی است، اما از سرمایه گذاری لازم برخوردار نیست، آموزش نیروی انسانی در آن مناسب نیست و انگیزه‌های لازم برای آموزش و سرمایه گذاری در آن وجود ندارد.

سعدمحمدی توضیح داد: همه این‌ها در حالی است که معدن کاری و موضوعات اقتصادی صنعت زغال سنگ در جهان، گردش مالی ۲ تریلیارد دلاری در بخش‌های مختلف شکل می‌دهد.

سعدمحمدی با اشاره به مباحث فناوری‌های دیجیتال به کارگرفته شده در عملیات معدن کاری زغال سنگ در معادن پیشرفته جهان، گفت: موضوعات رباتیک و خودکارسازی در اکتشافات زغال سنگ ۴۲ درصد، توسعه معادن ۴۷ درصد، معدن کاری ۵۴ درصد، پردازش کانی ۴۵ درصد، لجستیک ۳۳ درصد و فروش و بازاریابی ۲۴ درصد است. در حالی که در جهان از دامپتراکت‌های ۵۵۰ تنی استفاده می‌شود، امروز ما در کشورمان در استفاده از دامپتراکت‌های ۱۳۶ تنی بحث و گفتگو داریم!

وی بیان کرد: در سال ۲۰۵۰ دست کم ۹۱ درصد انرژی الکتریکی از تجدیدپذیر‌ها تامین می‌شود، جهان به دنبال توسعه استفاده از خودرو‌های برقی است و سوخت هیدروژن مبحثی جدی در تجدیدپذیر‌ها است؛ در این زمینه نیاز داریم تا حرف‌های جدید زده و سیاستگذاری‌های جدید داشته باشیم.

مدیرعامل "ومعادن" افزود: امروز سهم نفت از تولید انرژی در جهان ۳۹ درصد و در سال ۲۰۵۰ به حدود ۴ درصد خواهد رسید، در مقابل سهم ۲۲ درصدی فعلی برق در انرژی جهان در افق ۲۰۵۰ به ۵۱ درصد افزایش خواهد یافت که مهمترین عنصر در این استراتژی مس خواهد بود و باید به این مسائل با دیده دقت بنگریم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر