بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
چهارشنبه‌های داغ: چگونه اعتبار در بازار نزولی، زندگی‌تان را نابود می‌کند؛

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/ "بانک‌ها و کارگزاری‌ها رحم نمی‌کنند"

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/
احتمالا بسیاری یا برخی از شما مخاطبان عزیز رسانه بورس نیوز، از خرید‌های اعتباری سهام در بازار سرمایه استفاده کرده اید. بی تردید، اکثر شما می‌دانید یا شنیده اید که استفاده از اعتبار در بازار‌های نزولی و راکد، خسارت‌های جبران ناپذیری را برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه به ارمغان آورده است. 
کد خبر : ۲۸۱۸۳۳

به گزارش بورس نیوز، استدلال کارگزاران برخلاف فشار‌هایی که مشتریان اعتباری تحمل می‌کنند، بسیار ساده است. حساب‌هایتان در چنین بازار نزولی گردش ندارد، اعطای اعتبار به شما درآمدی برای کارگزاری نخواهد داشت. خرج کارمندان کارگزاری در نمی‌آید. پس شما فاقد صلاحیت برای تمدید اعتبار دریافتی هستید.

سهام خریداری شده خود را در پایین‌ترین قیمت‌های ممکن بفروشید، زیان‌های سنگینی شناسایی کنید تا ما اعتبار را در اختیار افراد دیگر (شاید جمعی از دوستان و آشنایان گرفتار) قرار دهیم.

احتمالا بسیاری یا حداقل برخی از شما مخاطبان عزیز رسانه بورس نیوز، از خرید‌های اعتباری سهام در بازار سرمایه استفاده کرده اید. بی تردید، اکثر شما می‌دانید و یا شنیده اید که استفاده از اعتبار در بازار‌های نزولی و راکد، چه خسارت‌های جبران ناپذیری را برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه به ارمغان آورده است. 

اعطای اعتباری که در سال‌های گذشته یکی از مزایای رقابتی برای بسیاری از کارگزاران محسوب می‌شد و اخذ اعتباری که از توانایی‌های منحصر به فرد برخی مشتریان حقیقی و حقوقی به شمار می‌آمد، این روز‌ها به یکی بزرگترین چالش‌های موجود در بازار سرمایه تبدیل شده است.

افت عجیب و معنادار بازار سرمایه در ماه‌ها و سال‌های اخیر، در شرایطی منجر به عدم استقبال و تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بازار شده که بسیاری از سرمایه گذاران واقعی و بلندمدت به واسطه افت قیمت‌ها، رکود و پرداخت هزینه‌های گزاف بهره خرید‌های اعتباری، نقره داغ شده اند.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به دفعات شاهد مصاحبه‌ها و اظهارات برخی کارشناسان در خصوص ایجاد فشار عرضه و فروش حساب‌های اعتباری فعالان بازار سرمایه از سوی کارگزاری‌ها بوده‌ایم. اعتبارات اعطایی در حساب بسیاری از فعالان بازار سرمایه به واسطه عدم گردش حساب در بازاری نزولی تمدید نشد و برخی سهامداران نیز ناچار به فروش سهام برای خروج از لیست (Call Margin) کارگزاری‌ها شدند تا نه تنها شاهد افزایش فشار عرضه و فروش در بازار بلکه شاهد شناسایی زیان‌هایی سنگین از سهامداران اعتباری نباشند.

Call Margin و حساب تضمین: کارگزار برای عقد قرارداد با هر مشتری به افتتاح حساب تضمین می‌کند. ارزش تضمین مشتری پس از اعمال تعدیلات ثبت می‌شود (۶۰ تا ۶۵ درصد ارزش سهام، ۸۰ درصد ارزش اوراق با درآمد ثابت و ...). منظور از بروزرسانی حساب تضمین، محاسبه ارزش تعدیل شده آن توسط کارگزار اعتباردهنده در هر مقطع زمانی است. به بیان دیگر، ارزش سهام مشتری بروزرسانی می‌شود تا ارزش تضمین از حد وام پایین‌تر نیاید.

استدلال کارگزاران برخلاف فشار‌هایی که مشتریان اعتباری تحمل می‌کنند، بسیار ساده است، حساب هایتان در چنین بازار نزولی گردش ندارد، اعطای اعتبار به شما، درآمدی برای کارگزاری نخواهد داشت، پس شما فاقد صلاحیت برای تمدید اعتبار دریافتی می‌باشید. 

سهام خریداری شده خود را در پایین‌ترین قیمت‌های ممکن بفروشید، زیان‌های سنگینی شناسایی کنید تا ما اعتبار را در اختیار افراد دیگر (شاید جمعی از دوستان و آشنایان گرفتار) قرار دهیم.

شاید تعجب کنید که چرا گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته را با تیتر و موضوع خرید‌های اعتباری و نه بررسی شرایط بنیادی یک شرکت، شروع کرده است.

در هفته‌های گذشته به دنبال اعتراض و تقاضای پیگیری تعداد کثیری از مخاطبان این رسانه (وب سایت و کانال صدای سهامدار بورس نیوز)، مبنی بر تغییر عجیب و افزایش محسوس نرخ بهره بدهی و اعتبار دریافتی از برخی کارگزاران، تصمیم گرفتیم تا با نگاهی اجمالی به چگونگی و مکانیسم اعطای اعتبار در بازار سرمایه ایران، ضمن آگاهی رسانی به طیف وسیعی از مخاطبان و سرمایه گذاران، ادعا‌های موجود در این خصوص را بررسی کنیم.

همچنین یادآور می‌شویم که مباحث مطرح شده بر اساس برخی از پیام‌های ارسالی شما همراهان، بررسی صورت‌های مالی برخی از کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه و استعلام از حساب‌های اعتباری برخی از فعالان بازار سرمایه است.

رسانه بورس نیوز آمادگی دارد تا در راستای آگاهی رسانی حداکثری و کمک به شفافیت بازار سرمایه، ضمن دریافت نمونه‌های ارسالی از نحوه و نرخ محاسبه نرخ اعتبار حساب‌های شما عزیزان، به انتشار و بررسی تخلفات احتمالی کارگزاران بپردازد. 

اعتبار چیست و چرا نباید در بازار نزولی اعتبار داشته باشیم!

 یکی از خدماتی که برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، اهمیت زیادی دارد، دریافت اعتبار معاملاتی از کارگزاری‌ها برای خرید سهام است. اعتبار معاملاتی به معنای اخذ تسهیلات از کارگزاری‌ها جهت انجام معاملات سهام در بورس است. سرمایه‌گذاران با استفاده از اعتباری که از کارگزاری‌ها دریافت می‌کنند، پول بیشتری در اختیار خواهند داشت. بنابراین می‌توانند سهام بیشتری بخرند و در صورت رشد قیمت سهام خریداری شده، بیشتر سود کنند. به زبان ساده اعتبار خرید سهام مقدار وجهی است که کارگزاری در اختیار مشتریان واجد شرایط خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند در کنار سرمایه اصلی خود برای خرید سهام بیشتر استفاده کنند.

بی تردید نمی‌توان مزایای بی‌شمار استفاده از اعتبار در بازار‌های صعودی را انکار کرد. با این حال این ابزار در بازار‌های نزولی و راکد، قدرت ویران کنندگی بسیاری دارد. نگارنده به عنوان یکی از فعالان قدیمی بازار سرمایه، خاطرات فراوانی از ضرر‌های سنگین استفاده کنندگان از اعتبار در بازار‌های نزولی دارد.

چه بسیار سرمایه‌هایی که به واسطه افت معنادار قیمت سهام و افزایش بدهی در حساب‌های اعتباری از بین رفتند. چه بسیار چک‌هایی که با سازوکار‌های غلط سرمایه گذاری پاس نشدند و چه بسیار افرادی که با استفاده نادرست از اعتبار و خرید‌های بی رویه، حتی شرکت‌های کارگزاری و برخی بانک‌ها را به خاک سیاه نشاندند.

ما در این گزارش و در این رسانه به هیچ وجه پیشنهادی بابت نحوه استفاده یا عدم استفاده از اعتبار نداریم، اما وظیفه خود می‌دانیم تا با پرداختن به این موضوع، شرایط را برای بررسی‌های بیشتر و تامل در استراتژی‌های سرمایه گذاری مخاطبان فراهم کنیم.

بیایید با یک مثال ساده و نمونه عینی که برای یکی از آشنایان مبتدی نگارنده در ماه‌های گذشته به وجود آمد، استفاده از اعتبار را در خرید سهام پرریسک و شرایط نزولی بازار، مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم استفاده نابجا از اعتبار و عدم رعایت اصول مدیریت سرمایه چگونه می‌تواند سرمایه را پوچ کند.

مراحل سرمایه گذاری شخصی که در چند ماه و با استفاده از اعتباری ناچیز، تمام دارایی‌اش را از دست داد:

۱-    تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۵؛ "کاشت"

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/

"خرید به موقع سهام، اعتماد به برخی کانال‌های بورسی و لذت بردن از سادگی پولدار شدن در بورس"

 خرید ۳ میلیون سهم "کساپا " با قیمت تمام شده هر سهم ۱.۵۰۰ تومان

ارزش دارایی‌های واقعی= ۳ میلیون سهم * ۱۵۰۰ تومان = ۴.۵ میلیارد تومان 

۲-    تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ تا ۱۴۰۲/۰۹/۳۰: "داشت"

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/

"افزایش مفرط اعتماد به نفس، کنایه‌های متوالی در خصوص ضریب هوشی بالا و تمسخر فعالین بازار سرمایه، تمجید از کانال منتسب به آقای؛ و اخذ اعتبار به میزان ۳۰ درصد ارزش سبد سهام" 

خرید اعتباری ۱ میلیون سهام "کساپا" با قیمت تمام شده هر سهم ۳.۰۰۰ تومان

ارزش واقعی دارایی‌ها = ۳ میلیون سهم * ۳.۰۰۰ تومان = ۹ میلیارد تومان

ارزش دارایی اعتباری = ۱ میلیون سهم * ۳.۰۰۰ تومان = ۳ میلیارد تومان

مجموع ارزش دارایی‌های واقعی و اعتباری = ۹ میلیارد تومان + ۳ میلیارد تومان = ۱۲ میلیارد تومان

سود خالص سرمایه گذاری = ۱۰۰ درصد در ۲ ماه معادل ۴.۵ میلیارد تومان


۳-    تاریخ ۲۳/۱۱/۱۴۰۲: "نگه‌داشت"

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/

"افت چشمگیر قیمت سهام از ۳.۰۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان در دو ماه، تماس و اخطار اول کارگزاری بابت ورود به لیست (call margin)، عدم پاسخ به تماس‌های واصله، اعتماد ادامه‌دار و راسخ به کانال جناب آقای.... آغاز ناسزا گفتن به ساختار‌های غلط بازار سرمایه در ایران، فروش خودروی شخصی و تزریق یک میلیارد تومان وجه نقد" برای جلوگیری از فروش سهام توسط کارگزاری

ارزش کل سهام واقعی و اعتباری = ۴ میلیون سهم * ۱.۳۰۰ تومان = ۵.۲ میلیارد تومان

کل بدهی‌ها تا پیش از تزریق پول= ۳ میلیارد تومان + ۱۵۰ میلیون تومان (نرخ بهره ۲ ماهه) = ۳.۱۵ میلیارد تومان

مجموع بدهی پس از کسر یک میلیارد تومان وجه واریزی= ۳.۱۵۰ میلیارد تومان – ۱ میلیارد تومان= ۲.۱۵ میلیارد تومان

زیان خالص سرمایه گذاری نسبت به سرمایه اولیه و سرمایه تزریق شده= ۴.۵ میلیارد تومان – (۵.۲ میلیارد تومان– یک میلیارد تومان– ۲.۱۵۰ میلیارد تومان) = ۲.۴۵- میلیارد تومان معادل ۴۵ درصد زیان در ۴ ماه 

۴-    تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: "کارگزاری برداشت "

سهامداران فریب اعتبار را نخورند/

"فشار‌های عصبی مضاعف، پرداخت ماهانه ۵۵ میلیون تومان بهره بدهی، فشار و تهدید کارگزاری برای فروش، تسلیم شدن و فروش سهام"

ارزش کل دارایی‌های واقعی و اعتباری= ۴ میلیون سهم * ۶۶۰ تومان = ۲.۶۴ میلیارد تومان 

کل بدهی به کارگزاری = ۲.۱۵ میلیارد تومان + ۲۴۰ میلیون تومان (بهره بدهی به کارگزاری) = ۲.۳۹ میلیارد تومان 

تسویه حساب کامل با کارگزاری= ۲.۶۴ مبلغ فروش سهام – ۲.۳۹ میلیارد تومان بدهی = ۲۵۰ میلیون تومان دریافت وجه

 زیان خالص شخص= ۴.۵ میلیارد تومان (آورده اولیه)+ یک میلیارد تومان (فروش ماشین و تزریق وجه) – ۲۵۰ میلیون تومان (برداشت از حساب پس از تسویه) = ۵.۲۵ میلیارد تومان در کمتر از ۸ ماه.

"کاشت، داشت، نگه داشت، کارگزاری برداشت"

همانگونه که مشاهده کردید، با استفاده از اعتبار اندک برای به دست آوردن سود بیشتر، دوست عزیزمان را برای همیشه در بورس از دست دادیم. لااقل من که بعید می‌دانم دوست عزیز ما هرگز به بازار سرمایه بازگردد.

به نظر شما اگر طمع فرد مذکور منجر به خرید یک میلیون سهم اعتباری نشده بود وضعیت کنونی حسابشان چگونه بود:

دارایی‌های واقعی کنونی شخص = ۳ میلیون سهم * ۶۶۰ تومان = در حدود ۲ میلیارد تومان

نیازی به فروش ماشین و تزریق یک میلیارد تومان هم نبود

تصور می‌کنم با این مثال ساده، اما دردناک با مضرات استفاده از اعتبار در بازار‌های نزولی آشنا شده باشید. ضمن آنکه امیدواریم که هیچ یک از شما عزیزان و مخاطبان چنین تجربه تلخی را نچشیده باشید، در هفته آینده و بخش دوم از گزارش خواهیم دید که کارگزاری ها، بدهی مشتریان اعتباری خود را با چه نرخ‌های بهره عجیبی شارژ می‌کنند. 

پس بخش دوم گزارش را از دست ندهید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چهارشنبه‌های داغ: وقتی با پول دانه و کنجاله، بانک پاسارگاد را می‌خرید؛

"بانک پاسارگاد"، بخشی از امپراتوری "خاندان مدلل" ؟ (بخش دوم)

پرداخت الکترونیک سامان کیش نمونه‌ای بارز از ضعف نظارت در بازار سرمایه
چهارشنبه‌های داغ: هر چیزی امکان دارد، وقتی سهامدارت بانک سامان باشد و خبری از نظارت نباشد؛

پرداخت الکترونیک سامان کیش نمونه‌ای بارز از ضعف نظارت در بازار سرمایه

بانک پاسارگاد، امپراتوری
چهارشنبه‌های داغ: مسئولین در این مملکت کجایند؟ بانکی که تمام سپرده‌های مردم را به خودش وام می‌دهد؛

بانک پاسارگاد، امپراتوری "جناب هاشم‌نیا" و حراجی آثار هنری (بخش پایانی)

سال‌ها سکوت در برابر  امپراتوری «بانک پاسارگاد»
چهارشنبه‌های داغ: بانکداری اسلامی یا امپراتوری های بانکی؟ نان بانک ها در خون مردم؟

سال‌ها سکوت در برابر امپراتوری «بانک پاسارگاد»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حقیقی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
اقای عشقی قول داده بود دارا یکم را به ناو قیمت برساند دسپاچه شده بودیم که چطور از این فرصت استفاده کنیم با اعتبار کار گذار دارا خریدیم ان موقع فاصله ناو 7000 بودالان 12000 شده چند روز هم که یازار بخصوص بانکی ها مفت در مفت معامله می شوند وصعودی هستند دارا بسته هست الان فرصت خوبی هست تا با قیمت ناو بازش کنند تازه شاید به پولمان برسیم لطفا از طرف سهامداران از مدیران صندوق شفاف سازی طلب کنید ممنون از شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
بورس نیوز از نظر سیاسی واقتصادی ایران با دوره عصر صفویه وتصرف ایران توسط افغانها قرار داریم کاملا با این تفاوت که اینبار افغانها با پشتوانه برچام آمریکای درایران اوج قله رذالت بی انتها همین هست والسلام اما دیکر نادر شاهی درکار نیست
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶
کارگزاری های که اعتبار می دن مثل کسانی عمل میکنند که در تابستان به شما چتر می دن ودر زمستان ازتان می گیرند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹
اینها از قوم ............ نصبت به مردم ایران
احمد
Netherlands
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶
بنده ۵۰ مبلیون تومان از تامین سرمایه تمدن اعتبلر گرفتم بابت خرداد ماه ۱۸۶۵۰۰۰ تومان کارمزد از من کم شده که حدودابا نرخ سود ۴۷ درصد است تماس کرفتم گفتند که جون هیچ گونه معامله ای نداستید جریمه شدید گفتم درسته ولی ۴۷ درصد دیگه خیلی زیاد است گفتتد سیستم لیت وسیستم اشتباه نمی کند
بصیرت
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۱
زمانیکه تبلیغات اعتباری درسایتهازیادشد،معمولان درسازمان آقای عشقی
(سیوسود)خبردارن کسیکه وام اعتباری میگیره۲برابربایدروش بزاره،درکل حکایت نگودستتوبده من بگودست منوبگیر،کسانی مارابدام انداختن که ظاهر(اقتدا)داشتند،این سالهاتجربه ای بدست آمدکه بهره شونصلهای آینده میبرن،وداستان وکتابهای زیادی درمورداین برهه اززمان نقل خواهدشد،ازماکه گذشت عافیت زندگی یک انسان رانخواهندداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
.....هم سهام دامین من را فروخت و تسویه کرد امکان شکایت از کارگزاری هست ....دو سال گذشته
علی کرمیان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
ازنیمه ی دوم سال ۹۹ که وارد بورس شدم قیمت سهام تاامروز فقط کاهش یافته ومن هم به امیداینکه قیمت ها برمی گردد هی خریدم تامیانگین کم کرده باشم الان به نقطه ای رسیده ام که به جز فحش به خودم کاردیگری از دستم برنمی آید یعنی بورس هم ضربه ی مادی ،هم روحی ، هم جسمی وهم معنوی شدیدی برای خودم وخانواده ام وارد کرد
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
نخرید بورس عامل فساده،سرمایتونو به بورس نیترید نابودتون میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
دیگر در این کشور دنبال فرهنگ وانسان وانسانیت نگرد که نیست ونخواهد بود ضعف قانون جریمه همه چیز از مردم گرفت فقط پول پول قانون گدا زندگی از ایرانی گرفت تاسف از آینده وفرهنگ وانسانیت
حسین امینی
United States of America
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
اولا بورس قمارخانه است هرگز وارد نشوید من آپارتمانم را در بورس از دست دادم دوما بورس کوره پول سوزی است هرقدرزرنگ باشی باز سرت کلاه می گذارند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
چه کسی جلوی دزدی ها را میخواهد بگیرد خدا میداند کی کشور ما میخواهد درست بشود کشور ما نیاز به اصلاحات دارد این کشور باید درست بشود وگرنه بزودی ایرانی باقی نخواهد ماند مردم مثل برج باروت میمانند و کم کم به درجه انفجار خواهند رسید و تمام دنیا منتظر چنین لحظه ای هستن تا دیگری نامی از ایران نباشد شما را به خدا اختلافات را کنار بگذارید به فکر کشور باشید وقتی کشوری نباشد شما هم نخواهید بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸
ببینید نتیجه لحظه‌ای نظر سنجی را نشان ندهید ازالان برای شماها می گویم نتیجه این انتخابات چی هست مشارگت یک مقدار بیشتر ولی آرای قرمز هم از انتخابات مجلس
ایوب محمدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
خراب بشه کارگزاری هوشمند رابین یا مدبر آسیا با مسئول اعتباراتی خ ده؟؟ن که مثل یه و نمایندگی این کارگزاری آقای ج. در شهرق،م
که واقعا اون دنیا و همین دنیا مطمئن هستم جواب این بی رحمیشون رو پدرم با از دست دادن جونش و به رحمت خدا رفت و من رو به خاک سیه نشوندن ،هر روز با کلمه کال مارجین و با اعطای اعتبار غیر قانونی به ۲ میلیارد تومان من ۲۷۰۰ اعتبار دادن و در عرض ۷ ماه یه خدا زندگیه منو نابود کردند،ماشینم رفت ،خونم رفت زنم افسردگی و بچه ام مدرسشو ول کرد و منم با ۸۰۰ میلیون بدهی به بانک و پول سودی ۱۰ درصد ول کردند.ویه رو این اواخر به جان پسرم بی دلیل ۵۰ میلیون کم کردن. از اعتبار و به من این اواخر احترام و با بی احترامی گفت ما تو دفتر مرکزی تحت فشار شما دیگه آبرویی نمانده و به دروغ که گردش کارمزد اون ماه کارگزاری ماه داده نشده و علاوه براون جریمه هم شدیم ....بنده پرسیدم این فرمول کال مارجین شما به چه نحوی هست که من رو احمق فرض میکنید تو سه روز گذشته سبد بنده هر سه سهم من صف خرید بودند چطور شده که پایانی من مثبته و سبدم افزایشی و اعتبار منو عوض زیاد کردن کم کردیم ومنفی و بدهکار ۵۰ میلیون برای چی من باید بفروشم برگشت در جواب که من چه می‌دونم زنگ بزن دفتر مرکزی تهران بپرس و تهرانم جوابمو ندادن و گوشی رو برنداشتن و به والله عین حقیقت رو دارم میگم و هنوز پیاماش هست فقط بهشون پیام دادم از خدا بترسید اگر بتونید بخورید من ..‌‌
ایوب محمدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
نظر بنده رو چاپ کنید لطفا
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
بورسنیوز رسوا کن اون کسی رو که به حقوقیا گفت بیایید اوراق دولتی بخرید بعد ما بورس 30-40 درد هل میدیم پاییین تا جبران کنیم.
فعال اقتصادی
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
دقیقا. الان که هیج جنگ یا خبر منفی نیست بلکه ایام انتخابات است بجای مثبت بودن بازار هر روز با صفهای دهها و صدها میلیونی فروش دستور روبرو هستیم علا اینه که خقوقیا خرف دولتو گوش نکردن و اوراق نخریدن حتب با وعده پایین کشیدن سهام لذا دولت فاسد کلاه بردار داره در عمل به حقوقیاش میگه دارم بازارو پایین میکشم تا منافع شما رو تامین کنم برید اوراق بخرید کسر بودجه تامین بشه.
وحید
France
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
زیان در بورس یه مسئله عادی هست ، ولی کلاهبرداری ..... از ملت در بورس و تامین مالی....از بورس و رانت خواری علنی و گردن کلفتی شان در دنیا بی سابقه هست و دستمان هم برای دادخواهی به جایی بند نیست ، من شخصا تا اخر عمر به این سیستم و سخنانشان اعتماد نمیکنم و به فرزندانم این مورد را توصیه کرده ام ، طوری شده که به اخبار داخلی اصلا اعتماد ندارم و اصلا اخبار داخلی را نمیبینیم
فعال اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
دقیقا. الان که هیج جنگ یا خبر منفی نیست بلکه ایام انتخابات است بجای مثبت بودن بازار هر روز با صفهای دهها و صدها میلیونی فروش دستوری روبرو هستیم علت اینه که خقوقیا حرف دولتو گوش نکردن و اوراق نخریدن حتی با وعده پایین کشیدن سهام لذا دولت ... داره در عمل به حقوقیاش میگه دارم بازارو پایین میکشم تا منافع شما رو تامین کنم برید اوراق بخرید کسر بودجه تامین بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
اوج شارلاتانیسم در بورس تهران.
شرکت کروی کل سالو 155 تومن ای پی اس داشت که امروز نزدیک مجمع سالیانه هست بطور ناگهانی اونو 25 تومن کرد. این چه فرقی با خفت گیری یا زورگیری دزدان تو خیابون داره؟ حالا هی کاندیداهای ریاست جمهوری بیان شعار بدن که ما اصلاح میکنیم ما ال میکینیم بل میکنیم مگه مغز خر خورده باشیم که رای بدیم.سهامدار کل سالو منتظر مجمع مونده دوزار سود سهام بکیره اونم تو ثانیه اخر از جیبش دولت میزنه.پ بر ائی از 3 شده 22.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
اوج شارلاتانیسم در بورس تهران.
شرکت کروی کل سالو 155 تومن ای پی اس داشت که امروز نزدیک مجمع سالیانه هست بطور ناگهانی اونو 25 تومن کرد. این چه فرقی با خفت گیری یا زورگیری دزدان تو خیابون داره؟ حالا هی کاندیداهای ریاست جمهوری بیان شعار بدن که ما اصلاح میکنیم ما ال میکینیم بل میکنیم مگه مغز خر خورده باشیم که رای بدیم.سهامدار کل سالو منتظر مجمع مونده دوزار سود سهام بکیره اونم تو ثانیه اخر از جیبش دولت میزنه.پ بر ائی از 3 شده 22.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
اوج شارلاتانیسم در بورس تهران.
شرکت کروی کل سالو 155 تومن ای پی اس داشت که امروز نزدیک مجمع سالیانه هست بطور ناگهانی اونو 25 تومن کرد. این چه فرقی با خفت گیری یا زورگیری دزدان تو خیابون داره؟ حالا هی کاندیداهای ریاست جمهوری بیان شعار بدن که ما اصلاح میکنیم ما ال میکینیم بل میکنیم مگه مغز خر خورده باشیم که رای بدیم.سهامدار کل سالو منتظر مجمع مونده دوزار سود سهام بکیره اونم تو ثانیه اخر از جیبش دولت میزنه.پ بر ائی از 3 شده 22.