بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
تسلا، انرون جدید بازار
سهام تسلا بزرگترین حباب بورس در تاریخ جهان است كه ما شاهد شروع نزول آن هستیم.
کد خبر : ۲۸۲۱۰۵

به گزارش بورس‌نیوز، شرکت تسلا با سود ۴.۲۹ دلاری با قیمت ۱۸۶ دلار در بازار بورس آمریکا در حال معامله می‌باشد. این در حالی است که براساس گزارش‌های سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رود سود شرکت به ۲.۶۵ دلار برسد که نشان از کاهش حدود ۳۸ درصدی در سود شرکت است.

در سال ۲۰۱۸ براساس مصوبه هیات مدیره تسلا، ایلان ماسک در صورت رسیدن به اهداف عملیاتی از جمله ارزش ۶۰۰ میلیارد دلاری پاداشی از سهام به ارزش ۵۶ میلیارد دلار دریافت می‌کند. هرچند ایلان ماسک از سوی هیات مدیره مهلتی ۱۰ ساله برای رسیدن به این اهداف را داشت، اما توانست طی ۳ سال تمامی آن‌ها از جمله رسیدن به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلاری را محقق کند؛ که در جلسه جدید که پنج شنبه گذشته برگزار شد پاداش ایلان ماسک دوباره توسط سهامداران تایید شد.

تسلا، انرون جدید بازار

معامله‌گران بورس‌های دنیا سقوط غول انرژی، انرون را به‌خاطر دارند بعد از آنکه قیمت سهام آن به ۹۰.۷۵ دلار رسید در سال ۲۰۰۱ قبل از اعلام ورشکستگی قیمت هر سهم آن به ۲۶ سنت سقوط کرد. این شرکت میلیارد‌ها دلار با ابزار‌های پیچیده مالی پنهان کرد و سرانجام به یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های مالی در تاریخ ایالات متحده آمریکا منجر گردید.

امسال بورس آمریکا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است، اما قیمت سهام تسلا در همین مدت با ۳۱ درصد کاهش مواجه شده است انتظار می‌رود این روند نزولی قیمت همچنان ادامه دار باشد. علی رغم اینکه ایلان ماسک اخیرا اعلام کرده که انتظار دارد ارزش بازار تسلا به ۳۰ تریلیون دلار برسد در حال حاضر ارزش بازار تسلا حدود ۵۹۰ میلیارد دلار است.

امیر حیدریان یزدلی، پژوهشگر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر