بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
واگذاری ۹ شرکت بزرگ؛

دولت به دنبال جذب منابع خزانه

دولت به دنبال جذب منابع خزانه
اقبال عرضه این شرکت‌ها وابسته به نحوه قیمت گذاری است؛ به‌طور کلی این شرکت‌ها سودآور و دارای ساختار درستی هستند، اما قیمتی که عرضه می‌شود نیز بسیار مهم است و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه گذاری درصورت منطقی نبودن قیمت، برای خرید اقدام نخواهند کرد. در صورتی که این عرضه با قیمت مناسبی اتفاق بیفتد، خریدار وجود خواهد داشت.
کد خبر : ۲۸۲۵۴۶

بر اساس مصوبه هیئت دولت و به پیشنهاد وزارت اقتصاد، سهام دولت در ۹ شرکت از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار و منابع حاصل به حساب خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد. بر این اساس، سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نیریز، فولاد سفید چهار محال، اپال پارسیان، فولاد سبزوار، آلومینای ایران، پالایش گاز پارسیان، پالایش گاز فجر جم واگذار خواهد شد.

پیمان شوریابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در این باره مطرح کرد: به‌صورت کلی و با توجه به استناد بخشنامه به اصل ۱۳۸ قانون اساسی، سازمان خصوصی سازی به عرضه و واگذاری بخشی از سهام دولت، مکلف است؛ این اتفاق هر سال رخ خواهد داد و به شرایط رکودی یا صعودی بازار مربوط نمی‌شود.

وی عنوان کرد: بخشی از این شرکت‌ها مانند پتروشیمی خلیج فارس، اپال پارسیان و فولاد سبزوار، از شرکت‌های بورسی و برخی از آنان نیز مانند پالایش گاز فجر جم، فولاد شادگان و فولاد چهارمحال بختیاری خارج از بورس هستند که هلدینگ‌های دیگر -همچون صندوق‌های بازنشستگی- با توجه به قیمت‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، برای خرید شرکت‌های عرضه شده اقدام می‌کنند.

شوریابی ادامه داد: آنچه درخصوص شرکت‌های موجود در بخشنامه مشهود است، ارزنده بودن این شرکت‌ها است و عرضه آن‌ها برای شرکت‌های دولتی و خریداران آن‌ها، اتفاقات مثبتی را رقم خواهد زد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اقبال عرضه این شرکت‌ها وابسته به نحوه قیمت گذاری است؛ به‌طور کلی این شرکت‌ها سودآور و دارای ساختار درستی هستند، اما قیمتی که عرضه می‌شود نیز بسیار مهم است و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه گذاری درصورت منطقی نبودن قیمت، برای خرید اقدام نخواهند کرد. در صورتی که این عرضه با قیمت مناسبی اتفاق بیفتد، خریدار وجود خواهد داشت.

وی افزود: مفید یا مضر شناختن این عرضه برای بازار سرمایه، در رابطه با شرکت‌هایی خواهد بود که در حال حاضر در بورس معامله می‌شوند (مانند اپال، فولاد سبزوار، صنایع پتروشیمی خلیج فارس)؛ قیمت معالمه این شرکت‌ها، به احتمال بالا با یک صرف سهام ارزنده، می‌تواند این تفکر را در بازار ایجاد کند که ارزش این شرکت‌ها بسیار بیشتر از قیمت تابلو فعلی است. به طور مثال اگر دولت، شرکتی را با قیمت بیشتری بفروشد، این سیگنال را به بازار خواهد داد که این سهام دارای ارزندگی بیشتری است و می‌تواند منجر به رشد قیمت آن شود. این اتفاق درخصوص شرکت‌های بورسی خواهد افتاد و درمورد شرکت‌های خارج از بورس نیز می‌توان گفت، اگر توسط هلدینگ‌های بورسی خریداری شوند، سیگنال مثبتی به سهامداران ارائه شده و همچنین قیمتی که بر اساس آن خریداری می‌شود، یک دارایی است که به شرکت‌های بورسی منتقل خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آغاز فعالیت بیست و هفتمین نمایشگاه «الکامپ ۲۷»
با شعار «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال»؛

آغاز فعالیت بیست و هفتمین نمایشگاه «الکامپ ۲۷»

حذف قیمت‌گذاری دستوری از بخش‌های مختلف بازار سرمایه
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران گفت؛

حذف قیمت‌گذاری دستوری از بخش‌های مختلف بازار سرمایه

سهام دولت در ۹ شرکت واگذار می‌شود
اطلاعیه سازمان خصوصی سازی؛

سهام دولت در ۹ شرکت واگذار می‌شود

ارسال نظر