بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
آنچه در آخرین اظهارات بورسی،اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری گذشت
اظهارات اقتصادی و بورسی نامزدها، بخش پررنگی از آخرین مناظره بود که دو دیدگاه عمده اقتصادی را در بر می‌گرفت. به‌طور کلی قرار گیری سکان اقتصاد و بازار سرمایه کشور، بر دست هرکدام از ۶ کاندیدای ریاست جمهوری، تأثیری جدی بر تولید، سرمایه گذاری و معاملات بورس خواهد گذاشت؛ بنابراین مروری خواهیم داشت بر اظهارات کاندیدا‌ها در این باره در آخرین مناظره انتخاباتی:
کد خبر : ۲۸۲۴۰۵

به گزارش بورس‌نیوز، آخرین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، روز گذشته (۵ تیرماه) با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار شد.

بر اساس این گزارش، اظهارات اقتصادی و بورسی نامزدها، بخش پررنگی از آخرین مناظره بود که دو دیدگاه عمده اقتصادی را در بر می‌گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از این دو دیدگاه _نگاه دستوری به اقتصاد_ منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی خواهد شد و دیدگاه دیگر، رشد سرمایه گذاری در کشور را در پی خواهد داشت.

به‌طور کلی قرار گیری سکان اقتصاد و بازار سرمایه کشور، بر دست هرکدام از ۶ کاندیدای ریاست جمهوری، تأثیری جدی بر تولید، سرمایه گذاری و معاملات بورس خواهد گذاشت؛ بنابراین مروری خواهیم داشت بر اظهارات کاندیدا‌ها در این باره در آخرین مناظره انتخاباتی:

امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

افزایش رشد اقتصادی را به شکل جدی دنبال خواهیم کرد

افزایش هرساله حقوق کارگران و کارمندان، اجرایی شدن تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی برای تمام مستخدمین دولت، تسهیل ازدواج جوانان با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال، واگذاری سهم خانواده‌های ایرانی به طور برابر از حامل‌های انرژی بدون در نظرگرفتن دهک و نیاز اقتصادی، ایستادگی در برابر مافیای خودرو و آزاد ساختن واردات خودرو‌های نو و کارکرده، پیشبرد رشد اقتصادی برای افزایش سفره مردم با سیاست خارجی باز و مقتدر، اصلاح ساختار بودجه و از بین بردن ناتزازی‌های بانکی از وعده‌های قاضی زاده هاشمی در آخرین مناظره انتخاباتی بود.

علیرضا زاکانی:

مبارزه با فساد اقتصادی، گام اولم در دولت است/ عمق بخشی به بورس و جلوگیری از گردن‌کشی‌ها در بانک‌ها

ایجاد زمینه تأمین مالی برای بخشی از پیش‌پرداخت‌ها و ایجاد زمینه توسعه فعالیت حرفه‌ای در حوزه اجاره‌داری، اجرای قانون تطبیق حقوق بازنشستگان با شاغلان، امنیت شغلی و تضمین درآمد مکفی کارگران شرکتی‌ها، مبارزه با فساد اقتصادی، افزایش قدرت پول ملی، جلوگیری از نوسان نرخ دلار، توجه به تولید، دقت در انضباط مالی، عمق بخشی به بورس و جلوگیری از گردن‌کشی‌ها در بانک‌ها از برنامه‌های اقتصادی زاکانی در این مناظره، بیان شد.

سعید جلیلی:

وقتی اقتصاد پیش‌بینی پذیر نباشد، مردم متضرر می‌شوند

برنامه ریزی برای بهبود اشتغال و ارزآوری، رفع مشکلات معیشتی، رفع گرانی و تورم از برنامه‌های اقتصادی جلیلی بود. وی همچنین به ارسال نامه به دولت روحانی برای حل مشکل بورس و ضرورت اقتصاد پیش‌بینی پذیر اشاره کرد.

مصطفی پورمحمدی:

دماسنج اقتصاد هر کشور، شاخص بورس است/ اگر می‌خواهید بفهمید وضعیت اقتصاد چطور است، به بورس نگاه کنید

پورمحمدی رشد اقتصادی در اقتصاد‌های مدرن و دماسنج هر اقتصاد را شاخص بورس شناخت و با اشاره به معظلات بورس و کاهش سود بنگاه‌های تولیدی، بر عدم دخالت دولت در بورس و انتشار آزاد اطلاعات بورس تأکید و بیان کرد: در رقابت حضور دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها و نهاد‌ها اصلأ امکان رقابت را گرفته است. در امر تعارض منافع هم در شورای بورس هم بانک مرکزی، هم وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند و آنان خیلی باهم تعارض دارند.
وی ثبات متغیر‌ها در اقتصاد مانند نرخ سود بانکی، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و نرخ تعرفه‌ها و کاهش اختلاف ارز نیمایی را از عوامل موثر بر بهبود بازار سرمایه شناخت و اعطای جهش کلی و تراز کاملاً مثبت به بازار بورس را وعده داد.

محمدباقر قالیباف:

بدون جدل سیاسی برای زندگی و معیشت تلاش کنیم

قالیباف تصمیم گیری برای حقوق مردم، کسری بودجه و ارز را توسط قدرت اجماع، همراه سازی و مدیریت، ضروری دانست و به اجرایی نشدن پرداخت حقوق بازنشستگان در مصوبه مجلس اشاره کرد. وی با تأکید بر ضرورت دوری از جدل‌های سیاسی برای حل مشکلات معشیتی، ایجاد کردن آرامش در قوانین تجارت و بانک مرکزی، با وجود سلایق مختلف را یادآور شد.
وی خود را متعهد به جبران فاصله حقوق تمامی حقوق‌بگیران با تورم نام برد و دنبال کردن حل مشکل خودرو و تولید آن علاوه بر واردات خودروی سبک و سنگین را وعده داد. همچنین به طرح خود برای ایجاد پایتخت دوم اقتصادی ایران در منطقه اقیانوس هند اشاره کرد.

مسعود پزشکیان:

من آمده‌ام تا از شکل‌گیری بازار سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید و اشتغال حمایت کنم

پزشکیان، حل مسائل اقتصادی را اولین گام ریاست جمهوری دانست و بر ضرورت اعتماد به کارشناسان برای حل مسائل کشور تأکید کرد. وی عنوان کرد: برای حل مشکل اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری و بهبود روابط با کشور‌ها دو مسئله وجود دارد که یکی داخلی و دیگری خارجی است. مشکل داخل تقریباً برای همه نامزد‌ها مشخص است و مسائلی نظیر تورم، هدررفت انرژی و همچنین موضوع ارز است؛ امروز نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار در این حوزه هدر می‌رود و به دست اقشار مختلفی که باید، نمی‌رسد. امروز پیشنهادات مختلفی درباره جلوگیری از حیف و میل در حوزه سوخت مطرح می‌شود.
وی دولت را عامل اصلی تورم شناخت و گفت: غیر از ارز دارو و کالا‌های اساسی و مواد اولیه ارز با هر قیمتی، به هر کسی ارائه شود رانت است.
پزشکیان بر ضرورت جلوگیری از فساد و اصلاح ارتباط ایران با جهان تأکید کرد.
وی اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی و شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند، مبتکر و دانش بنیان و حمایت از شکل‌گیری بازار سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید و اشتغال را وعده داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر