بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
دیدار سهامداران
مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ با حضور سهامداران در روز جاری برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۳۰۷۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ با حضور سهامداران در روز جاری برگزار شد.

 عبدالرحیم فروتن، مدیرعامل شرکت باما در این مجمع اظهار کرد: شرکت در سال ۱۳۳۰ تاسیس شده و در سال ۱۳۳۴ به بهره برداری رسیده است. در سال ۱۳۸۰ به سهامی عام تبدیل و در سال ۱۳۸۲ عرضه اولیه سهام آن در بورس انجام شده است. حوزه فعالیت شرکت در استخراج، فرآوری و فروش مواد معدنی است. ارزش روز بازار نیز ۱۰۱ هزار میلیارد ریال است.

انعقاد قرارداد بازارگردانی با صندوق سرمایه گذاری اختصاصی داریا داریوش در سال ۱۴۰۲ انجام شده است. روند قیمت دلار نیمایی در سال ۱۴۰۲، متوسط نرخ در ابتدای سال ۴۸، تومان و بعد از ۵۰ تومان بوده است.

روند نرخ سرب و روی نیز در مواقعی از بازار نوساناتی داشته است. سرمایه شرکت در ۸ سال اخیر ۶۰ برابر شده است. آخرین افزایش سرمایه به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. 

چارت سازمانی شرکت باما: 

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت باما اولین تولیدکننده کنسانتره سولفور روی و سرب در کشور و بزرگترین معدن روی و سرب در اصفهان است. این شرکت یکی از صادرکنندگان کنسانتره سرب و روی و نیز شمش روی بوده و از نظر کیفیت محصولات قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. این شرکت یک صادرکننده نمونه در چند سال اخیر شناخته شده است. 

در بخش تولید عمده فرایند‌های ما سنگ شکن و فلوتاسیون تقسیم بندی می‌شود. در سنگ شکن حدود ۲ هزار تن روزانه فیبر ورودی به سنگ شکن‌ها اوراق می‌کنیم. هدف این است که سنگ شکن‌ها ابعاد سنگ‌ها را به ابعاد آسیاب‌ها تبدیل کنند. پس از اینکه ابعاد به ۱۵ میلیمتر می‌رسند، از مدار خردایش خارج می‌شوند.

در فلوتاسیون هدف تولید کنسانتره سرب و روی به صورت مجزاست. زیرا این دو با هم داخل ماده معدنی وجود دارند و نیاز است که به صورت تلفیقی انجام و کنسانتره مجزا و از یک ماده معدنی استحصال شود. در آسیا‌ها ماده معدنی به ۷۵ تا ۱۰۰ می‌رسد و با تزریق مواد شیمیایی در مکان‌های مختلف کارگران سرب و روی را به صورت جداگانه استحصال می‌کنند.

اهم اقدامات انجام شده در خط تولید:

آماده سازی و نصب پمپ‌های کارخانجات، تقویت واحد کنترل کیفی، کالیبراسیون تجهیزات کنترل کیفی، بازدید و ممیزی خطوط تولید، راه اندازی و تقویت سیستم نت و اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های نگهداری، ۵۰۱۴۰ هزار آنالیز روی ۶۶۸۵۳ نمونه از فرایند تولید، اکتشافات و محصول نهایی جهت ارسال، نصب سیستم توزیع جدید در مسیر خوراک آسیا‌های کارخانه، حفظ میزان تولید از محل استخراج علیرغم افت عیار ماده معدنی استخراجی، تعویض مقره‌های سرامیکی، جابجایی تیراژ ۲۰ کیلوولت، جمع آوری کابل ها، جمع آوری تابلو‌های قدیمی و کابل کشی و ساخت تابلوی جدید، راه اندازی پمپ‌های باطله کارخانه ۲، ساخت پست برق معدن کلادروازه، تغییرات و اصلاح ایستگاه گاز و کاهش ۹۵ درصدی هزینه گاز مصرفی شرکت، اصلاح و تعمیر سیستم آبرسانی جهت افزایش راندمان. 

عملکرد واحد اکتشافات:

در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۴۳ گمانه مغزه گیری با مقدار ۱۹۹۲۶ متردر قلمرو معدنی ایرانکوه حفر شده که ازا ین مقدار ۹۹۱۶ متر زیرزمینی و ۱۰ هزار متر سطحی بوده است. 

تعداد نمونه مغز‌های حفاری مناطق مختلف اکتشافی ارسالی برای آزمایشگاه ۱۰۷۸۱ نمونه طی عملیات زمین شناسی معدنی است. در سال ۱۴۰۲، جاده سازی به میزان ۳۵۰ متر با حجم برداشت ۲۴۸۹ متر مکعب خاک انجام شده است. 

تدوین طرح ۲۵ ساله و گزارش پیشرفت عملیات اکتشافی باما:

استقرار کارشناسان مجرب به منظوربهبود عملیات حفاری و کنترل کیفیت عملیات و انتقال تجربه

تهیه ۷ سند نقش‌های زمین شناسی اکتشافی در ایرانکو، کلادروازه و سایر قلمرو‌ها

برنامه ریزی جهت تحصیلات تخصصی با هدف در اختیار داشتن کادر مجرب در زمینه زمین شناسی، اکتشاف ذخایر روی و سرب، توسعه اکتشاف زمین در حین استخراج، توسعه مدل‌های زمین شناسی به منظور اجرای بهینه ذخایر

عملکرد واحد استخراج:

استخراج از ۶ معدن فعال شرکت در سال ۱۴۰۲ انجام شده است. تامین ماده معدنی کارخانجات به طور کامل از محل استخراج طی چند سال اخیر و ایجاد ذخیره ماده معدنی، بهره برداری ازماشین آلات جدید استخراج به منظور افزایش تولید معادن، اندازه گیری دوره و منظم پارامتر‌های تهویه در معادن و تهیه طرح‌های اصلاحی و جدید، در استخراج با نگاه فنی و اقتصادی و کاهش هزینه‌های استخراج سعی شد عیار قابل قبول کارخانه حاصل شود، تهیه طرح‌های استخراج ماده معدنی باقیمانده در معادن و برنامه ریزی جهت استخراج در سال ۱۴۰۳. 

شرکت‌های تابعه شرکت باما:

شرکت ذوب و روی اصفهان، شرکت کانی کربن طبس، شرکت تولیدی و صنعتی شاهین لو سپاهان، شرکت کیهان معادن آپادانا، شرکت توسعه حفاری و اکتشافات باما ایرانیان، کیمیافرآوران زرین، شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی و شرکت تجاری و بازرگانی.

ذوب و روی اصفهان در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده است. سرمایه شرکت ۳۶۰۰ میلیارد ریال بوده است. تولید اصلی شرکت شمش روی به میزان ۱۰ هزار تن و عرضه شرکت در سال ۱۳۷۸ صورت گرفت.

کانی کربن طبس در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده و ذخیره قطعی معدن ۵.۴ است. شروع بهره برداری از پیت ۲ معدن در ابتدای سال ۱۴۰۲ بوده است. پذیرش و درج در بازار دوم فرابورس در سال ۱۴۰۲ انجام شده است. ۶۸ درصد مالکیت آن در اختیار شرکت باما است. 

برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، راه اندازی و باطله برداری پیت ۳، انجام امور اکتشافی، عرضه اولیه سهام شرکت در بارار سرمایه و خرید ماشین آلات و تجهیزات است.

شرکت شاهین لو سپاهان: این شرکت در سال ۱۳۷۹ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. تولید اصلی شرکت اکسید روی با ظرفیت ۳۱۰۰ تن است. شرکت‌های تابعه از جمله شرکت کیهان معادن تابعه، توسعه اکتشافات باما ایرانیان است. 

سرمایه گذاری در شرکت کیمیا فرآوران زرین به میزان ۲۸۹ میلیارد ریال است. فعالیت شرکت در تغییرات فرآوری و مشاوره و مهندسی به شرکت‌های همگروه است. 

شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی در سال ۱۳۹۰ تاسیس و شرکت باما در سال ۱۳۹۶ اقدام به خرید ۳۰ درصد از سهام آن کرده است. پروانه اکتشاف معدن شرکت در سال ۱۳۹۷ اخذ شد. مجوز تاسیس کارخانه تولید کنسانتره سولفیدی و کنسانتره مولیبدن با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن اخذ شده است. لازم به ذکر است، در سال ۱۴۰۳ طبق مصوبه مقرر شد ۱۶ درصد از سهام شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی به شرکت تدبیر معدن امید واگذار شود. البته ۱۰۰ درصد سهام شرکت تدبیرمعدن امید متعلق به شرکت با ما است. 

مجوز برق و مخابرات این کارخانه اخذ شده است. ساختمان‌های اداری و لجستیک آن در حال احداث است. پیش باطله برداری و باطله برداری توسط پیمانکار در حال انجام است. سرمایه این شرکت طی چند مرحله به ۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. شرکت برنامه افزایش سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد ریال را دارد. 

راهبری شرکتی و اقدامات صورت گرفته:

برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و مدیران شرکت، دریافت مصوبات کمیته انتصابات برای انتصاب مدیران میانی، انجام حسابرسی داخلی و آزمون‌های کنترل داخلی، انجام حسابرسی داخلی و آزمون‌های کنترل داخلی برای شرکت کانی کربن طبس و... 

ریسک‌های عمده شرکت:

نوسان عیار خاک معدنی در معادن موجود، تغییرات و نوسان در قیمت‌های جهانی و تاثیر مباحث بین المللی در روابط تجاری ایران، نوسان نرخ ارز، نیاز به سرمایه گذاری در چرخه بازیافت و ماموریت‌های زیست محیطی. کاهش مقدار تولید، سرمایه گذاری‌ها و قیمت.

اقدامات انجام شده در مقابل ریسک و تهدید:

در راستای افزایش بازداری آب با ساخت حوضچه‌های آرامش در مجاورت تی تی ال و خرید فیلتر پرس بازداری آب را افزایش داده ایم.

در مقابل ریسک زیست محیطی برنامه ریزی مدون با تشکیل کمیته محیط زیست، استقرار واحد کیفی محیط زیست و عقد قرارداد با آزمایشگاه بیرونی... صورت گرفته است. 

هم اکنون شرکت خارج از لیست صنایع آلاینده قرار دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.