بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
سوژه هفته: به مناسبت اتمام قریب الوقوع ۱۴ سال مدیریت امام صادقی‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار؛

بارالها، "ما را از برکات و نزولات دانشگاه امام صادق (هاروارد وطنی)، محفوظ بدار"

بارالها،
درست پس از انقلاب و در حالی که شاخه دانشگاه هاروارد در تهران به دانشگاه امام صادق و مدیریت آن به جناب آیت الله کنی سپرده شد، ما خاندوزی‌ها، عشقی‌ها، عبدالملکی‌ها، جبلی‌ها و …، را تربیت کردیم و دانشگاه هاروارد اما، مریم میرزا خانی، کامران وفا، ساموئل وبر، جمیز راسل، الیوت، باراک اوباما، مارک زاکربرگ و بیل گیتس‌ها را به دنیا معرفی می‌کرد. به نظر شما جهت سنجش و ارزیابی هوشی و توان علمی روسای آتی بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بسیاری دیگر از سمت‌های کلیدی کشور، سوال در خصوص نحوه تیمم و غسل با اهمیت‌تر است یا ارزیابی‌های مربوط به قدرت حل مسائله، ضریب هوشی و شناخت اعداد؟ 
کد خبر : ۲۸۳۱۳۴

به گزارش بورس نیوز، پس از ناامیدی کامل بسیاری از فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در خصوص بهبود شرایط فعلی بازار در روز‌های گذشته، احتمالا اصلی‌ترین شایعات و گمانه‌زنی‌ها مربوط به اتمام خدمات درخشان جناب عشقی و معرفی کاندید‌اهای محتمل ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار است.

شاید بد نباشد به جای آنکه بخواهیم به عملکرد رئیس همیشه منفعل سازمان بورس و اوراق بهادار و واکاوی اتفاقات تلخ در زمان مدیریت ایشان نظیر ماجرای "پترو-رانت " اردیبهشت ۱۴۰۲ بپردازیم، یکی از محتمل‌ترین و موثرترین عوامل در تیره‌روزی‌های بازار سرمایه، اقتصاد و وضعیت کنونی کشور را بررسی کنیم.

 

اسم رمز: دانشگاه امام صادق

به این اسامی نگاهی بیاندازید:

سردار اشتغالزایی آن هم با تنها یک میلیون تومان حجت‌الله عبدالملکی، برنده چندین و چند جایزه نوبل اقتصاد جناب خاندوزی، علی اکبر صالح‌آبادی میراث‌دار بزرگان بانک مرکزی و سازمان بورس، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی، مغز متفکر شکست‌های پیاپی ورزش کشور جناب یامین‌پور، جلیلی‌ها، جبلی‌ها و ....

 به غیر از افتخارات بی‍شماری که هر یک از این اساتید برای کشور به ارمغان آورده‌اند، یک ویژگی و شاخص یکسان در میان همه این عزیزان به چشم می‌خورد. "دانشگاه امام صادق".

بارالهی،

تا به حال برایتان سوال پیش آمده که چرا در ۱۹ سال گذشته بیش از ۱۴ سال از ریاست سازمان بورس کشور در اختیار فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق بوده است؟ به نظر شما حضور تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق در سازمان‌های حیاتی، تخصصی، مالی و اقتصادی کشور چه دلیلی دارد؟ 

 

وقتی دانشگاه هاروارد را به امام صادق تبدیل کردیم:

 

به تاریخچه و چگونگی تبدیل یکی از مطرح‌ترین و تنها شعبه دانشگاه هاروارد در ایران به دانشگاه امام صادق چندان ورود نمی‌کنیم. در خصوص بزرگمردانی نظیر لاجوردی‌ها و برخورداری‌ها، خسروشاهی‌ها، فرمانفرمائیان و ...، سخنی نمی‌گوییم. اما تقاضا داریم که فلسفه تاسیس دانشگاه هاروارد در ایران و تبدیل این دانشگاه به امام صادق را مطالعه کنید. حتما عبرت آموز است.

 

بارالهی،

درست پس از انقلاب و در حالی که شاخه دانشگاه هاروارد در تهران به دانشگاه امام صادق و مدیریت آن به جناب آیت‌الله کنی سپرده شد، ما خاندوزی‌‎ها، عشقی‌ها، عبدالملکی‌ها، جبلی‌ها، وحیدی‌ها و ...، را تربیت کردیم. اما دانشگاه هاروارد  مریم میرزاخانی، کامران وفا، ساموئل وبر، جمیز راسل، الیوت، باراک اوباما، مارک زاکربرگ و بیل گیتس‌ها را به دنیا معرفی کرد.

آیا برایتان سوال پیش نیامده که مگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه کوچک امام صادق از چه امکانات، چه اساتید، چه میزان بهره هوشی برخوردارند که بسیاری از پست‌های مدیریتی و اقتصادی کشور به آن‌ها واگذار شده است؟

آیا افرادی با ضریب هوشی بالا و رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری ریاضی در این دانشگاه ثبت نام می‌کنند؟ به عنوان مثال کسی از ضریب هوشی جناب خاندوزی، عشقی، البته رتبه و تراز‌های کنکوری این عزیزان خبر دارد؟ (البته بدون سهمیه)

۱۰مورد از بالاترین رتبه‌های کنکور سراسری رشته‌های ریاضی و علوم تجربی را سراغ دارید که قید دانشگاه‌های شریف، تهران و بهشتی را زده باشند و در دانشگاه امام صادق ثبت نام کنند؟ (البته همچنان اصرار داریم که اگر از گزینه‌های متعددی باخبر هستید رتبه‌های بدون سهمیه این عزیزان را مدنظر قرار دهید)

بارالهی،

 

تا به حال به عنوان یک علاقمند به پذیرش در دانشگاه امام صادق به یکی از سایت‌های مشاوره کنکوری مراجعه کرده‌اید تا ببنید توانایی‌های مدنظر این دانشگاه برای جذب دانشجویان و علاقمندان چیست؟

 

نحوه جذب دانشجویان با استناد به بسیاری از وبسایت‌های مشاوره تحصیلی:

 

 نخستین گام برای تحصیل در دانشگاه امام صادق اخذ تراز علمی بیش از ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ مورد تایید است که برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه‌های مطرح که هیچ، حتی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری کشور نیز ترازی شوخ‌طبعانه به شمار می‌رود. (لازم به یادآوری است که سقف تراز کنکور در حدود ۱۱.۰۰۰ است که شرکت‌کنندگان با تراز ۹۰۰۰ تا ۱۱.۰۰۰ معمولا رتبه‌های تا ۲.۰۰۰ و صندلی دانشگاه‌های بزرگ را به خود اختصاص می‌دهند. پس از آن‌ها داوطلبان با تراز‌های بین ۷.۰۰۰ تا ۹.۰۰۰ هستند که در هر گروه از سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند در دانشگاه‌های درجه ۲ و ۳ در رشته‌های پیراپزشکی، مهندسی و... پذیرفته شوند. اما دارندگان تراز کنکور در حدود ۶.۰۰۰ که طیف وسیعی از شرکت‌کنندگان معمولی را به خود اختصاص می‌دهند غالبا می‌بایست به سراغ رشته‌های کم‌طرفدار و دانشگاه‌های با شرایط خاص بروند).

دومین گام برای پذیرش در چنین دانشگاه معظمی شرکت در مصاحبه و گزینش است. بدون توضیح درخصوص چگونگی گزینش، به موارد اشاره شده در چند سایت مشاوره آموزش در این خصوص می‌پردازیم:

بارالهی،

 

تقویت بنیه دینی و شرکت در فعالیت‌های مذهبی و بسیج برای ایجاد تحول در مدیریت اقتصاد خرد، کلان، بانکداری با شیوه‌های نوین و.

 

بارالهی،

 

بدون تردید ما هم بر این باوریم که هر شخص مسلمانی می‌بایست سطح اطلاعات خود از مسائل دینی را بالا ببرد. اما به نظر شما جهت سنجش و ارزیابی هوشی و توان علمی روسای آتی بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بسیاری دیگر از سمت‌های کلیدی کشور، (عالیجنابان صالح آبادی (۹ سال رئیس سازمان بورس و یک سال رئیس بانک مرکزی)، جناب فطانت (۲ سال رئیس سازمان بورس)، خاندوزی (۳ سال وزیر اقتصاد و سال‌ها عضو کمیسیون اقتصادی مجلس)، جناب عشقی (۳ سال رئیس سازمان بورس)، سوال در خصوص نحوه تیمم و غسل با اهمیت‌تر است یا پرسش‌هایی در خصوص قدرت حل مسائله و جایگاه هوش مصنوعی در آینده کشور؟ 

برای داوطلبان رشته مدیریت مالی، جایگاه ابزار‌های مالی و تسلط در علوم برنامه‌نویسی مهمتر است یا حفظ بودن تاریخ‌های مهم مذهبی؟ اصلا برای رئیس بانک مرکزی تسلط بر زبان برنامه‌نویسی با اهمیت‌تر است یا تسلط بر زبان عربی؟

حالا متوجه می‌شوید چگونه اوضاع مملکت به این روز درآمده؟ در دانشگاه‌های علوم مذهبی و با استید روحانی، رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تربیت می‌کنیم و در دانشگاه‌های صنعتی بزرگ با اساتید شناخته شده علمی، راننده اسنپ و کارمند جزء.

آخر چه انتظاری می‌توان از فارغ التحصیلانی معمولی از دانشگاهی کوچک و با رتبه علمی پایین داشت؟ آیا قرار است مجددا شخصی از دانشگاه امام صادق بر مسند سازمان بورس و وزارت اقتصاد بنشیند؟ امیدواریم جناب پزشکیان درک کرده باشد که رای ۱۶ میلیون نفری ایشان مربوط به استفاده زیبا و بجای احادیث نهج‌البلاغه نبوده که اگر اینطور بود باور کنید با توجه به تحصیلات جناب پورمحمدی در حوزه علوم حوزوی، اکنون ایشان رئیس جمهور چهاردهم کشور بودند.

امیدواریم برای یک بار هم که شده شاهد حضور فارغ‌التحصیلان کم‌هوش دانشگاه‌های کوچکی همچون دانشگاه شریف، تهران، بهشتی، علامه و ...، در راس امور به جای فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه‌های بزرگی همچون امام صادق باشیم. (البته با تاکید فراوان بدون استفاده از انواع سهمیه)

 

و اما رئیس بعدی...

 

شاید عده‌ای که البته تعدادشان کم است، ناراحت شوند که چرا بسیار زود به استقبال تغییر جناب عشقی رفته‌ایم. باور بفرمایید ما نیز همچون شما بر توانایی‌های شگفت‌آور ایشان و خدمات ارزنده‌شان به بازار سرمایه واقف هستیم، اما خوب می‌دانیم که برای این افراد مخلص و انقلابی همیشه جای خوبی برای خدمت به مردم پیدا می‌شود.

ضمن آرزوی موفقیت در سمت‌های بعدی ایشان (البته اگر رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد نباشد)، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مخروبه بورس را به نفر بعدی تحویل دهند.

علی رغم اینکه با شنیدن بسیاری از نام‌ها در کاندیداتوری ریاست سازمان بورس، دقایقی از ته دل می‌خندیم، اما امیدواریم تیم اقتصادی جناب پزشکیان، اشتباه سایر روسای جمهور را تکرار نکنند و از سازمان بورس برای تجربه‌اندوزی مدیری کم‌توان و جوان استفاده نکند.

 

بارالهی،

 

رئیس جدید سازمان بورس باید بدانند که از بازار بورس کشور، ویرانه‌ای به جای مانده که نه قرار است به این سادگی‌ها سرمایه‌گذاران به آن اعتماد کنند و نه قرار است شاهد تحولاتی چشمگیر در اصلاح مکانیسم‌های غلط گذشته باشیم. ایشان باید بدانند که همان فارغ‌التحصیلان متعدد دانشگاه امام صادق در طول سال‌های گذشته، رسوخی جدی به بدنه سازمان بورس و نهاد‌های تصمیم‌گیرنده داشته اند که قرار نیست با این میزان از ظرفیت‌های علمی، ذهنی و نیروی انسانی به دنبال معجزه و تحولی عظیم باشد.

علیرغم آنکه می‌توان به ده‌ها بند در خصوص انتظارات علمی و منطقی فعالان بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان بورس اشاره کرد، اما شاید بتوان یک درخواست را به عنوان خواست قلبی بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار مطرح کرد:


"ما را به خیر سازمان امیدی نیست، لطفا شر مرسانید"

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۴۰ روز محدودیت دامنه نوسان: ما نفهمیدیم سقوط بالگرد جناب رئیسی ریسک سیستماتیک بود یا انتخابات ریاست جمهوری
سوژه هفته: روی تصمیم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در حد دانشگاه امام صادق حساب کنید؛ نه بیشتر!

۴۰ روز محدودیت دامنه نوسان: ما نفهمیدیم سقوط بالگرد جناب رئیسی ریسک سیستماتیک بود یا انتخابات ریاست جمهوری

یأس و ناامیدی تنها مختص به بازار سرمایه نیست
سوژه هفته: اولین پس لرزه‌های انتخابات ریاست جمهوری: مرگ سیاسی جامعه؟

یأس و ناامیدی تنها مختص به بازار سرمایه نیست

ای کاش، حداقل یکی از کاندیداها از اقتصاد و بازار سرمایه بیشتر می‌دانست
سوژه هفته: بورس انگار فقط به درد بلوف‌های انتخاباتی می خورد و لا غیر؛

ای کاش، حداقل یکی از کاندیداها از اقتصاد و بازار سرمایه بیشتر می‌دانست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
دولت جدید . مقامات بورسی هنوز هم در حال نابود کردن سرمایه های مردم و کشور هستند یه کاری بکنید بدونیم انتخابات نتیجه داشته.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.