بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
مردم ۴ - ۱ دولت، سازمان بورس و دانشگاه امام صادق
۶۰ درصدی که یقین دارند با نحوه حکمرانی کنونی و سیاست‌های نهادینه شده در کشور، امیدی به بهبود وضعیت کشور نیست، ۶۰ درصدی که از اصلاح‌طلب و اصولگرا گذشته‌اند و آن‌ها را سر و ته یک کرباس می‌پندارند، ۶۰ درصدی که از معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به تنگ آمده‌اند و یقین دارند اگر کسی در این ساختار می‌توانست اوضاع را سامان دهد در این ۴۵ سال این کار را کرده بود، ۶۰ درصدی که نه وعده‌های جذاب تحویل گوشت درب منزل، یارانه‌های مبتنی بر طلا، سبد‌های کالای رنگین، حاملگی‌های رایگان و ...، وسوسه‌شان می‌کند و نه نقل قول‌های فراوان از قرآن و نهج البلاغه.
کد خبر : ۲۸۲۸۸۶

به گزارش بورس نیوز، پس از یک ماه کش و قوس، مناظرات، نشست‌های تخصصی و برنامه‌های تبلیغاتی، بالاخره در ساعات ابتدایی روز شنبه، تکلیف انتخاب نهمین رئیس جمهور کشور عزیزمان ایران مشخص شد و سرانجام مسعود پزشکیان با ثبت بیش از ۱۶.۳ میلیون رای در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری موفق به پشت سرگذاشتن سعید جلیلی با حدود ۱۳.۵ میلیون رای شد. 

ضمن تبریک فراوان به شرکت‌کنندگان در انتخابات روز جمعه و به ویژه فعالان بازار سرمایه که در روز‌های گذشته با ناامیدی روند انتخابات را دنبال می‌کردند، ضروری است برخی زوایای پنهان و نتایج حاصل از این انتخابات را به طور اجمالی بررسی کنیم: 

 

۱-    مشارکت بسیار پایین و پیام واضح و معنادار مردم در دوره نخست انتخابات ریاست جمهوری

علیرغم آنکه در روز‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها در خصوص چرایی مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات دور نخست ریاست جمهوری شنیده‌اید، با این حال نمی‌توان به راحتی از کنار این مساله عبور کرد. بهانه‌های فراوانی را می‌توان در خصوص عدم مشارکت مردم در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد. از گرمای هوا گرفته تا مشغولیت‌های برخی افراد، از اعتماد کامل مردم به نحوه حکمرانی و اعتماد به تمام کاندید‌های منتخب ریاست جمهوری تا تلاش معاندان خارج‌نشین همیشه در صحنه برای ناامید کردن مردم.

 

مردم ۴ - ۱ دولت، سازمان بورس و دانشگاه امام صادق

 

اما آنچه را که می‌توان با کمی تامل و استفاده از قسمت‌های کوچکی از مغز، استباط کرد، نارضایتی‌های عمیق، بخش عمده‌ای از مردم کشور از نحوه حکمرانی و خدمات دلسوزانه دولت جناب رئیسی است. عدم مشارکت بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط که بسیاری از رکود‌ها را به خود اختصاص داد.

۶۰ درصد از واجدین شرایطی که دیگر برایشان خیلی فرقی ندارد که چه کسی در جایگاه رئیس جمهور کشور قرار گیرد، ۶۰ درصدی که یقین دارند با نحوه حکمرانی کنونی و سیاست‌های نهادینه شده در کشور، امیدی به بهبود وضعیت کشور نیست، ۶۰ درصدی که متوجه شده اند عده‌ای کشور را به دو دسته خودی‌ها و ناخودی‌ها تبدیل کرده‌اند و عملا نقشی را برای خود در آینده کشور قایل نیستند، ۶۰ درصدی که از اطلاح‌‎طلب و اصولگرا گذشته اند و آن‌ها را سر و ته یک کرباس می‌پندارند، ۶۰ درصدی که از معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به تنگ آمده‌اند و یقین دارند اگر کسی می‌توانست اوضاع را سامان دهد در این چندین سال این کار را کرده بود، ۶۰ درصدی که نه وعده‌های جذاب تحویل گوشت درب منزل، یارانه‌های مبتنی بر طلا، سبد‌های کالای رنگین، حاملگی‌های رایگان و ...، وسوسه شان می‌کند و نه نقل قول‌های فراوان از قرآن و نهج البلاغه. 

حتی نمی‌توان رشد ۱۰ درصدی میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را یک پیروزی برای حکمرانان قلمداد کرد. چرا که همانگونه که نتایج انتخابات نشان می‌دهد، این افزایش ۱۰ درصدی را می‌توان به همان طیف ناراضی و متفاوت‌اندیش با نماینده‌های حکومتی نسبت داد. 

شرکت‌کنندگانی که اضافه شدند تا حتی برای چند سالی هم که شده از تحمل شعار‌های پوپولیستی و وخیم‌تر شدن اوضاع فرار کنند. بله بی‌تردید افزایش مشارکت و شرکت‌کنندگان در دور دوم انتخابات، متعلق به همان اکثریت ۶۰ درصد ناراضی هستند. ۶ میلیون نفری که با حضور پرتردید خود باعث شدند ۱۳ میلیون رای تجمیع شده جبهه به اصطلاح انقلابی (۹.۵ میلیون رای جلیلی و بیش از ۳.۵ میلیون رای قالیباف در دور نخست) توان رقابت با رای بیش از ۱۶.۵ میلیون نفری پزشکیان را نداشته باشد.

با خوب و بد ماجرا و با احساس خشم و شاید پشیمانی این ۶ میلیون نفر کار نداریم، اما به نظر شما حکمرانان می‌توانند به همین سادگی از کنار طیف ۶۰ درصدی مخالف (البته می‌توان ۲۰ درصد رای‌دهندگان به پزشکیان که به نوعی نماد مخالفت با دیدگاه متعصبانه، سنتی و نمایندگان انقلابی هستند را به ۶۰ درصد مخالفان شرایط کنونی اضافه نمود) عبور کنند؟

 

۲-    پیام واضح مردم به دولتمردان کنونی، افراد دست نشانده و فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق:

 

حتی اگر چشمانمان را بر روی طیف وسیع ناراضیان و کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند ببندیم، ۱۶.۵ میلیون نفر از مشارکت‌کنندگان و رای‌دهندگانی که پزشکیان را نه به عنوان سیاستمداری حاذق، اقتصاددانی چیره‌دست، شخصیتی تحولگرا بلکه به عنوان شخصی مخالف با افراط‌گرایی انتخاب کردند، پیامی واضح به دولتمردان انقلابی مخابره کردند.

عدم کسب اعتماد مردم و شکست چهار کاندید پوششی و اصلی که جناب رئیسی را الگوی خود قرار می‌دادند و تک تک بحران‌های اقتصادی دولت ایشان را به عنوان دستاوردی کم‌نظیر در جهان هستی قلمداد می‌کردند، پیامی واضح برای این دوستان به همراه داشت که مردم سالهاست از این طرز تفکر فاصله گرفته‌اند و بر خلاف نظر این بزرگان، دولت جناب رئیسی دستاوردی نداشت که مردم بخواهند به مریدانش اعتماد کنند.

 

مردم ۴ - ۱ دولت، سازمان بورس و دانشگاه امام صادق

 

باور کنید بیش از ۸۰ درصد از واجدین شرایط حضور در انتخابات، از دیدن فارغ التحصیلان کم‌تجربه دانشگاه امام صادق در سمت‌های حساس اقتصادی و خانه‌نشین کردن اساتید دانشگاه شریف و دانشگاه‌های معتبر خسته شده‌اند، از دیدن قاریان قرآن در هیات‌های مدیره شرکت‌های بزرگ خصولتی و دیدن مداحان اهل بیت در کلاس‌های درس دانشگاه‌های مطرح کشور گذر کرده اند، از انتشار آمار آرایش شده و دستکاری شده به ستوه آمده‌اند، از درگیری با کشور‌های جهان و صحبت از نقش دشمنان خارجی در تمام اختلاس‌ها، ناکارآمدی‌ها و ...، اعلام انزجار کرده اند.

دوستان، هموطنان عزیز انقلابی و اصولگرا، دولتمردان در سایه و آفتاب، خواست و دیدگاه معترضان را ببینید و بپذیرید. شرایط کنونی کشور جای آزمودن، استخدام و به کارگیری هم حزبی‌های کم سواد و بی تجربه نبوده و نیست. شاید برای عده‌ای از شما به مثابه جبران دوستی و به کارگیری هم حزبان و انقلابی‌های متعهد باشد، ولی برای مردم به معنای فقر، سرخوردگی، افسردگی، استرس و اتلاف ساعت‌ها و روز‌های زندگی شان می‌باشد.

 

۳-    سطح توقعاتتان بالا نباشد، ولی این روز‌ها را هم فراموش نکنید 

 

شاید عده‌ای پزشکیان را به مثابه گوشتی در مقابل گلوله می‌پندارند. شخصی که قرار است بابت ۳ سال شکست و وعده‌های انجام نشده جناب رئیسی و دولت‌های در سایه‌شان و البته ناکارآمدی چندین سال گذشته کنایه‌های تند و غیر منصفانه‌ای را تحمل کند. 

ما هم می‌دانیم که شاید در شرایط عادی و امکان حضور افراد متخصص دیگر، شانس جناب پزشکیان برای تصدی ریاست جمهوری بسیار کم و شاید نزدیک به صفر باشد، اما در چنین وضعیتی، چاره‌ای جز اعتماد به ایشان و کابینه معرفی شده‌شان نداریم.

همانگونه که می‌دانید حلقه افراد موجود در حکومت بسیار محدود و قابل پیش بینی است. در ۴۵ سال گذشته همواره کشور را دو حزب دوست در پشت صحنه و دشمن در صحنه‌ اصلاح‌طلب و اصولگرا اداره کرده‌اند و البته افراد منتسب به این دو حزب هم کاملا شناخته شده و قابل پیش بینی هستند.

 

مردم ۴ - ۱ دولت، سازمان بورس و دانشگاه امام صادق

 

بنابراین سطح توقع تان را خیلی بالا نبرید و خیال نکنید که قرار است یک متخصص قلب بتواند در کمتر از ۴ سال افتضاحات اقتصادی، سیاسی، آموزشی و اجتماعی چند ده ساله را سر و سامان دهد. شاید دور از واقعیت نباشد بگوئیم که بسیاری از هواداران پزشکیان در روز‌های گذشته، نه مقهور سخنوری و کاریزمای تکان‌دهنده ایشان شدند و نه شیفته تسلط بر علوم اقتصاد و دانش عمومی ایشان. شاید فلسفه بسیاری از رای‌دهندگان به ایشان فرار از آینده اسفناک قطعی با اجرای برنامه‌های سایر کاندیدا‌ها بوده است؛ بنابراین سطح توقع‌تان را پایین بیاورید و امیدوار باشید که نه همچون موفقیت‌های بزرگ جناب رئیسی در ساخت ۴ میلیون مسکن و نرخ تورم تک رقمی، بلکه شاهد موفقیت کوچک اقتصادی و مدنی در ۴ سال آینده باشیم.

 

۴-    سخنی صمیمانه و دلسوزانه با حکمرانان کشور:

 

نمی‌دانیم کسی می‌تواند تبعات سرخوردگی مجدد مردم را از حضور در انتخابات ۴ سال آینده پیش‌بینی کند یا خیر؟ نمی‌دانیم حکمرانان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توان با سیاست‌های نخ‌نمای انتخاب بین بد و بدتر، مردم را پای صندوق‌های رای کشاند؟

 

مردم ۴ - ۱ دولت، سازمان بورس و دانشگاه امام صادق

 

اگر فرض کنیم که حکمرانان کشور از حضور تنها ۳۹ درصدی در انتخابات دور نخست ریاست جمهوری راضی نباشند و آن را به مثابه شکست سیاست‌های کلی و سبک مدیریتی خود پندارند، امیدواریم با تغییر دیدگاه و با اتخاذ تصمیمات هوشمندانه بتوانند تا حدودی به بهبود وضعیت کشور و معیشت مردم کمک کنند. باور بفرمایید سرخوردگی مجدد مردم از دولت کنونی، برای همیشه تعداد کثیری از مردم را از چرخه سیاسی و حضور فعال در کشور دور می‌کند. یعنی می‌خواهیم دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری با ۲۵ تا ۳۰ درصد مشارکت انجام شود؟

امیدواریم با از بین رفتن نگرش‌های حزبی و متعصبانه بسیاری از مسئولین حکومتی (اصلاح طلب یا اصولگرا)، شاهد بهبود وضعیت مردم در دوران ریاست جمهوری پزشکیان باشیم. یقین داریم که حکمرانان کشور نیز اذعان دارند که موفقیت دولت جدید به مثابه موفقیت حکومت در بازگشت بخشی از اعتماد از بین رفته مردم است.

 

و، اما جناب پزشکیان ...

 

 "  برخی از فرصت‌ها ناشی از تصادفات و اتفاقات تصادفی هستند که بدون تأثیر ما رخ می‌دهند. بنابراین، اگر فردی خوش‌شانس باشد و در زمان و مکان مناسب حضور داشته باشد، احتمال دستیابی به فرصت‌های بزرگتر و موفقیت‌های بیشتر برای او افزایش می‌یابد"

 

مردم ۴ - ۱ دولت، سازمان بورس و دانشگاه امام صادق

 

از نظر برخی کارشناسان نیز جناب پزشکیان خوش شانس بود که در زمان و مکان مناسب حضور داشت (البته نمی‌توان از تلاش‌های شبانه‌روزی شورای نگهبان چشم‌پوشی کرد) و چه بسا اگر ساز و کار انتخابات شکل دیگری داشت و شاهد حضور افراد مناسب تایید شده دیگری بودیم، ایشان نمی‌توانستند خود را در قامت رئیس جمهور کشوری کهن به نام ایران ببینند؛ بنابراین امیدواریم ایشان از شانس خود نهایت استفاده را ببرد و سعی نکند تا با رفتاری محتاطانه و غیرموثر روند روسای جمهور سابق کشور را ادامه دهند.

پایان مطلب/

 

 

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سوژه هفته: در کشوری که جوانان ۲۰ ساله، کلیه می‌فروشند، لیسانسه‌های امام صادق، ۳ میلیارد وام ۴ درصدی ۱۰ ساله به خود اهدا می‌کنند؛

" اخراج و محاکمه عمومی به قید فوریت " / وام ۱۰ میلیارد تومانی یا اختلاس ۷ میلیارد تومانی؟

ای کاش، حداقل یکی از کاندیداها از اقتصاد و بازار سرمایه بیشتر می‌دانست
سوژه هفته: بورس انگار فقط به درد بلوف‌های انتخاباتی می خورد و لا غیر؛

ای کاش، حداقل یکی از کاندیداها از اقتصاد و بازار سرمایه بیشتر می‌دانست

چگونه در بورس سرمایه هایمان را از جیبمان بردند
سوژه هفته: تحولات نظامی، انتشار اوراق ۳۵ درصدی، خاله‌بازی‌های مجلس و دولت، انتخابات و محدودیت دامنه نوسان؛

چگونه در بورس سرمایه هایمان را از جیبمان بردند

۴۰ روز محدودیت دامنه نوسان: ما نفهمیدیم سقوط بالگرد جناب رئیسی ریسک سیستماتیک بود یا انتخابات ریاست جمهوری
سوژه هفته: روی تصمیم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در حد دانشگاه امام صادق حساب کنید؛ نه بیشتر!

۴۰ روز محدودیت دامنه نوسان: ما نفهمیدیم سقوط بالگرد جناب رئیسی ریسک سیستماتیک بود یا انتخابات ریاست جمهوری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدالناصر صالحیان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
اصول گراها آگاهانه جا خالی دادند وضعیت بسیار شکننده اقتصادی و اجتماعی جایگاه نچندان مناسب بین المللی و نداشتن برنامه باعث شد قدرت را به ضعیفترین اصلاح طلب بدهند وخودشان مانند گذشته کنار بنشینند و فریاد وا حجابا بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
نظریات اقتصادی بعضی از اقتصاد دانهای جبهه پایداری صرفا همون تئوری‌های کمونیستی هست که با بسته بندی جدیدی ارائه میشه.با نامهای جدید مثل اقتصاد درونزا یا مقاومتی.اینکه دولت برای اداره کشور پول چاپ کنه ولی از اونطرف شرکت‌های دولتی و خصولتی با ثابت نگه داشتن قیمت یا به نوعی حراج منافع و منابع شرکت‌ها جور پول چاپ کردن دولت رو بکشند.در نهایت شرکت‌های خصولتی و دولتی هم منابع محدودی دارند که بزودی تمام می‌شود مثل همین زیان سنگین خودرو سازهای وطنی یا ناترازی بانک‌های شبه دولتی که منابع اونها در جهت تثبیت قیمت هزینه شده.
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
دقیقا همینطور هست , متاسفانه ما امیدی در کشور بیشتر از همه سالها قبل شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
فارغ از سطح استدلال ونوع دیدگاه مصادره به مطلوب 60درصدی که در انتخابات شرکت نکردند برای اثبات ادعا ی نویسنده خیلی لخت وعریان است.شاید پیشفرض شما لزوم
وامکان شرکت 100درصدی واجدین شرایط باشد والبته اگر برای این پیشفرض نمونه ای در دموکراسی های جهان سراغ دارید اگر بیان بفرمایید منت نهاده اید.
ناشناس
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
وآنان که دچار کفر وشرگ خدا شده‌اند وملعون ومغضوب درگاه حق وحقیقت به پاس کفرشان وشرکشان چشمها وگوشهای وعقلشان از دیدن حق وحقیقت دراین دنیا کریزان هست وتنها روز حقیقتا می فهمند گه بمیرند وآنگاه که سرنگون درجهنم می شوند چشمها وعقلشان بینا شنوا و انا می شود این از قرآن اما دردنیا هرچه می خواهد باشد جمهوری اسلامی کجایش به مردم دنیا می خورد این تفکرات شما تفکرات جهنمی آن هست واما در ایران خمینی ... حرف درست زد وگفت هرگس جمهوری اسلامی راقبول دارد رای سبز انتخاب کند وهرگس قبول ندارد رنگ قرمز انتخاب کند حالا شما ... چرا می گوید آرای باطله ونمی گوید آرای سبز وقرمز اکر حلال زاذه هستید وچرا دردادکاهای احکام دادگاه ا بر اساس چراغ قرمز باطل صادر می کنید شماه کجایتان درست هست که بگویم و منصفانه قضاوت کنید واما دردنیا وتاریخ جمهوری اسلامی با نود وهشت درصد آرای جمعیت تصویب شد ودو درصد رای قرمز این که یادت می آید حالا از آن نود وهشت درصد رسیده‌اید به چهار درصد واما نویسنده برهان خودش ا گفت وشماها چرا به جای آوردن رای وبرهان خودتان تیمم می کنبد ... هرآنچه شرط بلاغ هست با تو می گویم . والسلام من اتبع الهدا والقران برای آدم عاقل منصف اشاره‌ای بس هست برای شما مثنوی معنوی گفتیم ولایزیدوا الظالمین الا خسارا والسلام من اتبع الهدا والقران
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
دولت جدید . مقامات بورسی هنوز هم در حال نابود کردن سرمایه های مردم و کشور هستند یه کاری بکنید بدونیم انتخابات نتیجه داشته.
مالباخته بورسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
خاندوی و عشقی میخوان تا اخرین ثانیه پست ومقامشون سرمایه مردمو تو بورس اتش بزنن.لغنت بر اون ذات شیطانیشون.
.
ایرانی
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
اگر یک کشور نرمال بودیم اینا محاکمه و مجازات میشدند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
فرانسه هم 40 درصد شرکت کردند در نتیجه فراتسه کشور بدبختی است
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
رسانه ها باید بداد سهامداران شرکت وسدید برسند این شرکت با توجه به اینکه چهارده شرکت زیر مجموعه دارد. امسال نیز ۳۳درصد شرکت معظم فراب به اضافه سود ۲۶ساله آن به شرکت وسدید اضافه شده که می بایست قیمت سهم آن حداقل به ۵هزار تومان میرسید. ولی حقوقی ها وهیئت مدیره وعوامل شرکت وسدید با ایجاد صف های فروش فیک با نوسانگیری وبه زیر کف رساندن قیمت سهم آنچنان بلای به سر سهامداران خرد رساندند که بعضی از آنها به سکته های قلبی ومغزی دچار شدند یعنی ۷۰ درصد سرمایه خودرا از دست دادند. سهمی که قبل الحاق ۳۳درصد فراب قیمت آن ۶۷۰تومان بوده بعد از الحاق فراب قیمت آن می بایست بالاتر میرفت ولی ماه ها باخلاف قیمت آن را به دویست تومان رساندند از این راه میلیاردها تومان به صفرحساب های خود وهم سهم های خود اضافه کردند. وهم کاری کردند که سهامداران کوچک نسبت به درآمد سرشار شرکت بین المللی وعظیم فراب وبعد از ۲۶سال به سدید رسیده دلسردشوند وسهام خود را به ثمن خس بفروشند متاسفانه دراین راه سهامداران کوچک بارها به ناظر فرابورس کتبا وشفاها شکایت کردند ولی اعمال فرابورس نشان میدهد گویا با عوامل شرکت همدست هستند
البته بی کفایتی هیئت مدیره شرکت وسدید مسبوق به سابقه است . با توجه به اینکه بعضی از شرکتهای زیر مجموعه آن سود ده بودند مع الوصف هر سال برای سهامداران کوچک به جای سود ضرر اعلام میکنند. لذا با توجه به مراتب فوق سهامداران کوچک عاجز ماندند که با این قدرت زر وزور که در آمدشان به ظاهر قانونی ولی آلوده به فساداست ومانند اژدهای دوسراندک سرمایه سهامداران کوچک را با ترفند وخلاف می بلعند چکار کنند
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.