بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
رشد ۱۶۲ هزار درصدی قیمت مسکن در ۳ دهه
گزارشی قدیمی از روزنامه اطلاعات در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. بر اساس این گزارش متوسط قیمت مسکن تهران در تابستان ۱۳۷۲ متری ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی‌ست که گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، قیمت مسکن در ۳۰ سال بعد، یعنی تابستان ۱۴۰۲ متری ۸۲ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان شده است. به این ترتیب قیمت مسکن در ۳۰ سال گذشته ۱۶۲ هزار و ۵۷۴ درصد رشد کرده است.
کد خبر : ۲۸۳۵۸۷

به گزارش بورس‌نیوز، وزارت مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۷۳ بولتنی درباره متوسط قیمت‌های بازار مسکن تهران و شهرستان‌ها طی سال ۱۳۷۲ منتشر کرده بود.
این گزارش که روزنامه اطلاعات بانی انتشار آن بود حالا پس از گذشت حدود ۳۰ سال دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و تفاوت قیمت‌ها نسبت به بازه کنونی در آن بیش از هر مورد دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

قیمت مسکن ۳۰ سال پیش متری ۵۰ هزار تومان بوده است

بر اساس بولتن وزارت مسکن و شهرسازی، متوسط قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در تابستان ۱۳۷۲ صرف نظر از نوع آن (ویلایی و آپارتمانی) حدود ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است.

همچنین نتایج آمارگیری نشان می‌دهد واحد‌های مسکونی نسبت به سال پیش از آن رشدی ۱۳.۲ درصد داشته‌اند، اما در مقایسه با بهار سال گذشته، یعنی بهار ۱۳۷۱ معادل ۱.۶ درصد عقب نشینی قیمت وجود داشته است.

همچنین متوسط اجاره‌بهای یک واحد مسکونی با مساحت زیربنای ۱۰۰ متر در تابستان ۱۳۷۲ برابر با ۲۳ هزار ۷۰۰ تومان بوده است. اما طی سال‌های بعد قیمت مسکن چه روندی را طی کرده است؟

قیمت مسکن از سال ۷۲ تا ۸۲ بالغ بر ۱۰۰۰ درصد رشد کرده است

نمودار قیمت مسکن در ایران همواره در مسیر صعودی قرار داشته است. بررسی آمار‌ها نیز حاکی از جهش قیمت در مقاطع ۱۰ ساله است.

متوسط قیمت مسکن تهران که در تابستان سال ۱۳۷۲ حدود متری ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود، ۱۰ سال بعد یعنی تابستان ۱۳۸۲ بالغ بر متری ۵۸۹ هزار تومان ثبت شده است؛ رشد قیمتی معادل هزار و ۶۱ درصد.

قیمت مسکن از سال ۸۲ تا ۹۲ بالغ بر ۵۷۹ درصد رشد کرده است

این روند صعودی در ۱۰ سال بعد ادامه داشته است، اما از شتاب آن کاسته شده و رشدی حدود ۵۷۹ درصد را نشان می‌دهد. متوسط قیمت مسکن در تابستان ۱۳۹۲ تا متری چهار میلیون تومان رشد کرده است.

قیمت مسکن از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۹۰۰ درصد رشد کرده است

سال‌های بین ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ سال‌های جهش قیمت مسکن است. متوسط قیمت مسکن به‌ویژه از دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی و فسخ یک طرفه توافقنامه برجام توسط آمریکا در سال ۱۳۹۷ روی دور رشد قیمت افتاد.

این جهش قیمت تا آنجا گسترده بود که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط بهای مسکن در شهر تهران به متری ۸۲ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان رسیده و هزار ۹۶۱ درصد صعود قیمت را تجربه کرده است.

در مجموع متوسط قیمت مسکن تهران از تابستان ۱۳۷۲ تا تابستان ۱۴۰۲ رشدی بالغ بر ۱۶۲ هزار و ۵۷۴ درصد را پشت سر گذاشته است.

طی سال‌های اخیر علاوه بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، قدرت خرید مردم نیز کاهش معناداری داشته تا آنجا که اکنون خرید خانه برای اکثر مردم تبدیل به رویا شده است.

این در حالی‌ست که همچنان هم چشم‌اندازی افزایشی برای قیمت مسکن وجود دارد و انتهای مسیری که در این عرصه ایجاد شده است مشخص نیست.

 

منبع: تجارت‌نیوز

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سیاست‌های غلط و مسکن سازی دولتی، تکه‌های پازل معضلات مسکن
چشم انداز بازار مسکن با توجه به مشخص شدن دولت چهاردهم؛

سیاست‌های غلط و مسکن سازی دولتی، تکه‌های پازل معضلات مسکن

عدم ارزپاشی دولت برای مدیریت بازار
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت؛

عدم ارزپاشی دولت برای مدیریت بازار

یک هشدار رسمی به دولت جدید
نشانه‌های شکست سیاست مسکن سازی دولتی؛

یک هشدار رسمی به دولت جدید

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.