بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
پیرامون اخبار تخصیص ارز در ماه‌های نخست سال؛

منجر نشدن ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی موبایل به واردات

منجر نشدن ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی موبایل به واردات
با توجه به تخصیص حدود ۱ میلیارد دلار ارز در ۴ ماهه نخست سال جاری و سهم ۵۰ درصدی سامانه نیما در این تخصیص ها، بایستی وضعیت عملکرد شرکت‌هایی که ارز دریافت کرده، اما در شرایط آشفتگی بازار هنوز رفع تعهد نکرده اند شفاف شود.
کد خبر : ۲۸۳۶۸۹

به گزارش بورس‌نیوز، بر اساس بررسی ها، تا پایان تیر ماه حدود ۱ میلیارد دلار ارز به حوزه تلفن همراه تخصیص داده شده است.

این حجم از تخصیص ارز در بازه یک سوم نخست سال، یک رقم قابل اعتنا محسوب می‌شود.

این درحالی است که بازار تلفن همراه وضعیت نامطلوبی را سپری می‌کند و قیمت برخی از تلفن‌های همراه اقتصادی ۳۰ الی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

طبق بررسی ها، تقریبا نیمی از این تخصیص مربوط سامانه نیما با نرخ ۴۲ الی ۴۴ هزار تومان بوده که فاصله قابل توجهی با قیمت ارز با بازار آزاد دارد.


همچنین بیش از ۵۰ درصد کل ارز تخصیصی نیز مربوط به حوزه واردات در مقابل صادرات خود بوده که نرخ این ارز به بازار آزاد نزدیک است.

از سوی دیگر یک جمع بندی اولیه نشان میدهد تا کنون حدود ۲۰۰ میلیون دلار از ارز نیمایی تخصیص داده شده به واردات تلفن همراه منجر نشده است.

هم اکنون زمانی بین ۶ تا ۹ ماه برای رفع تعهد واردات تلفن همراه وجود دارد که برخی واردکنندگان از این فرصت استفاده کرده و رفع تعهد و تشریفات و فرایند واردات خود را در اخرین روز‌های مجاز، تکمیل می‌کنند؛ این درحالی است که فرایند تجاری حوزه تجارت تلفن همراه بسیار پرسرعت بوده و برخی شنیده‌ها حاکی از اصلاح بازه مجاز رفع تعهد در حوزه تلفن همراه حکایت دارد.

در این بین با توجه به درخواست‌های گسترده صنفی بایستی موضوع شفافیت در حوزه بازار موبایل پاسخ داده شود و مشخصات شرکت‌هایی که در سال ۱۴۰۳ تخصیص ارز دریافت کرده اند و همچنین میزان واردات کالای آن‌ها اعلام شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.