بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
چهارشنبه‌های داغ: چرا هر شرکتی که مصادره شد، به نابودی کشانده شد؟

"اصغر قندچی‌ها" را حذف کردیم تا افتضاح "سایپا دیزل" را به بار بیاوریم؟

از تولید ۹۰ درصدی کامیون‌های ماک آمریکایی قبل از انقلاب، به تولید ۱۰ درصدی کامیونت‌های چینی، آن هم ۵۰ سال پس از انقلاب رسیده‌ایم. از مدیرعاملی اصغر قندچی‌ها در زمان طاغوت، به عضویت مداحان در هیات مدیره شرکت‌های خودروسازی رسیده‌ایم. اگر اسم این پیشرفت نیست، پس چیست؟ روزی اصغر قندچی، مدیر عامل ایران کاوه به عنوان یک ایرانی، آنقدر مهم شده بود که برای ثبت سفارش در آمریکا، فاصله فرودگاه تا کارخانه را با هلی‌کوپتر می‌رفت و امروز همان شرکت به علت مسدود بودن حساب‌هایش، حتی توان ثبت سفارش محصولات بی‌کیفیت چینی را هم ندارد.
کد خبر : ۲۸۳۷۳۰

به گزارش بورس نیوز، مشخص نیست مسئولین کشور، تا چه زمانی صبر می‌کنند تا ورشکستگی کامل صنعت خودورسازی کشور را اعلام کنند. ما که نفهمیدیم بالاخره چه کسی مسئول زیان‌انباشته در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دو گروه خودروسازی بزرگ است؟ آیا دولت مقصر است که نمی‌گذارد این شرکت‌ها، گاری‌های موتوری تولیدی خود را به قیمت خودرو‌های تویوتا، بنز و فورد بفروشند؟ آیا مدیران این شرکت‌ها با انتساب و استخدام‌های فرمایشی هزاران کارمند، موجب اتلاف هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه گردیده‌اند؟ آیا دلالان مقصرند که بنا بر مقتضیات مالی خود مجبور می‌شوند خودرو‌ها را با روش‌های مختلف از خودروسازان ارزان بخرند و به مردم گران بفروشند؟ آیا مقصر کشور‌های اروپایی هستند که نمی‌گذارند پس از ۶۰ سال تجربه و ادعا در صنعت خودروسازی، قطعات را وارد و ماشین‌های از رده خارج‌شان را مونتاژ کنیم؟ آیا مقصر مردم هستند که هر پراید را به قیمت بیش از یک تا ۱.۵ میلیارد تومان از این شرکت‌ها نمی‌خرند تا هم از زیان انباشته آن‌ها کاسته شود و هم چرخ صنعت بچرخد؟

علت هر چه که بوده دیگر نمی‌توان از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و چند ده هزار میلیارد تومان تسهیلات و بدهی‌های صنعت خودروسازی کشور، چشم‌پوشی کرد. شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی کشور، امسال نیز همچون سال‌های قبل شرایط بسیار ناامیدکننده‌ای را تجربه می‌کند.

شناسایی سالی ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان خالص، ثبت بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان زیان‌انباشته تلفیقی و مالکیت زیرمجموعه‌هایی بی‌کیفیت و زیان‌ده، تنها برخی از افتخارات و دستاورد‌های شرکت خودروسازی سایپاست. رکورد‌هایی که بعید است تا سالیان سال اثراتش کمرنگ شود و احتمالا هر سال نیز این رکورد‌ها تقویت می‌شوند.

اکنون باید باور کنیم که نه انحصار می‌تواند این شرکت‌ها را نجات دهد و نه افزایش چشمگیر نرخ دلار و قیمت محصولات. نه قرار است دولت‌ها کاری برای بهبود وضعیت اسفناک سایپا انجام دهند و نه قرار است شاهد بهبود وضعیت و افزایش بهره‌وری با مدیران انتسابی در این شرکت باشیم. نه می‌توان به کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیرو‌های مازاد در این شرکت خوش‌بین باشیم و نه می‌توان به افزایش چشمگیر تولیدات و افزایش محسوس درآمد‌ها امیدوار.

گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته مربوط به بررسی شرکت "سایپا دیزل" با نماد "خکاوه" است. یکی از زیر مجموعه شرکت سایپا که در این سال‌ها هرگز ترک عادت نکرده و با ثبت زیان انباشته‌ای ۲.۰۰۰ میلیارد تومانی، نقش کوچکی در موفقیت‌های خانواده بزرگ سایپا ایفا کرده است.

 

اصغر قندچی‌ها را حذف کردیم تا افتضاح امروز را به بار بیاوریم

 

نمی‌دانیم تا چه اندازه در جریان تاریخچه شرکت مفلوک و زیان‌ده سایپا دیزل هستید. شاید باورتان نشود شرکت سایپا دیزل که در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۳، تنها موفق به ساخت ۹۷ کامیونت و نه کامیون شده، روزی نخستین شرکت تولیدکننده کامیون در خاورمیانه بوده است.

 

 

‌می‌دانیم که قرار نیست در برنامه‌های اقتصادی و صنعتی و حتی در کتاب‌های درسی‌مان نام‌هایی از متولدین و افراد موفق پیش از انقلاب را بخوانیم. می‌دانیم که قرار است تمام پیشرفت‌های صنعتی، بهداشتی، ورزشی و ...، مربوط به دوران پس از انقلاب باشد، اما بد نیست هر از گاهی نامی از چند صنعتگر تاثیرگذار در صنعت کشور در زمان ماقبل تاریخ انقلاب را هم بشنویم.

 

اصغر قندچی، موسس شرکت ایران کاوه سابق و سایپا دیزل کنونی

 

اصغر قندچی را در کنار برادران خیامی، جعفر اخوان، رضا نیازمند و خلیل ارجمند از مهمترین و کلیدی‌ترین مردان صنعتی ایران می‌دانند که سبب تحول گسترده‌ای در صنایع ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی شدند.

اصغر قندچی از کودکی به عنوان کارگر در تعدادی از اولین گاراژ‌های تعمیر اتومبیل ایران کار کرده بود. یکی از این کارگاه‌ها به مستشاران آلمانی تعلق داشته و او توانسته بود از تکنسین‌ها و مهندسان آلمانی در ایران، فنون بسیاری را در زمینه خودرو و صنعت حمل‌و‌نقل بیاموزد.

چند سال بعد او در سن ۱۶ سالگی کارگاه خودش را راه می‌اندازد و پس از چند سال از باقیمانده‌های قطعات جنگ جهانی دوم استفاده می‌کند تا کامیون‌های ماک را که خراب شده بودند، کامل کند.

 اوایل دهه ۴۰ خورشیدی وزارت اقتصاد در زمان علینقی عالیخانی، به دنبال جذب افراد تکنوکرات در دولت می‌رود. یکی از این افراد رضا نیازمند، اولین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. نیازمند به دنبال یافتن فردی برای تولید خودرو در نهایت به قندچی می‌رسد. دولت ایران در آن سال‌ها حاضر می‌شود به وی اولین مجوز تولید خودرو را اعطا کند و اصغر قندچی با کمک دولت، شرکت ایران کاوه را برای تولید ماک تاسیس می‌کند. شرکت ماک آمریکا هم برای اولین بار خارج از خاک آمریکا، حاضر به همکاری با اصغر قندچی می‌شود.

اصغر قندچی پس از سال ۱۳۴۰ نهضت تولید خودرو و کامیون را در ایران راه انداخت و سبب ایجاد موج گسترده‌ای در صنایع ایران شد. او کامیون‌های ماک را براساس شرایط آب هوایی ایران و شرایط جاده‌ای ایران تقویت می‌کرد. به همین دلیل در آن دوران کامیون‌های تولیدی در ایران مشتریان بیشتری نسبت به محصولات مشابه خارجی داشتند.

 

 

پیشرفت‌هایمان الکی به دست نیامده

 

علیرغم آنکه به عنوان یک ایرانی از شنیدن داستان و خدمات اصغر قندچی‌ها، احساس غرور می‌کنیم، اما می‌توان داستان این بزرگمردان تاریخ کشور را به گونه‌ای دیگر هم دید. شاید شنیدن خلاقیت و توان فنی ایشان حتی بدون داشتن سواد و مدرک تحصیلی برایمان جذاب و افتخارآفرین باشد، اما پس‌رفتمان به عقب بسیار متاثرکننده‌تر از خوشنودی‌مان است.

شاید باورش دشوار باشد، اما شرکت ایران کاوه که در سال ۱۳۵۷، تنها قادر به ساخت موتور کامیون عظیم‌الجثه ماک آمریکایی نبود (البته تمام برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت موتور و گیربکس هم انجام شده بود که با انقلاب شکوهمند، کارخانه ایشان را مصادره کردند)، این روز‌ها تقریبا تمام قطعات کامیونت‌های چینی تولیدی را وارد می‌کند.

از تولید ۹۰ درصدی کامیون‌های ماک آمریکایی قبل از انقلاب، به تولید ۱۰ درصدی کامیونت‌های چینی، آن هم ۵۰ سال پس از انقلاب رسیده‌ایم. ازمدیر عاملی اصغر قندچی‌ها در زمان طاغوت، به عضویت مداحان در هیات مدیره شرکت‌های خودروسازی رسیده‌ایم. اگر اسم این پیشرفت نیست، پس چیست؟

 

 

 

شایان ذکر است، به دلیل مسدود بودن حساب‌های شرکت معظم سایپا دیزل، همان قطعات چینی هم می‌بایست تحت حساب‌های شرکت اصلی سایپا وارد شود.

روزی اصغر قندچی‌ مدیر عامل ایران کاوه به عنوان یک ایرانی، آن قدر مهم شده بود که برای ثبت سفارش در آمریکا، فاصله فرودگاه تا کارخانه را با هلی‌کوپتر می‌رفت و امروز همان شرکت، به علت مسدود بودن حساب‌هایش، حتی توان ثبت سفارش محصولات بی‌کیفیت چینی هم ندارد.

 

 

هنوز هم به قندچی‌ها بدهکاریم

 

جالب آنکه بر اساس بند حسابرسی شرکت سایپا دیزل، بیش از ۵.۲ هکتار از زمین‌های شرکت همچنان متعلق به قندچی‌هاست. متاثرکننده‌تر آنکه شرکت بابت استفاده از این زمین تنها ۱۰۰ میلیون تومان ذخیره در حساب‌ها منظور کرده است.

 

 

۱۰۰ میلیون تومان برای ۵.۲ هکتار زمین‌های قندچی بابت تصرف چندین و چند ساله. البته با توجه به درگذشت ایشان در سال ۱۳۹۸، احتمالا نیازی به همان ذخیره اندک هم نیازی نیست.

بگذریم، امیدواریم که از شنیدن داستان اجمالی جناب قندچی اندکی متاسف شده باشید.

 

 

از تولید همان کامیونت‌های چینی هم خبری نیست

 

متاسفانه آنچه از گزارش‌ها و صورت‌های مالی منتشره از سایپا دیزل، مشاهده می‌گردد، عدم فعالیت این شرکت در سال جدید و به ویژه تیرماه است. در شرایطی که این شرکت در ۴ ماه ابتدایی سال گذشته، بیش از ۶۵۷ عدد انواع کامیونت و کامیون سنگین تولید کرده درحالی که در ۴ ماهه نخست سال جاری، تنها ۹۷ عدد کامیونت تولید کرده است.

 

 

جالب‌تر آنکه این شرکت در تیر ماه، هیچ تولیدی را به ثبت نرسانده است. اینکه چگونه هزینه‌های حقوق و دستمزد بیش از ۱۲۰۰ نفر در این شرکت بدون تولید و فروش تهیه و پرداخت می‌گردد، سوالی است که تنها می‌توان از مدیران این شرکت پرسید.

 

حیف است جمله‌ای از مستند قندچی را در اینجا بازگو ننماییم: 

 

" به قول یکی از همکاران و مصاحبه‌شوندگان در این مستند، شرکت ایران کاوه در زمان جناب قندچی، ۱۳۰۰ کارگر داشت و تنها ۳۰ کارمند، اما چند سال پس از انقلاب، شرکت ۱۳۰۰ کارمند داشت و تنها ۳۰ کارگر"

 

البته این حقوق و دستمزد تنها حقوقی کارمندی و بدون آپشن‌های جذاب نیست. انواع اضافه کاری، پاداش افزایش تولید، کمک‌های نقدی و غیر نقدی، رستوران و... بابت تولید افتخارآفرین محصولات این شرکت به کارمندان پرداخت می‌گردد.

 

 

باید ببنیم مدیران این شرکت فعال و معظم، بابت تولیدات مثال زدنی (۹۷ کامیونت در ۴ ماه با ۱۲۰۰ نفر)، همچنان پاداش افزایش تولید و ...، را در نظر می‌گیرند یا خیر؟

البته لازم به توضیح است، این میزان حقوق و دستمزد تنها مربوط به کارمندان تولید بوده و هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای کارمندان فروش و مدیران در نظر بگیرید.

 

۲.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته و بند‌هایی که می‌تواند وضعیت را بحرانی‌تر کند

 

ثبت ۲.۰۰۰ میلیارد تومان زیان‌انباشته دستاوردی نیست که به همین راحتی‌ها به وجود آمده باشد. علاوه بر چنین زیانی، بند‌هایی در گزارش حسابرسی شده سال مالی ۱۴۰۲ بوده که شاید شرایط زیان و وضعیت اسفناک این شرکت را بحرانی‌تر کند.

بر اساس بندی از گزارش حسابرسی شده سال ۱۴۰۲، این شرکت بیش از ۳۸ میلیون یورو وام دریافتی از بانک صنعت و معدن در سال ۱۳۹۱ را با یوروی ۱.۵۸۷ تومانی تسعیر کرده در حالی که بانک چنین موضوعی را درست نمی‌داند.

 

 

علی رغم آنکه ظاهرا، یک بار حکم به نفع شرکت صادر شده، اما حالتی را در نظر بگیرید که شرکت ناچار به تسعیر وام ۳۸ میلیون یورویی با یوروی ۶۵.۰۰۰ تومانی شود. خودتان زیان و هزینه‌های مالی آن را محاسبه نمائید.

 

سخن آخر:

 

۷۷ میلیارد تومان برگشت ذخیره کاهش ارزش، کاهش عجیب هزینه‌های مالی علی رغم عدم کاهش تسهیلات دریافتی در گزارش سه ماهه و ...، تنها برخی نکات شائبه‌برانگیز در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ شرکت سایپا دیزل بوده که به آن نپرداختیم.‌

نمی‌دانیم تصاحب اموال و کارخانجات بزرگ تولیدی، پس از انقلاب، اقدامی حساب شده و هدفمند بوده است یا خیر؟ اما آنچه از شرکت‌های به جامانده از آن روز‌ها می‌بینیم جز زیان، بحران و بی کفایتی چیزی نیست.

ایران کاوه، هلدینگ بهشهر و ...، تنها برخی از شرکت‌های بدعاقبت این روز‌های کشور هستند.

 

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران، آمادگی درج پاسخ افراد و نهاد‌های ذکر شده در مطلب را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا کارگزاری‌ها پول‌های غیرقانونی از حسابمان برداشت می‌کنند؟
چهارشنبه‌های داغ: به حساب‌هایتان نگاه کرده‌اید؟ نرخ بهره اعتبارتان چند درصد است؟

آیا کارگزاری‌ها پول‌های غیرقانونی از حسابمان برداشت می‌کنند؟

چند سال ناکارآمدی و بی‌تدبیری دولت‌ها/ یک عمر فقر و فلاکت برای مردم
چهارشنبه‌های داغ: چرا ظریف، احمدی نژاد را معجزه هزاره سوم می نامد؟

چند سال ناکارآمدی و بی‌تدبیری دولت‌ها/ یک عمر فقر و فلاکت برای مردم

شما بگوئید امثال مقدم و مقدم‌ها به کارگران مدیونند و یا کارگران به آن‌ها؟

" کاغذ پارس " اولین قربانی بحران آب و برق ؟ یا برنده ای دیگر در بازی خصوصی سازی؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد حق پرست
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
شایسته سالاری به جای ریش سالاری
راه نجات کشور است بقیه دیگه چرته متاسفانه واقیعت اینه کسی تو کشور ما داره کار میکند که نه سواد ونه تخصصی داره بلکه فقط طرف داره دو آتیشه نظام هست اون هم ظاهری افراد متخصص رو چون طرز فکر شوند فرق دارد را ضد انقلاب یا هرچیز دیگر که دوست دارند می نامند و دورشون می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
تا روشو ورشو بگسر داریم مملکت همینه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
وقتی مدیریت یه شرکت بجای داشتن تخصص داشتن رابطه و وصل بودن به جناح رو لازم داره بهتر از این نمیشه.کاش هیچوقت قندچی ها و خیامی ها ووووو رو نداشتیم تا مشخص میشد ۵۰ سال دستاورد جز نابودی و عدم موفقیت نداشته.حیف و حیف حیف
ع
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
مملکت بی صاحب دنبال صاحب می گردند خدایا صاحب زمان را زود تر برسان
جلال
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
سلام و عرض ادب و خضوع خدمت این اسد فرزانه بابت این مقاله وزین و حقیقت محض ،بنده هزاران بار به شما احسنت میگویم قربان آن زبان و دهان شما ،آخر یکی را دیدیم که تملق نکرده و زبان به بیان حقایق تلخ و واقعیت های گشود باز هم تشکر باز هم سپاس عزیز این مقاله واقعا ارزش صد بار خواندن را هم دارد و بنده آن را ذخیره کردم که هم خودم بخوانم و هم برای خیلی از دوستانم بفرستم تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
بورس دولتی ایران با هر خبر خوش وناخوش میریزه الان 4 ساله اینطوره و جدید نیست. پول سهامداران نسبت به 4 سال قبل یک دهم شده و دیگر قیمت کالاها هزاران برابر رشد داشتند. سهامداران خرد مظلومانه و بیصدا خانه خراب و ورشکسته شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
قند‌چی‌ها‌باید‌میرفتند‌تا‌دزدها‌جا‌باز‌کنند.همان‌طور‌که‌مدیری‌و‌رامبد‌و‌و...‌باید‌میرفتند‌تا‌کثافاتی‌مثل‌شهبازی‌جایش‌باز‌شود.
Man
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
سرمایه‌ملت‌راهم‌بنام‌کمک‌به‌اقتصادوصنعت‌واردبورس‌کردند‌وبجزنابودی‌سهامداران‌کاردیگری‌نکردند.تمام‌صنایع‌وکارخانجاتها‌همین‌اوضاع‌رادارند.چون‌فقط‌فکرجیب‌خودشان‌هستند.دزدی‌ورانت‌وکلاه‌برداری‌تواین‌مملکت‌بیدادمیکنه..هیچکس‌هم‌جوابگونیست..خودروسازی.ماشین‌سازی‌اراک‌وووووهمه‌دستشان‌گردن‌همدیگراست..بیچاره‌سهامداروهزاران‌امیدواهی
اصغر ۶۰
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
لعنت بر ملت نادان.
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
جمله جالب دیگر از مصاحبه شوندگان مستند این بود که اصغر قندچی را که کنار گذاشتند ، فردی را مدیر عامل کردند که تفاوت موتور و گیربکس را نمی‌دانست....دیگر چه توقعی از سرنوشت شرکت دارید....
ناشناس
Ukraine
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
دزد های تازه به قدرت رسیده ، تولید کنندگان و صاحبان صنایع مادر و دلسوزان کشور را به جرم دزدی و طاغوتی و مفسد را یا اخراج کردند یا اعدام و خودشون نشستند پای سفره آماده و تا تهش دزدیدند و حالا با کلی بدهی گذاشتن رو دست دولت و ملت.
اینا همه نقشه اسرائیل بود که توسط جاسوسان خود اقتصاد کشور را دور خارج کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
چرابه مامیگی بروبه کسانی بگوکه میگن مادائم درحال پیشرفتیم البته دنده عقب .ازبرکات انقلاب همه چی آروهمه ماچقدخوشبختیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
باید به ملت بی لیاقت تبریک گفت از تولید کننده به وارد کننده تبدیل شدیم
هادی ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
واقعا گاری های تولید داخل که نام خودرو بر آن ها نهاده اند هر مدل از مدل سال قبل خود بی‌کیفیت تر و بی امکانات تر الان اگه گاری داخلی بخوایی چند سالی بتونی سواری بگیری کمتر خرج کنی باید دنبال مدل قبل از سال ۹۰ باشی چون از ۹۰ به این طرف دیگه هر سال افتضاح تر واقعا حسرت افسوس درد و رنج بخاطر اینکه هستیم گر خون گریه کنیم جا دارد
رسول
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
بهترین راه حل برای برون رفت از اینهمه ضرروزیان کارخانه را باتمام زمین های تصاحبی رابه شرکت ساختمانی واگزار کرده به نسبت ۵۰درصد شرکت ساختمانی و۵۰درصد کارخانه مسکن ساخته وبه هریک از کارگران بابت تسویه حساب داده وبازنشست کرده تابیشترازاین درمنجلاب فرو نروند.
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
حیف ایرانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
ممنون از پست حرفه ای شما
M.s.t
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
ازاتش خاکستر و ازخاکستر اتش همینه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
دعا به جون مسئولین بی لیاقت کنیم
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
این را بجای اینکه اینجا بیاورید کلیپ کن برای مسئولین بفرست. ما فقط آآآه ه ه ه میکشیم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
لعنت خدا برمسئولی که پیشنهاد دادفلان خودرو راکره تولید کرده وبروز است المان تولید کرده سوئد .فرانسه ووووتولید کرده اند وبروز است وبهتر است ماهم باکشورهای پیشرفته همگام باشیم ودریغ از یک مسئول وطنپرست واقعی واینده نگرکه این موضوع بسیار مهم راگوشزد کند که با واردات خودرو فقط به صرف اینکه بروز باشیم طبعات بسیار سنگین وجبران ناپذیر برای کشور دراه است چون ما یک کشور عادی در روابط بین الملل نیستیم وبااکثر کشورها همیشه مشکل داریم بنابراین اینده صنعت خودرو به هیچ وجه نباید باکشوری گره بخورد..هزاران موضوع برای گفتن هست ولی حیف من خودم راننده ماشین سنگین هستم فنی وتعمیر کارم بهترین ایدها رودارم با۹۵ درصد خودروها سر کله زدم ولی صد افسوس سکان بدست فرومایه ترین ادمهاست بیچاره مردم بیچاره وطن
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
هم دنیامون نابود شد هم اخرتمون به فنا رفت لعنت بر باعث و بانیش
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
چندین بار مستند این بزرگ مرد را که با نام (آن مرد با ماک آمد) منتشر شده دیدم و هر بار اشک در چشمانم جمع میشود. واقعا با این انقلاب مصادره ها می‌خواستیم به کجا برسیم.
ممنونم بابت این گزارش مکتوب
بدانیم که آه و نفرین افرادی که با صرف عمر و ریختن عرق ایران را به جایگاهی رسانیدند دامن این مدیران و مسئولان بی لیاقت و فرزندان شأن را می گیرد
کریم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
فقط آقای اصغر قندچی نبود بلکه برادران خیامی و خسروشاهی و آزمایش و ارج تمام صنعتگران ایران افسوس در انقلاب به نابودی کشاندن و افرادی بیلیاقت و دزد جانشین این بزرگان شده صنعت ایران را به نابودی کشاندن افسوس
شادمهر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
شما فقط خودرو سازی را مثال زدید ولی به کل سیستم اقتصادی غلط و قطع رابطه با کشورهایی نظیر آمریکا که مهد تکنولوژی و صنعت جهان به شمار میروند و رو آوردن به کشورهای کمونیست مثل چین و روسیه که از بزرگترین علل عقب ماندگی کشور به حساب می آیند و مشکلات تحریم و دشمنی در منطقه و جهان با دنیای غرب که ما آنها را دشمنان قسم خورده ایران می دانیم امروز کشور را به ورطه فروپاشی اقتصادی رسانده چرا که مدیران نالایق و بی سواد در اریکیه ی مدیریت تکیه زده آند و ما انتظار داریم که بتوانیم پیشرفتی ولا جزیی در صنایع کشور به وجود آوریم و تا آنجا که ممکن بوده در کشور شرایط به وجود آمده که نه تنها کسانی که تواناییه تولید داشتن در کشور نمانند بلکه با بی محلی باعث شده ایم تمام این آدمها از ایران خارج شدن و دیگر هرگز راضی به بازگشت به کشور نیستن و در خارج از ایران مشغول کار و فعالیت شده آند و زبانهایی غیر قابل جبران با خروج این افراد بر گرده ی صنعت کشور گذاشته آند و این همان عدم اعتماد و ناتوانی در مدیریت کشور است و ما امروز شاهد بدترین زمان در توسعه صنعتی کشور قرار داریم و به زودی باید کشور اعلان ورشکستگی اقتصادی را اعلان کند مگر اینکه مدیریت کلان کشور دچار یک تعقییر بزرگ شود و انحصارها به کلی از بین برود و افراد نالایق از کرسی های مدیریتی کنار گذاشته شوند و افرادی با شاخصه های ممتاز که توان مدیریت و بازسازی اقتصاد را دارند بر این کرسی ها بنشینند تا بتوان از طریق آنها کشور را وارد ریل تولید درست و منطقی کرد و این هم نیاز به سرمایه های جدید دارد .
نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
لیست بلند بالایی دارد این غصب و غارت اموال مردم در انقلاب شکوهمند... کفش ملی هپکو جوجه کشی فردیس مرغ لاین آرین ایران ناسیونال پارس الکتریک و... همشون هم بدست انسانهای زحمتکش و درست حسابی ساخته شده بودند... هزار افسوس
قدرت طهماسبی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
هنر نزد ایرانیان است و بس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
انقلاب شکوهمند؟؟!!
انقلاب یعنی زیر و رو شدن!
یعنی تا مدتی خشک و تر با هم سوختن!
البته که انقلاب ما با هوشمندی رهبرانش، کم هزینه ترین انقلاب ها بود!
به جای این نیش و کنایه ها مداوم هم ریشه ها را بیابید تا اشتباهات باز تکرار نشود!
ریشه ی این مصادره های کور، نفوذ تفکر کمونیستی در میان مسئولین و اقتصاددانانی بود که پس از سقوط شوروی به طور افراطی به اقتصاد بازار گراییدند!
همان قدر که آن باورهای کمونیستی مضر بود، ضرر این باورهای افراطی به بازار آزاد هم سال ها بعد نمایان خواهد شد!
صالح
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹
ندانم کاری یک مشت بی سواد تندرو خاک بر سرمان کرد این تازه نوک کوه یخ است.همه جوره گند زدند به همه چیز و دنیا و آخرت رو با هم خراب کردند،غیر از رانت و چپاول و بی اعتباری چه دستاوردی داشتیم .... :هیچ
امیر محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
سلام امروزه بدلیل تحریم کامیون تولید نمیشه ثانیا اصغر قندچی فقط یه مونتاژ کار ساده بوده لازم به ذکر هست که تو همین سایپا دیزل یه زمانی ولوو اف هاش هم مونتاژ میشد نکته سوم هم این که شرکت ماک امروزه بدلیل استقبال کم تقریبا ورشکست شده و سهامش توسط سایر شرکت ها خریداری شده
رحیم
Germany
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
مال مفت خوری آخرش همینه !!!شرکت مردم را مصادره کنی و بسپاری دست نیروهای خودی که بیکار نباشن ..پیامدش اگر غیر از میشد باید تعجب میکردیم !!!
حامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
وقتی صاحبش راضی نبوده به تصرف ملکش معلومه که برکت نمیکنه برای هیچ کس و درآمدش هم خرج درد بی درمان میشه نخورید این جور لقمه ها رو
مهران
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶
پیشرفت در حد لالیگا....

سلطان پیشرفت در جهان هستیم البته فقط در حد شعار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۲
با افتخار میگم که پدرم بدون هیچ ضامنی از دم قسط بدون سود فقط با ماهی هزار تومان از جناب قندچی ماک خرید هرگز جنتب قندچی با هلیکوپتر پروازی برای رفتن به کارخانه خود نداشته و ابن شایعه ای بیش نیست چون ایشون و تمام پرسنلشون با تولید بیوک ایران همگی از این ماشبن خریداری کردند و با ماشبن از منزل تا کارخانه با این ماشین رفت و امد میکردند.چرا الکی حرف درست میکنید؟مگه منزلشون باند فرود داشتند و هوانیروز مگه بیکار بوده که جناب قندچی رو هر روز با هلیکوپتر ببره و بیاره.حالا خوبه اعضای خانوادشون زنده و سالم در همین اب و خاک حضور دارند.یک کلام بگین گند زدین توی خودرو سازی و تمام.ایران کاوه همون کارخونه ایه که ماک امریکا بهش سفارش تولید میداد.خسته نشدید از این همه دروغ؟چنان گندی زدین توی صنعت که حداقل صد سال وقت میخواد فقط این گند رو جمع کنیم،پیشرفت پیشکش.سران مملکت همشون ماشینهای خارجی سوار هستند،هم خودشون هم اعضای خانوادشون،فقط جانه بقیه مردم مهم نیست و با این سطل زباله ها باید روزگار بگذرونن
رادمهر
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
دوست عزیز متاسفانه به نظر میرسه که مقاله رو دقیق نخونید که بابت استفاده از هلیکوپتر عصبانی شدید
در متن مقاله اومده که در زمان ثبت سفارش در آمریکا جناب قندچی رو از فرودگاه آمریکا تا کارخانه با هلیکوپتر میبردند.
آیت‌اله
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۷
با‌مال‌مردم‌ خوری‌ خودرو‌ساز‌ نمیشید..
میثم
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱
نام مقاله قله های پیشرفت نظام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۲
خلایق هرچه لایق لیاقت ما ها که مغزهامون بوی ...میده اینم از سرمون زیاده ازاین بدتر هم باید سرمون بیاد چون جهل وبی لیاقتی سرتا پامونو گرفته 80میلیون بی رحم وبی چشم ورو نمک خور ونمکدون شکن حق هممون همینه
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۸
این ارزش زمانی نابود میشود که مشتری راضی نباشد وپای دلال واسطه رانت خوارهرچ که شمامینامید
بنده توسط دلالان فراهان دیزل کامیونت خرید کردم ۶۰۰میلیون پولم یک سال خوابید
باهزرابدبختی سختی ومشغت وضامن دو میلیاردی کامیونت هشت تن گرفتم که ۴۸قسط ۲۰میلیونی پرداخت کنم خدا جای حق نشسته
Amir
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۰
این ششرکت ها پششتشون نفرین همین ادم های امثال قندچی و خیامی هاهست دزدی یعنی چی یعنی همینکه مال مردم وبالابکشن.اره داداش دنیا حساب کتاب داره
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۳
درود بر نگارنده این سطور که جز حسرت،هیچ چیز دیگری ندارد ...
احتمالا برادران خسروشاهی،ساهاکیان و عالی نژاد و ...
شرکت‌هایی مانند ارج و تولید دارو و کشباف و آما و توسعه صنایع بهشهر و ....رو هم یادمونه،به خدایی که الان دیگر در قلوب نیست و لقلقه زبان هاست،دیگر با شنیدن طاغوت،حس نفرت ندارم،آه و حسرت بر دل دارم،افسوس می خورم وقتی از جاده قدیم و مخصوص رو میشم،با دیدن کارخانجات تعطیل و خاک خورده،نه در استان تهران که در همه شهرها دیگر اثری از کارخانجات فعال و کارمندان با نشاط نیست.نیستنیستنیستنیست
حسین خوانساری
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
میدانید چرا مصادره میکردن ؟ فقط بخاطر اینکه مدیران این شرکتها در خط فکری اینا نبودن ....اصلا براشون مهم نبوده شما وطن پرستی ، زحمت کشیدی به اینجا رسیدی ، یا هر چیزی دیگه ....فقط چون مثل اونا فکر نمیکنی محکومی ....متاسفانه وقتی جنگ تموم میشه طرف پیروز به دنبال غنیمت های خودش می ره دیگه این طبیعیه همین الانم همینطوره تا افکار غلط و کثیف رو پاک نکنیم وضع بهتر نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲
وقتی سرگذشت کارخانه ها و انسانهای موفق در گذشته را مرور میکنیم این شبهه افکار انسان را درگیر میکند که تمام این مشکلات بخشی از برنامه قوی جهت جلوگیری از پیشرفت ایران در پنجاه سال گذشته بوده تا که امروز چین بتواند در عرصه اقتصاد در جایگاهی قرار بگیرد که ایران باید می بود .
عماد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
شما که می خواهید مقاله بنویسید خوب تحقیق وبرسی کنید اون روزا سایپا منش چند بود ایران کاوه واون کامیون کشنده سگش شرف داشت به دانگ فنگ امروز هفتادتن کشندگی داشت لطفا خوب برسی کنید
بینام
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
چرا طاغوت ؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
دروغ که حناق نیست تو گلوت گیر کنه تو زمان شاه پیکان که مالکیت رو خریده بودیم فقط مونتاژ تحت نظارت انگلیسی‌ها و داشتیم که میشه ۱۵ درصد حالا که ماک فقط نماینده مونتاژش بودیم شد ۹۰ درصد تولید داخلی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
روحت شاد مهندس قند چی که با نداشتن حتی دیپلم ایران رو به تنها تولید کننده کامیون ماک در خاور میانه کردی .....آقایون انقلابی با مدرک دکترا ...ا..... چه بلایی سر صنعت خو درو اوردند
باهر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
مدیریت دانا و شایسته و اگاه و باتجربه بلندت می کند
بر زمین ات می زند مدیریت نادان و زورگو و متخلف و غارتگر و ستمگر و نالایق و ترور شخصیت کن و خودی و خالص ساز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
خیانت مگه شاخ و دم داره ؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
لعنت بر کسانی که مانع پیشرفت و صنعت تولید دراین مملکت شدند واقعا جای تأسف دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
خودپرداز را تدبیر نیست
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم .
دلخوش به همین نقدار نباشید .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
سلام
لطفا در مورد شرکت‌های کشت و صنعت خوزستان هم بنویسید. چون آنها نه تنها سرمایه را نابود می‌کنند بلکه با نابودی منابع آب و خاک هم خسارت جبران ناپذیری به خوزستان و کشور وارد می‌کنند.
کامبیز
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
عجب فقط باید سکوت کرد
استاد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
افسوس چه بودیم و چه شدیم
زمانی چینی ها یه کتاب از عکس بیل و کلنگ و وسایل چینی آورده بودن ایران تا از ایران کاوه کشنده ایرانی تحویل بگیرند اما العان به جایی رسیدیم که جنس بنجل چینی برای ایرانی ها آرزو شده اونم نیست
افسوس به جامعه ایران و ایرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
آفرین حرفه‌ای شما را با طلا باید بنویسیم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
عوضش امنیت داریم??
سیدعلی موسوی یزدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
نظر من اینه كه پدر مرحوم سنگبری داشت در حاشیه یزد والان شده وسط شهر یزد و املاک پدرم تماما ۳۵سال قبل میدان و بلوار عریض و خیابان شد و چون ورشکسته شده بود و در تهران بود و نمی توانست به دادسرا مراجعه کنند تمام شد و رفت که رفت
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
در این حکومت متاسفانه فقط کسانی مجوز ادامه فعالیت دارند که دقیقا همسو با جریان موسوم به حزب الهی و انقلابی خود را نشان می‌دهند و شایسته سالاری اصلأ ملاک نیست. یکی از مهمترین دلایل اوضاع نابسامان مملکت هم همین موضوع هست.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
خدا رحمتش کنه
میکائيل
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
همین که سایپا امسال کمتر تولید کرده جای شکر گذاریه.
بنظر من بشینن تو سالنها و دولتم حقوقشونو بده و کاری به هیچی نداشته باشن باز چند قدم از موقعیت فعلی جلوتریم???
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
سرکار خانم سرداری کارشناس برجسته بورسی اقتصادی برای ریاست بورس به دولت اقای پزشکیان پیشنهاد میشود.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
درسته ولی باید اینو هم در نظر بگیریم که ایران تحریمه
احسان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
همینه دیگه. گذشته ی پنجاه سال پیش ولمون نمیکنه آنقدر همه چی خوب بوده
امین حسینی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴
روضه خوبی نوشته بودی اگه این دروغهایی که نوشته بودی درصدی هم راست بود انقلاب نمیشد دفاعی ازخودروسازی نمیکنم شاید خیلی حقایق راهم ننوشتی قبل از انقلاب هم چیزی نبودیم حتی جاده نداشتیم نامردم ماشین ببینند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
امیدوارم بدتر از اینهم بشیم بسکه ملت طمعکار و بی غیرتی هستیم که اینچنین افراد کار آفرین و خیرخواه با دست خودمان به نابودی کشاندیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
آه قندچی ها گریبانگیر شان شده، مصادره اموال خیلی ها رو باید پس بدن ..
ناشناس
Netherlands
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
کشور به طور کلی با سرعت باور نکردنی در یکی دو سال اینده به سمت ورشکستگی میرود
ایبان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
فقط میتوان گفت افسوس که چاره‌ای جز پذیرش زور چیز دیگری نداریم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
هنر نزد ایرانیان است وبس ماک از فولاد واهن بود اگر با چینی ماشین ساختی هنر است
علی پوراحمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
وضعیت موجود کشور به خاطر ندانم کاری هشت سال دولت روحانی هستش .ایران قبل از انقلاب همه چیز پیکان را وارد میکرد و حتی بدنه آن فقط برخی از قطعات کوچکش داخل کشور ساخته میشد بعد از تولید کامیون ماک حرف میزنید . کامیون‌های ماک تماما وارداتی بودند . بر پدر دروغ گو لعنت .
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷
واقعا اصغر قندچی لطف بزرگی کرد ب ایران. الان ی مشت ماشین چینی اشغال وارد کردن ابرو دیزل هم بردن
ایران کاوه
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
تف تو شرف نداشته تون با خدمات پس از فروشتون دزدان کثیف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
روحشان. شاد. چه مردان. با وفاری بودن. خیلی جاشون خالی است . اگر مردان. صنعت ایران بودن امروز. از کره خیلی جلوتر. بودیم. بیچاره شدیم. پیچ و مهره سفت کن چینی های اشغال سدیم. امروز قدر اون مردان را میدانن که نیستن حیف شد همه چیزای دبگه هم. همین طور هست. روحشان. شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶
جای مدیران با لیاقت و بادانش رو یه عده بی دانش ریا کار 2رو گرفتن...ما مردان کار بلد درست نیت خدا شناس زیاد داریم..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
سخن حق????????
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
سخن حق????????
محمد ابرون
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
اگر قرار باشه خودرو تولید کنین و زحمت بکشیم و صادرات هم داشته باشیم....پس کی دزدی کنه؟ کی دنبال آشنا بازی باشه؟ لعنت بر باعث و بانیش. لعنت بر هرچی خیانتکا .
جواد نوری
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
فقط و فقط میشه تأسف خورد. ???
یوسف
United States of America
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
بخدا قسم اینها که شما برشمردید سرسوزنی ازیک دنیا بیش نیست همین اف ۱۴ ها هنوز هم کشور را نگاه میدارند یعنی مردگان قبل انقلاب هیبت شان هنوز دشمن را هراسان دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۹
این چرندیات چیه؟
حافظه تاریخی مردم را چی فرض کردین؟!
خیلی نامرد و وقیح خستید که اینطور انقلاب اسلامی مردمی و میلیونی را تحقیر و توهین می کنید.
قبل از انقلاب کجا ایران کاوه ۹۰ درصد کامیون را تولید می کرد. تایرش هم خارجی بود. یک برف پاک کن آرا هم تولید نمی کردند. نود و نه در صد مونتاژ بود. یک درصد هم آب رادیات بود و بس.
خجالت بکش و از این همه تحریف و توهین و تحقیر دست بردار. کی پول ایم دروغگویی ها را می دهد؟ با چه هدفی؟ چرا به دین توهین میکنی؟
اگر کشور صاحب داشت، مثل زمان شاه، و نفس هر مخالفی مثل تو را می بریدند نمی‌توانستی با آزای که انقلاب ایجاد کرده، اینطور جفتک پراکنی کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
مقصر حکومته که به طور عمدی و با چسباندن اتهامات افراد شایسته رو فراری داد تا بتونه اموالشون رو تصاحب کنه و بعد نور چشمی هایی که فقط چاپلوسی بلد بودند و نون به نرخ روز خوری رو به جای اونها گذاشت
فقط حکومت و اون فساد سیستماتیکش باعث شد که به این فلاکت بیوفتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸
اون حکومت .... بود که میدان رو به انسانهای مستعد و وطن پرست میداد تا مملکت رو رو به پیشرفت ببرند
الان فقط کاسه لیسان دارای موقعیت هستند و نخبگان آواره ی دیگر کشورها
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
روحشون شاد و نور به قبرشون بباره ،
امیدوارم خداوند یکتا خودش آنچه را مستحق هست بر یاوه گویان بدکردار اعمال کند ?
صادق
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
از غصه خوردن هم کاری ساخته نیست چون هستند کسانی که شاه دزدند و جواب سر آستین دارند.
ضد انقلابید !!!:
با رهبری زاویه دارید !!!!
و باز هم خسارت و چپاول
ح
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
اتفاقا دارن اشغالای خودشونو به قیمت تویوتا میفروشن
ح
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
اتفاقا دارن اشغالای خودشونو به قیمت تویوتا میفروشن
خسرو صادقی معلم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
مصادره میکنن برا خودشون .....!!!!!!!