بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
سهام صندوق‌های درآمد ثابت به زیر ۱۰ درصد رسید
سال گذشته در پی ابلاغ مصوبه بانک مرکزی که امکان انتشار گواهی ۳۰ درصدی را برای بانک‌ها فراهم کرده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ابطال قابل توجه و چالش نقدینگی مواجه شدند.
کد خبر : ۲۸۳۸۰۱

به گزارش بورس‌نیوز، سال گذشته در پی ابلاغ مصوبه بانک مرکزی که امکان انتشار گواهی ۳۰ درصدی را برای بانک‌ها فراهم کرده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ابطال قابل توجه و چالش نقدینگی مواجه شدند. سازمان بورس و اوراق بهادار نیز برای کمک به کاهش ریسک نقدشوندگی صندوق‌ها، نصاب مجاز سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی را از ۴۰ به ۵۰ درصد افزایش داد.

سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح موضوع در شورای عالی بورس، نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی را نیز از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش داد. این موضوع برای یک دوره موقت ۶ ماهه بود که به ترتیب در پایان مرداد و شهریور ماه، مهلت ۶ ماه آن به اتمام خواهد رسید و نصاب‌ها به حالت قبل بازمی‌گردند.

به گفته رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاح نصاب سپرده‌های بانکی و اوراق دولتی از شهریور ماه سال جاری انجام خواهد شد. علی اکبر ایرانشاهی در این باره افزود: در واقع از شهریورماه نصاب سپرده‌های بانکی حداکثر ۴۰ درصد دارایی‌ها خواهد بود و صندوق‌ها نیز باید حداقل ۲۵ درصد دارایی خود را به اوراق دولتی تخصیص دهند. بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به اطلاعات موجود در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار، تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، مجموع دارایی ۱۲۶ صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت معادل ۵۰۹ همت و میانگین سهام این صندوق‌ها نیز ۸.۸ است. همچنین میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۴۶.۷ درصد و میانگین گواهی سپرده بانکی ۴۲.۱ درصد است. در این میان بیش از ۳۱ صندوق‌ نصاب ۵۰ درصد سپرده بانکی دارند که نشان از تخلف آنها دارد.

رئیس حسابداری یکی از صندوق‌ها گفت: با توجه به افزایش صدور صندوق‌ها و اینکه اوراق با بازدهی مناسب در بازار وجود ندارد بنابراین بیشتر در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کردیم همچنین به دلیل کوچکی صندوق بیشتر به این سمت رفتیم، هرچند باید این نصاب را رعایت کرد و نهایت به ۵۰ درصد رساند و قطعا عدم رعایت نباید صورت بگیرد. وی همچنین حداکثر نصاب سهام در صندوق‌های درآمد ثابت را ۱۰ درصد عنوان کرد که تخلف از آن نیز در برخی صندوق‌ها مشهود است.

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مجموع ارزش دارایی صندوق‌های ‌در سهام حدود ۴۸ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۷۸.۲۴ است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۴.۵ همت، میانگین گواهی سپرده بانکی ۱۵.۵ و میانگین نقد نیز ۰.۴ است. مجموع ارزش دارایی صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت نوع دوم حدود ۴۰ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۵.۶ است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۵۱.۶، میانگین گواهی سپرده بانکی ۴۰.۶ است. مجموع ارزش دارایی صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت نوع دوم حدود ۴۰ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۵.۶ است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۵۱.۶، میانگین گواهی سپرده بانکی ۴۰.۶ است. مجموع ارزش دارایی صندوق‌های در سهام – بخشی نیز حدود ۳۵.۸ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۸۷.۷۳ است. میانگین گواهی سپرده بانکی ۱۲ است.

مجموع ارزش دارایی صندوق‌های در سهام-سهامی اهرمی حدود ۲۴.۷ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۹۲.۸ است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۱.۵، میانگین گواهی سپرده بانکی ۴.۵ است.

مجموع ارزش دارایی صندوق‌های در سهام-شاخصی حدود ۳.۳ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۹۷.۲ است. میانگین گواهی سپرده بانکی ۱.۹ است.

مجموع ارزش دارایی صندوق‌های مختلط حدود ۳.۲ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۵۴ است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۲۴.۸ و میانگین گواهی سپرده بانکی ۱۹.۲ است.

مجموع ارزش دارایی صندوق‌های مختلط- با تضمین اصل مبلغ سرمایه حدود ۳.۱ همت و میانگین سهام آن‌ها هم برابر با ۵۵.۷ است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۲۵.۷ و میانگین گواهی سپرده بانکی ۱۵.۹ است. مجموع ارزش دارایی صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت-مختص اوراق دولتی حدود ۹۳۰ میلیارد تومان است. میانگین اوراق بهادار با درآمد ثابت برابر با ۶۷.۲ و میانگین گواهی سپرده بانکی ۳۰ است. در مجموع ۳۰۲ صندوق با ارزش دارایی بیش از ۶۶۸ همت در بازار سرمایه فعالیت دارند.

در جدول جزئیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک آمده است.

سهام صندوق‌های درآمد ثابت به زیر ۱۰ درصد رسید

 

منبع: شماره ۵۵۰ هفته نامه اطلاعات بورس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.