بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
۲۴ همت تسهیلات در پلتفرم‌های لندتک و کرادفاندینگ در سال ۱۴۰۲ ارائه شد
صنعت لندتک کشور در گرم‌ترین روز‌هایی که سال ۱۴۰۳ تاکنون به خود دیده، شاهد برگزاری نخستین رویداد بزرگ این صنعت با حمایت تأمین سرمایه تمدن بود.
کد خبر : ۲۸۴۱۲۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، اولین رویداد لندتک ایران در روز‌های ۱۷ و ۱۸ مرداد ماه با حضور بیش از دو هزار شرکت کننده در محل سالن همایش شهید ضرغام برگزار شد. در این رویداد که بزرگترین گردهمایی فعالان لندتک، BNPL، پرداخت و تأمین مالی خرد ایران است، شرکت‌های فعال این حوزه از جمله دیجی‌پی، مانیسا، آبانک، لندو، کیپا، ویپاد، ونسی و... به ارائه گزارشات عملکرد خود و بررسی چشم‌انداز آینده و چالش‌های پیش روی صنعت پرداختند.

در این میان مرتضی باقری، مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین شرکت تأمین سرمایه تمدن نیز به ایراد سخنرانی در خصوص «چشم‌انداز اقتصاد ایران و نقش لندتک در آینده اقتصادی» پرداخت. وی در ابتدا با اشاره به فعالیت تأمین سرمایه تمدن در حوزه‌ی P۲P بیان داشت این شرکت از سال ۱۴۰۱ در حوزه P۲P اقدام به تأمین مالی ۱۵۰ کسب و کار با ارزشی حدود سه همت نموده است.

در ادامه وی وضعیت فعلی اکوسیستم مالی را تشریح نمود و به ارائه برخی آمار در این حوزه پرداخت و نقاط قوت و ضعف و همچنین چشم‌انداز آتی صنعت لندتک کشور را مورد بررسی قرار داد.

باقری با تشریح مدل بانکداری سنتی (Core Business) به اضافه شدن بازار سرمایه و لندتک‌ها به عنوان بازیگران جدید صنعت بانکداری و تغییر مدل کسب و کار در این صنعت پرداخت. وی با اشاره به نقش بازار سرمایه و لندتک‌ها در حوزه‌ی سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات افزود: افزایش استفاده دولت از منابع بانکی منجر به تثبیت بازیگران جدید در صنعت بانکداری گردید.

وی در ادامه به ارائه آمار‌هایی از افزایش سهم دولت از تسهیلات جدید اعطایی بخش بانکی در کشور پرداخت و از نسبت تسهیلات جدید ارائه شده به بخش دولتی (شامل دولت و شرکت‌های دولتی) به تسهیلات جدید ارائه شده به بخش غیردولتی در بانک‌های دولتی اشاره نمود و در ادامه افزود: دولت سهم ۶۰ درصدی از سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود این نسبت در سال ۱۴۰۲ به عدد ۵۱ درصد رسیده است که رشد ۱۵۴ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است. تسهیلات ارائه شده به بخش دولتی در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۸۰ همت در مقابل ۵۵۰ همت بخش غیردولتی است.

باقری در ادامه افزود: نقدینگی در سال ۱۴۰۲ به ۷.۹۰۰ همت رسیده است در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶,۴۰۰ همت بوده است و این یعنی ۱,۵۰۰ همت نقدینگی جدید ایجاد شده که رشد ۲۴ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه نموده است و در صورت عدم دسترسی دولت به منابع درآمدی جدید و ادامه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در راستای کنترل تورم، روند فعلی ارائه تسهیلات بانکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ادامه خواهد یافت. این روند موجب نقش‌آفرینی بیشتر بازیگران جدید (بازار سرمایه و لندتک) در اقتصاد کشور خواهد شد.

در ادامه وی به آمار مشارکت کنندگان در بازار سرمایه پرداخت و از تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دارایی ۹۰۰ همتی این صندوق‌ها که سهم یازده درصدی از نقدینگی کشور است سخن گفت و به سهم ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاران حقیقی این صندوق‌ها اشاره کرد و سپس از پیش‌بینی روند رو به رشد جذب سپرده‌گذاران در بازار سرمایه گفت.

آمار لندتک‌ها در حوزه B۲P LendTech موضوع بعدی بود که باقری در مورد آن سخن گفت. وی با اشاره به عدم فعالیت لندتک‌ها در حوزه P۲P، به تشریح محل جذب منابع لندتک‌ها از قبیل بانک‌ها، لیزینگ‌ها، کسب و کار‌های فعال در حوزه BNPL، منابع داخلی آن‌ها و تعداد پلتفرم‌ها و میزان تسهیلات پرداختی آنان در سال ۱۴۰۲ پرداخت و افزود: برآورد می‌شود میزان تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲ در حوزه تسهیلات خرد از بستر لندتک‌ها معادل ۲۰ همت باشد.

وی همچنین در خصوص تأمین مالی جمعی B۲P LendTech گفت: تعداد سکو‌های فعال در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴ عدد رسیده است و حجم تأمین مالی در این حوزه در حدود ۳.۷ همت برآورد می‌شود. همچنین تعداد سرمایه‌گذاران ۵۰ هزار نفر و تعداد طرح‌های تأمین مالی شده نیز ۳۳۲ طرح است. باقری گفت متوسط بهای تمام شده تأمین مالی برای متقاضیان تأمین مالی در بازار ۵۰ الی ۶۰ درصد قرار دارد و سرعت انتشار و تأمین مالی از مزیت اصلی این سکو‌ها به شمار می‌رود.

موضوع دیگری که توسط باقری بیان شد، افزایش سهم بازار لندتک از تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد بود. او گفت سهم بازار B۲P و P۲B لندتک از بازار ارایه تسهیلات بانکی در کشور در سال ۱۴۰۲ به عدد ۲ درصد در سال رسیده است و ۱.۲۰۰ همت ارزش تسهیلات ارائه شده در بخش بانکی می‌باشد. او گفت ۲۴ همت ارزش تسهیلات ارائه شده در پلتفرم‌های کرادفاندینگ و لندتک‌ها است.

باقری تخصیص کاراتر منابع، سرعت بیشتر و دسترسی بیشتر را از نقاط قوت و هزینه بالای تأمین مالی در پلتفرم‌های کرادفاندینگ، نبود منابع مالی پایدار در لندتک‌ها و داده‌های بزرگ در لندتک‌ها و کرادفاندینگ را از نقاط ضعف پلتفرم‌های لندتک بر شمرد.

در انتها وی به نقش‌آفرینی بیشتر لندتک‌ها در ارائه تسهیلات به مشتریان در سال‌های آتی اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ همت تأمین مالی لندتک‌ها در سال ۱۴۰۳ و افزایش ضریب نفوذ کرادفاندینگ و لندتک‌ها در جامعه به دلیل سیاست‌های انقباضی بانکی، بازدهی بالاتر و برطرف کردن نیاز‌های مشتریان را چشم‌انداز آتی صنعت لندتک دانست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.