بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
ثبات قيمت نفت در پی کاهش نگرانی‌ها از درگیری‌های خاورمیانه
قیمت نفت برنت در روز چهارشنبه به دلیل کاهش نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه و کاهش ریسک حملات تلافی‌جویانه ایران، در سطح ۸۰.۵۹ دلار باقی ماند. نفت خام وست تگزاس نیز به ۷۸.۱۶ دلار رسید. کاهش پیش‌بینی‌های رشد تقاضا برای نفت به‌دلیل اقتصاد ضعیف چین و کاهش موجودی‌های نفت آمریکا، به‌طور موقت بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.
کد خبر : ۲۸۴۲۵۳
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ قیمت نفت روز چهارشنبه به‌طور کلی ثابت ماند، زیرا نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه و تهدید تولید در یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت جهان کمی کاهش یافت.

قیمت‌های آتی نفت برنت ۱۰ سنت، معادل ۰.۱ درصد، به ۸۰.۵۹ دلار در هر بشکه کاهش یافت. قیمت‌های آتی نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا ۱۹ سنت، معادل ۰.۲ درصد، به ۷۸.۱۶ دلار در هر بشکه افت کرد.

پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح هفت‌ماهه ۷۶.۳۰ دلار در ابتدای هفته گذشته، برنت روز دوشنبه بیش از ۳ درصد افزایش یافت و به قیمت ۸۲.۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

اشلی کِلتی، تحلیلگر پانمیور لیبروم، گفت: «رشد اخیر قیمت نفت به‌دلیل کاهش نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل متوقف شد و حقایق ریسک کاهش یافت.»

ایران در واکنش به قتل رهبر حماس وعده واکنش شدید داده بود. سه مقام ارشد ایرانی گفته‌اند که تنها توافق بر سر آتش‌بس در غزه می‌تواند مانع از انتقام مستقیم ایران از اسرائیل شود.

اسرائیل نه تأیید و نه انکار کرده است، اما در حال مبارزه با حماس در غزه است، پس از آنکه این گروه در اکتبر به اسرائیل حمله کرد. برای مقابله با ایران، نیروی دریایی ایالات متحده به خاورمیانه کشتی‌های جنگی و یک زیر دریایی اعزام کرده است.

ویوک دار، تحلیلگر بانک کامن‌ولث استرالیا، گفت: «میزان انتقام ایران و پاسخ اسرائیل احتمالاً تعیین‌کننده خواهد بود که آیا درگیری کنونی در خاورمیانه به یک درگیری منطقه‌ای گسترش می‌یابد یا خیر.»

علاوه بر این، کاهش تقاضای جهانی نفت نیز بر قیمت‌ها تأثیر گذاشت. آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ را کاهش داد و به تأثیر اقتصاد ضعیف چین بر مصرف اشاره کرد. این پس از آن بود که اوپک نیز پیش‌بینی تقاضا برای سال ۲۰۲۴ را به دلایل مشابه کاهش داد.

علامت‌های تقاضای سالم در ایالات متحده نیز قیمت‌ها را در معاملات قبلی حمایت کرده بود. دانیش لیم، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در فیلیپ نوا، گفت: «آژانس نفت آمریکا کاهش قابل‌توجهی در ذخایر نفت خام ایالات متحده به میزان ۵.۲ میلیون بشکه گزارش کرد، که بسیار بیشتر از کاهش پیش‌بینی‌شده ۲ میلیون بشکه بود. این داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت همچنان سالم است.»

داده‌های رسمی دولت ایالات متحده از اداره اطلاعات انرژی بعداً در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.