بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
تأمین ۲۷.۶ میلیارد دلار ارز واردات
بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا ۲۸ مردادماه امسال ۲۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.
کد خبر : ۲۸۴۴۴۸
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا ۲۸ مردادماه امسال ۲۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۴ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار و برای خدمات ۶۷۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی، برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار و در مجموع ۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸،۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

همچنین، تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۶۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار، ۹۷۴، ۲۰۴، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این گروه‌ها، هفت میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده و در مجموع تأمین ارز صنایع ۲۰ میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادرات در مقابل واردات انجام شده است.

در این گزارش آمده است؛ میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۸ مرداد ماه، ۴۰ هزار و ۶۸۱ تومان برای دلار، ۴۴ هزار و ۷۷۸ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۷۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۶۷۸ تومان برای یوآن، ۴۵۵ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۲۰۸ تومان برای لیر محاسبه شده است.

لازم به ذکر است، امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۹۵ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۴۰ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۶۸ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۱۶۶ تومان، یورو با نرخ ۴۹ هزار ۷۱۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۹۸ تومان بود.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.