بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های مبتنی بر سپرده کالایی؛

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان، " گوهر " درخشان صندوق‌های کالایی!

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان،
صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان، یکی از صندوق‌های موفق در کسب بازدهی هفتگی، ماهانه، ۳ ماهه و سالانه در بین صندوق‌های مبتنی بر سپرده کالایی است.
کد خبر : ۲۸۴۴۷۵
نویسنده :
امیرمحمد آبیار

به گزارش بورس‌نیوز، باتوجه‌به شرایط این روز‌های بازار اکنون بهتر است به عملکرد یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی حال حاضر بازار سرمایه نگاهی بیندازیم. بررسی وضعیت یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی تا پایان ۲۸/۰۵/۱۴۰۳ است.

اما در ابتدا بهتر است با توضیحی مختصر متوجه شویم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی چه صندوقی است؟ صندوق کالایی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که دارایی سبد آن از سپرده کالایی تشکیل شده است. همان‌طور که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، سبدی از سهام دارند یا صندوق‌های درآمد ثابت، سبدی متشکل از اوراق با درآمد ثابت دارند، صندوق کالایی، سبدی متشکل از اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی دارد.

خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق کالایی مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس امکان‌پذیر است. سرمایه‌گذاران با دریافت کد بورسی می‌توانند اقدام به خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق کنند. صندوق‌های کالایی در ایران در حال حاضر شامل کالا‌هایی مانند طلا یا زعفران هستند. صندوق کالایی با نام (Commodity Fund) هم شناخته می‌شود.

علاوه بر صندوق کالایی که سبدی متشکل از اوراق مبتنی بر کالا‌هایی مانند طلا یا زعفران دارد، صندوق چند کالایی هم در بازار‌های دارایی فعال است. صندوق چند کالایی (Multi Commodity Fund)، سبد دارایی خود را از انواع گواهی سپرده کالایی مانند زعفران، طلا، نفت، زیره، پسته، شکر و کالا‌های دیگر کالا‌ها تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، به این نوع صندوق سرمایه‌گذاری، صندوق چند کالایی می‌گویند؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری در صندوق چند کالایی می‌توان به‌راحتی، سبدی متنوع از کالا‌های ارزشمندی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری کالایی به‌عنوان یکی از ابزار‌های نوین مالی دارایی مزایایی هستند. برشماری این مزایا می‌تواند به شناخت بهتر و آشنایی بیش‌تر با این صندوق کمک کند. مزایای صندوق‌های کالایی در بورس شامل قابل‌معامله در بورس بودن، امکان سرمایه‌گذاری با پول کم، کاهش هزینه‌ها و کارمزدها، امکان معامله در بازار‌های ثانویه، قدرت نقدشوندگی بالا، افزایش تنوع پرتفوی و وجود پشتوانه قوی است که به طور جداگانه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

صندوق کالایی با تشکیل سبد متشکل از گواهی سپرده کالایی، امکان سرمایه‌گذاری را بدون خرید مستقیم و فیزیکی کالا‌ها فراهم می‌کند. ازآنجایی‌که نوسانات در بازار کالایی وجود دارد، قیمت واحد‌های صندوق کالایی هم از این تغییرات تأثیر می‌پذیرد.

صندوق‌های کالایی به‌طورکلی در دو کالای زعفران و طلا فعالیت دارند. به‌عنوان‌مثال صندوق طلای کیان از صندوق‌های کالایی به‌حساب می‌آید که سبدی متشکل از اوراق گواهی سپرده کالایی سکه بورسی و اوراق مبتنی بر شمش طلا دارد.

صندوق‌هایی هم وجود دارند که سبدی متشکل از اوراق گواهی سپرده کالایی مبتنی بر زعفران دارند. این صندوق‌ها هم از انواع صندوق‌های کالایی به شمار می‌آیند.

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان،

در حال حاضر در بازار سرمایه ایران ۱۵ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی وجود دارد که هر ۱۵ تای آن‌ها قابل معامله در بازار سرمایه هستند. این صندوق‌ها عبارت اند از: در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان، پشتوانه طلای لوتوس، طلای عیار مفید، پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان، در اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبا، طلای تابان تمدن، در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا کهربا، در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرین آگاه، کیمیا زرین کاردان، در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا نهایت نگر، طلای دنای زاگرس، طلای آسمان آلتون، زرفام آشنا، گروه زعفران سحرخیز و طلای سرخ نو ویرا.

از ۱۵ صندوق نام برده شده، ۱۳ صندوق طلا و ۲ صندوق زعفران هستند.

اما ازآنجایی‌که بازار در ماه‌های اخیر یا به‌نوعی بیشتر از یک سال گذشته شرایط مناسبی نداشته است باید گفت که تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم به درد بازار دچار شدند و بازدهی‌های منفی داشته‌اند. چرا که صندوق‌ها هم همسو با بازار شده‌اند.

در یک ماه گذشته صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان بالاتر از ۱۴ صندوق دیگر مبتنی بر سپرده کالایی توانست که بازدهی بیشتری را ثبت نماید، بازدهی ۳.۱۴ درصدی نشان از عملکرد مدیریت شده این صندوق بود.

تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بازه زمانی گفته شده با عملکرد مثبت و تنها ۲ صندوق زعفران با بازدهی منفی همراه بوده اند.

ثبت میانگین بازدهی ۲.۲۸ درصدی ماهانه و عملکرد ضعیف تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه گذاری، گویای شرایط بد و نامناسب بازار سرمایه در یک ماه گذشته است.

اما در انتهای لیست نام صندوق طلای سرخ نو ویرا به چشم می‌خورد که حدود یک درصد در یک ماه گذشته افت داشته است. باتوجه‌به عملکرد سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی در یک ماه گذشته این میزان از افت برای این صندوق طبیعی بوده است. همچنین تنها ۲ صندوق زعفران بازدهی منفی داشته‌اند.

اما اگر نگاهی به بازدهی هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی بیندازیم متوجه خواهیم شد که مجدداً هر ۱۳ صندوق طلا بازدهی مثبت و ۲ صندوق زعفران بازدهی منفی داشته‌اند و در این میان طلای دنای زاگرس و طلای آسمان آلتون نسبت به سایر صندوق‌ها عملکرد بهتری داشته و توانسته اند در یک هفته حدود ۰.۳۵ درصد بازدهی ایجاد کند.

شایان‌ذکر است که صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس بیشترین میزان ارزش خالص دارایی‌ها را در میان دیگر صندوق‌ها دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان،

معرفی صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان

در این گزارش قصد داریم به بررسی صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های مبتنی بر سپرده کالایی بپردازیم. صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان، یکی از صندوق‌های موفق در کسب بازدهی هفتگی، ماهانه، ۳ ماهه و سالانه در بین صندوق‌های مبتنی بر سپرده کالایی است. این صندوق با ثبت بازده سالانه بیش از ۴۸ درصدی چهارمین صندوق از حیث بازدهی سالانه در میان ۱۳ صندوق سرمایه گذاری طلا است.

صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان،

مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان

مدیریت صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان، بر عهده شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان از زیرمجموعه گروه مالی کیان با مدیریت پیام افضلی است. همچنین محمدرضا دم ثنا، الهه کمالی، ابوالفضل عرفانیان از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری طلای کیان هستند.

مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان شرکت زیر مجموعه گروه مالی کیان و ارائه‌دهنده خدمات تأمین مالی، مدیریت دارایی و ایجاد و نگهداری شاخص‌های بررسی بازار است که با استفاده از روش‌های نوین جهانی و همراهی متخصصان ایرانی، نهایت تلاش خود را برای فراهم‌آوردن کارآمدترین نتایج و ارزش‌آفرینی برای مشتریان خود به کار می‌گیرد. هدف کسب‌وکار کیان، ایجاد تأثیر مثبت و ماندگار برای مشتریانی است که به آن‌ها مشاوره می‌دهد، کسب‌وکار‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و جامعه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنند.

حدود ۹۹.۲۱ درصد از پورتفوی صندوق سرمایه گذاری طلای کیان گواهی سپرده کالایی که همان سکه طلا است مربوط می‌شود؛ ۰.۷ درصد شامل سپرده بانکی، ۰.۰۷ درصد مربوط به اوراق مشارکت و ۰.۰۲ درصد به سایر دارایی‌ها اختصاص دارد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.