بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
خرید بلیط هواپیما برای افراد کم توان
اگر شما یکی از افراد معلول و کم توان جسمی هستید و قصد دارید که با هواپیما سفر کنید یا اینکه یکی از همراهان شما با این محدودیت روبه‌رو است، پیشنهاد می‌کنم که تا پایان صفحه همراه ما بمانید تا امکاناتی که در هنگام خرید بلیط هواپیما برای افراد کم توان در نظر گرفته شده آشنا شوید.
کد خبر : ۲۸۴۴۹۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، همه ما در جامعه باید از حقوق انسانی یکسانی برخوردار باشیم تا با راحتی و رفاه مناسب بتوانیم فعالیت‌های روزمره و کاری خود را پیش ببریم. در این میان افراد معلول و کم توان جسمی نیز مانند سایر مردم جامعه باید حقوق انسانی مناسبی با توجه به ویژگی‌های جسمی خود داشته باشند تا بتوانند به‌راحتی فعالیت‌های روزمره، سفر، خرید بلیط هواپیما و سایر کار‌های ضروری خود را پیش ببرند. اگر شما یکی از افراد معلول و کم توان جسمی هستید و قصد دارید که با هواپیما سفر کنید یا اینکه یکی از همراهان شما با این محدودیت روبه‌رو است، پیشنهاد می‌کنم که تا پایان صفحه همراه ما بمانید تا امکاناتی که در هنگام خرید بلیط هواپیما برای افراد کم توان در نظر گرفته شده آشنا شوید.

تخفیف برای خرید بلیط

یکی از اولین خدماتی که برای معلولین و افراد کم توان جسمی در نظر گرفته شده این است که این گروه از افراد جامعه می‌توانند خرید بلیط هواپیما را به‌صورت نیم‌بها انجام دهند. البته معلولینی که دارای کارت بهزیستی هستند امکان دریافت تخفیف ۵۰ درصدی بلیط هواپیما دارند و سایر معلولان که فاقد کارت بهزیستی هستند نمی‌توانند از این تخفیف استفاده کنند. نکته مهم دیگر این است که تخفیف در خرید بلیط هواپیما برای افراد کم توان و معلولین جسمی فقط درصورتی انجام می‌گیرد که بلیت خودشان را از هواپیمایی ایران‌ایر تهیه نمایند.

اگر شما معلول هستید یا یکی از همراهان شما دارای این مشکل است، برای سفر و خرید بلیط هواپیما می‌توانید به سایت هواپیمایی ایران‌ایر مراجعه کنید و بعد از انتخاب مبدا و مقصد سفر و تاریخ روز رفت روی کادر "مسافر تخفیف دار" کلیک نمایید و از بین گزینه‌های مشخص شده در این قسمت سازمان بهزیستی را انتخاب و مراحل خرید خود را همراه با تخفیف ۵۰ درصدی انجام دهید. البته علاوه بر وب‌سایت ایران ایر، سایت‌های گردشگری معتبری نیز در زمینه فروش بلیط هواپیما برای معلولین و افراد کم توان فعالیت می‌کنند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه نمایید.

خرید بلیط هواپیما برای افراد کم توان

امکانات و خدمات ناوگان هوایی به معلولان

نوع معلولیت و درصد آن در تعیین میزان خدمات و امکانات دریافتی از ایرلاین‌ها و ناوگان هواپیمایی موثر است. به‌صورت کلی ایرلاین‌ها با توجه به کد‌های تعریف شده خدمات خود را به معلولین ارائه می‌دهند. به‌طور مثال معلولینی که دارای کد WCHR هستند به‌عنوان مسافرانی شناخته می‌شوند که در مسیر‌های طولانی مشکل راه رفتن در کابین هواپیما دارند و امکان بالا و پایین آمدن از پله‌ها به‌صورت معمولی و عادی برای آن‌ها فراهم نیست. در این صورت ایرلاین به این افراد ویلچر می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی تردد خود را در کابین هواپیما و برای بالا و پایین آمدن از پله‌ها انجام دهند.

معلولین که دارای کد WCHC هستند به‌عنوان مسافرانی شناخته شناخته می‌شوند که توانایی لازم برای راه رفتن در طول مسیر و بالا و پایین آمدن از پله‌ها را به‌هیچ عنوان ندارند و به همین دلیل برای این مسافران ویلچر به‌صورت کامل داده می‌شود.

علاوه بر آن مسافران و معلولینی که کد WCHS را دریافت می‌کنند مشکلی برای حرکت به سمت هواپیما ندارند و فقط برای بالا و پایین آمدن از پله‌ها نیاز به کمک دارند که کمک به این افراد به‌صورت کامل انجام می‌شود. البته در نظر داشته باشید که اگر شما معلول هستید و یا همراهان شما در طول سفر در دسته افراد معلول و کم توان جسمی قرار دارند می‌توانید از فرودگاه ویلچر درخواست کنید تا با خیال آسوده در هواپیما و کابین آن را حرکت کنید. برای این کار امکان دریافت ویلچر به‌صورت آنلاین وجود دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

دسترسی به ویلچر در فرودگاه

در حال حاضر برخی از هواپیمایی‌ها برای آن‌که در وقت‌صرفه جویی شود درخواست ویلچر را به‌صورت آنلاین برای مسافران فراهم کردند. اما برخی از هواپیمایی‌ها فرم درخواست ویلچر را به‌صورت حضوری و پرینت شده در اختیار مسافران قرار می‌دهند. مسافران با پرکردن فرم درخواست ویلچر به‌صورت آنلاین و حضوری و با وارد کردن مشخصات فردی، تاریخ رفت و برگشت، شماره پرواز و مقصد سفر می‌توانند برای دریافت ویلچر اقدام کنند.

علاوه بر آن درصورتی‌که با ویلچر شخصی خودتان سفر می‌کنید قبل از سفر باید سایز ویلچر را با توجه به اندازه مجاز تعیین شده شرکت هواپیمایی مطابقت دهید تا در طول سفر با هواپیما مشکلی برای شما ایجاد نشود. نکته مهم دیگر این است که برای دریافت ویلچر بهتر است که حدود ۴۸ ساعت قبل از پرواز با فرودگاه تماس بگیرید تا اقدامات لازم برای دریافت ویلچر انجام شود. درنهایت بعد از آن‌که به مقصد رسیدید می‌توانید برای انتقال وسایل خود مانند چمدان‌ها از کارکنان فرودگاه و مهمانداران کمک بگیرید. علاوه بر آن در طول سفر و در هواپیما نیز مهمانداران به افراد معلول و کم توان که از ویلچر استفاده می‌کنند کمک می‌کنند تا از سرویس بهداشتی استفاده نمایند.

خرید بلیط هواپیما برای افراد کم توان

خدمات CIP برای معلولین

خوشبختانه در حال حاضر فرودگاه‌ها برای معلولین خدمات CIP در نظر می‌گیرند تا بتوانند راحت‌تر سوار هواپیما شده و از آن خارج شوند؛ بنابراین افراد معلول دیگر لازم نیست که در صف ورودی هواپیما قرار بگیرند و می‌توانند در اتاق مخصوص تا زمان پرواز استراحت کنند و در صف‌های طولانی گیت ورودی هواپیما نباشند.
خدمات پرواز به کدام معلولین ارائه می‌شود؟

به‌صورت کلی ایرلاین ایران ایر و سایر هواپیمایی‌ها خدمات خود را به افراد کم توان و معلولان حرکتی، نابینایان ناشنوایان و کم‌بینا‌ها اختصاص می‌دهند. البته دقت داشته باشید که این خدمات درصورتی به معلولان ارائه می‌شود که در هواپیما به همراه یک فرد توانمند مسافرت کنند.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.