بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
کارنامه تولید فروش متانول‌سازان بورسی در تیر ۱۴۰۳؛

حجم تولید پتروشیمی زاگرس بالا رفت

حجم تولید پتروشیمی زاگرس بالا رفت
نگاهی به گزارش‌های فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های فعال در صنعت تولید متانول نشان می‌دهد پتروشیمی زاگرس در زمینه تولید و پتروشیمی فناوران در درآمدزایی بهتر از سایر رقبا عمل کردند.
کد خبر : ۲۸۴۵۲۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، یکی از مهم‌ترین صنایع شیمیایی حال حاضر بورس، صنعت متانول است. صنعتی که در سال‌های اخیر همواره سودده بوده و سه پتروشیمی زاگرس، فناوران و خارک در آن فعال هستند. انرژی پرس در این گزارش، وضعیت تولید و فروش سه پتروشیمی فعال در صنعت متانول را مورد بررسی و مقایسه قرار داده است.
بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه متانولی‌های بورس نشان می‌دهد سه پتروشیمی فعال در این صنعت موفق به شناسایی درآمد کل سه هزار و ۷۲۴ میلیارد تومانی در تیرماه ۱۴۰۳ شده‌اند. لازم به ذکر است این عدد در مقایسه با دو ماه خرداد ۱۴۰۳ و تیرماه ۱۴۰۲ کاهش داشته است.

همچنین شرکت‌های این صنعت در تیرماه توانستند مجموعا یک میلیون و ۱۳۸ هزار تن از محصولات خود را تولید کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به گزارش‌های فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های متانول‌ساز بورسی در تیرماه نشان می‌دهد، تنها یک پتروشیمی موفق به افزایش درآمد ماهانه خود نسبت به تیرماه سال گذشته شده و دو پتروشیمی دیگر با کاهش رقم فروش روبه‌رو شدند.

طبق جدولی که در ادامه آورده شده، پتروشیمی فناوران در این ماه توانست رقم فروش تیرماه خود را حدود ۱۲.۸ درصد بالا ببرد. به طوری که مبلغ فروش این پتروشیمی از ۶۹۰ میلیارد تومان در تیرماه سال گذشته به ۷۷۸ میلیارد تومان در تیرماه امسال رسیده است.

در سمت دیگر، اما دو پتروشیمی خارک و زاگرس در تیرماه امسال با کاهش درآمدزایی روبه‌رو شدند. به نحوی که درآمد پتروشیمی خارک از هزار و ۴۸ میلیارد تومان در تیرماه سال گذشته با کاهش بیشتر از ۳۰ درصدی به ۷۳۱ میلیارد تومان در تیرماه امسال رسیده است.

همچنین پتروشیمی زاگرس نیز در این ماه با کاهش ۸.۴ درصدی رقم فروش خود روبه‌رو شد و عدد دو هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان را ثبت کرد.

در سمت فروش، اما روند متفاوتی دیده می‌شود؛ چرا که در این بخش پتروشیمی زاگرس بهتر از سایر متانول‌سازان عمل کرده است. چرا که حجم تولید تیرماه این شرکت حدود ۱۴.۵ درصد افزایش یافت و از ۸۲۰ هزار تن در تیرماه سال گذشته به ۹۳۸ هزار تن در تیرماه سال جاری رسید. اما دو پتروشیمی خارک و فناوران در این ماه با کاهش حجم تولید روبه‌رو شدند.

اما موضوعی که در رابطه با تولید پتروشیمی‌ها مهم بوده، بحث میزان تحقق ظرفیت تولید اسمی سالانه است. بررسی گزارش‌های تجمعی پتروشیمی‌های متانول‌ساز در بازه زمانی چهارماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد پتروشیمی خارک بیشتر از سایر رقبا توانسته است از ظرفیت اسمی سالانه خود بهره ببرد و این عدد را به ۳۳ درصد برساند.

همچنین دو پتروشیمی فناوران و زاگرس نیز به ترتیب ۳۱ و ۲۲ درصد از ظرفیت تولید اسمی سالانه خود را تا انتهای تیرماه، تولید کرده‌اند.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.