بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
چگونگی روند بازار در هفته نیمه تعطیل؛

جبران افت‌های هیجانی بورس در کوتاه مدت

جبران افت‌های هیجانی بورس در کوتاه مدت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در هفته جاری، معاملات کم‌رمق پیگیری خواهند شد و احتمالا در روز آینده تعداد فروشندگان بازار بیش از خریداران خواهد بود. در شرایط فعلی، تحت تأثیر انتظارات ایجاد شده و جبران برخی افت‌های هیجانی، شرایط مثبت بازار در کوتاه مدت ادامه خواهد یافت و پس از آن به ثبات خواهد رسید تا تصمیماتی که اثرات میان مدت و بلندمدت داشته باشند، توسط دولت اخذ شوند؛ در آن زمان می‌توان چشم انداز میان مدت و بلند مدت بازار را ترسیم کرد اما بنا بر داده‌های فعلی به نظر می‌رسد، بورس در کوتاه مدت مقداری از افت خود را جبران خواهد کرد
کد خبر : ۲۸۴۸۱۳
نویسنده :
زهرا منصور

محمود یاسینی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: بخشی از تداوم روند مثبت در بازار سرمایه را می‌توان تحت تأثیر امیدواری به بازگشت برخی تصمیمات عقلانی به بازار شناخت. به نظر می‌رسد انتخاب وزیر جدید اقتصاد و رویکرد ایشان در کاهش فاصله بین ارز نیمایی و بازار آزاد که در شب گذشته مطرح کردند، می‌تواند سیگنال مثبتی را به بازار ارسال کند. بخشی دیگر از تداوم روند مثبت نیز به دلیل جبران منفی‌های هیجانی است که در گذشته رخ داده بود.

وی عنوان کرد: این دو عامل در کلیت شرایط مثبت بازار دخیل بوده‌اند و عمده مسائل به امیدواری برای بازگشت تصمیمات عقلانی از سوی سیاست گذار درخصوص تمامیت اقتصاد کشور مرتبط است.

چگونگی روند بازار در هفته نیمه تعطیل

مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی گفت: به نظر می‌رسد روند بازار در هفته جاری، اثرگذاری چندانی نخواهد داشت. با توجه به تعطیلات در این هفته و وجود تنها یک روز کاری در میان دو روز تعطیل، احتمالا اتفاقاتی را شاهد خواهیم بود که سهامداران ترجیح بدهند از تحمل ریسک این اتفاقات فاصله بگیرند.

یاسینی ادامه داد: احتمالا در روز آینده بخشی از بازار به سمت نقد شدن خواهد رفت. همانطور که می‌دانیم بازار حجم معاملات چشمگیری را در بخش سهام ندارد و عملا از این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که روندی را به بازار ببخشد.


وی افزود: در هفته جاری، معاملات کم‌رمق پیگیری خواهند شد و احتمالا در روز آینده تعداد فروشندگان بازار بیش از خریداران خواهد بود.

مروری بر تصمیماتی که منافع سهامداران را تحت شعاع قرار می‌دهند

یاسینی درباره وعده وزیر اقتصاد درخصوص مخالفات با تصمیاتی که شرایط میان مدت سرمایه گذاران بورسی را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: یکی از این تصمیمات که نمونه آن را به‌طور شفاف در سال گذشته شاهد بودیم، مسئله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است که منجر به تلاطم قابل توجهی در بازار گردید و در عمل نیز پس از اعتراضات گسترده‌ای که اتفاق افتاد، دولت از تصمیم خود بازگشت و در این میان منافع سهامداران تحت شعاع قرار گرفت.


وی با تأکید بر لزوم عقلانیت در تصمیم‌گیری سیاست گذاران افزود: یکی از عوامل مهم جهت جلوگیری از تصمیماتی که شرایط سرمایه گذاران را تحت شعاع قرار دهد، پررنگ‌تر شدن نقش رئیس سازمان بورس در تصمیمات کلان اقتصادی است؛ متاسفانه در دولت گذشته و در شرایط فعلی، این موضوع را شاهد نبودیم. در جلسات تصمیم‌گیری درخصوص مسائلی از این قبیل، رئیس سازمان بورس به عنوان فردی که باید حافظ منافع سهامداران خرد باشد، حضور نداشت. در صورتی که این تصمیمات با مشورت سازمان بورس اخذ شده و تبعات آن بررسی شود نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود، چراکه سازمان بورس امکان بررسی و بازوی مطالعاتی را دارا است.


کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: همچنین میز صنعتی که در دوره پیشین تشکیل شد می‌تواند دیدگاه‌های سازمان را نسبت به مشکلات و مسائل صنایع واقعی‌تر سازد؛ بنابراین کنار هم گذاشتن این ابزار‌ها و دخیل کردن آن‌ها در تصمیم گیری می‌تواند از اتخاذ تصمیمات غلطی که دولت در نهایت مجبور به عقب نشینی از آنان خواهد شد، جلوگیری کند.

چشم انداز مسیر بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت

یاسینی اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان مسیر بازار در بلندمدت را قضاوت کرد؛ باید دید روند تصمیمات به چه صورتی دنبال خواهند شد و تا زمان اجرایی نشدن تصمیمات دولت، پیش بینی شرایط ممکن نیست. درحال حاضر برنامه‌ها و ایده‌های مثبتی اعلام شده، اما در زمان وارد کار شدن دولت و درگیر شدن با مشکلات موجود در بخش واقعی اقتصاد، ممکن است تصمیمات متفاوت شوند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، تحت تأثیر انتظارات ایجاد شده و جبران برخی افت‌های هیجانی، شرایط مثبت بازار در کوتاه مدت ادامه خواهد یافت و پس از آن به ثبات خواهد رسید تا تصمیماتی که اثرات میان مدت و بلندمدت داشته باشند، توسط دولت اخذ شوند؛ در آن زمان می‌توان چشم انداز میان مدت و بلند مدت بازار را ترسیم کرد، اما بنا بر داده‌های فعلی به نظر می‌رسد، بورس در کوتاه مدت مقداری از افت خود را جبران خواهد کرد، اما نه به عنوانی که روند مثبتی را پیش بگیرد بلکه مجددا در حالت خنثی قرار خواهد گرفت تا دو عامل بتوانند سبب رشد آن شوند:

۱. تورم: درصورت افزایش دلار و افزایش به نوبت بازارها، نوبت به بورس خواهد رسید و رشد تورمی را در بورس شاهد خواهیم بود که حالت جذابی نیست.

۲. رشد بورس ناشی از رشد اقتصادی: این عامل نیز مستلزم اخذ تصمیمات سختی از سوی دولت است؛ اعم از تک نرخی کردن ارز و حذف قیمت گذاری دستوری که می‌تواند برای دولت تبعات اجتماعی را به دنبال داشته باشد؛ این موارد هرچند برای دولت تصمیم سختی است، اما برای اقتصاد برنامه صحیحی شناخته می‌شود و می‌تواند آینده بورس را مثبت ترسیم کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.