بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
مروری بر نواقص ساز و کار پیش فروش کنونی خودرو؛

ضرورت احیای عرضه خودرو در بورس کالا

ضرورت احیای عرضه خودرو در بورس کالا
آنچه در مقطع کنونی ضروری است، رضایت تولید کننده و سود کشور از تولید و همچنین رضایت مصرف کننده نهایی از قیمت فروش است. به نظر می‌رسد این ساز و کار پاسخگوی مناسبی نیست. در حال حاضر با توجه به عدم فضای رقابتی واردات آزاد و همچنین مواجه بودن تولید کننده با محدودیت عرضه، تا زمان دستیابی به فضایی که امکان واردات بدون محدودیت منابع ارزی، فروش خودرو از طریق بورس کالا با توجه به شیوه‌ای که در گذشته تجربه شده می‌تواند گزینه بهتری باشد.
کد خبر : ۲۸۴۸۲۳
نویسنده :
زهرا منصور

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره بازگشت ثبت نام خودرو به شرکت‌های تولیدکننده و قرعه کشی ظرفیت‌های فروش به دلیل بالا بودن حجم تقاضا، در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: به‌طور کلی این نوع عرضه‌ها عمدتا به دلیل مورد قیمتی با استقبال مواجه می‌شوند، زیرا بیشتر افرادی که اقدام به ثبت نام می‌کنند، مصرف کننده نیستند و قصد سرمایه گذاری دارند لذا در این شیوه از فروش خودرو که به صورت قرعه کشی است ثبت نام می‌کنند؛ بنابراین قیمت لحاظ شده به نوعی پایین‌تر از قیمت بازار است و می‌توان اینگونه استنباط کرد که با توجه به قیمت فروشی که در حال صورت پذرفتن است، خروج خودروسازان از زیان سازی به قوت خود باقی خواهد ماند و این قیمت‌ها کماکان برای عملیات مالی خودروسازان زیان ایجاد خواهند کرد.


وی افزود: زمانی که صحبت از بورس کالا به میان می‌آید، به این دلیل است که در نهایت برای تولید کننده و مصرف کننده نفع ایجاد شود. قیمتی که در نهایت به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، قیمتی بالاتر نسبت به قیمتی است که می‌تواند در بورس کالا کشف شود.

اشتیاقی بیان کرد: از سوی دیگر خودروساز نیز نفعی از تولید خود نخواهد برد و بنابراین امکان طرح‌های توسعه‌ای که لازم است پیش گرفته شود تا به تولید خودرو‌های بهینه‌تر با مصرف بنزین کمتر و رقابت با برند‌های خارجی منتج گردد، میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه در نهایت به صلاح تولیدکننده و اقتصاد کشور در جهت رشد سرمایه گذاری و تولید خودرو‌های بهینه با مصرف سوخت کمتر و همچنین به نفع مصرف کننده نهایی (که می‌تواند با قیمت کمتری در بورس کالا خریداری کند) خواهد بود، تغییر ساز و کار فروش خودرو است.

این کارشناس افزود: به نظر می‌رسد احیای ساز و کار فروش خودرو در بورس کالا، با توجه به فضای موجود می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به شیوه پیش فروش کنونی باشد.

وی یادآور شد: عمده‌ترین نقص این شیوه از فروش، بر مبنای شانس بودن امکان خرید برای مصرف کننده نهایی است که نیاز واقعی به خودرو دارد. کسانی که در این شیوه برنده می‌شوند، به قصد مصرف اقدام به خرید نکرده‌اند، بلکه به منظور خرید و فروش و استفاده از ما به تفاوت سی یا چهل درصدی با قیمت بازار اقدام نموده‌اند.


اشتیاقی اظهار داشت: آنچه در مقطع کنونی ضروری است، رضایت تولید کننده و سود کشور از تولید و همچنین رضایت مصرف کننده نهایی از قیمت فروش است. به نظر می‌رسد این ساز و کار پاسخگوی مناسبی نیست. در حال حاضر با توجه به عدم فضای رقابتی واردات آزاد و همچنین مواجه بودن تولید کننده با محدودیت عرضه، تا زمان دستیابی به فضایی که امکان واردات بدون محدودیت منابع ارزی (که در حال حاضر اجازه واردات به طور گسترده را نمی‌دهد) میسر شود، فروش از طریق بورس کالا با توجه به شیوه‌ای که در گذشته تجربه شده می‌تواند گزینه بهتری باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.