بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
۱۴ آبان ماه؛ بورس تهران میزبان بورس‌های آسیایی می‌شود / سهم ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات شرکت‌های بورسی به آفریقا/ انعقاد تفاهمنامه همکاری بورس تهران با اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا
همایش مشترک فرصت‌های راهبردی قاره آفریقا: توسعه تجارت و کسب و کار در روز جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۵۰۶۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در همایش مشترک فرصت‌های راهبردی قاره آفریقا: توسعه تجارت و کسب و کار اظهار کرد: اعتقاد ما این بود که تعامل بین ناشرین بورس تهران و اتاق ایران و آفریقا کمک کند تا واقعا یک فرصت و فضای جذاب همکاری ایجاد شود.

وی درخصوص علاقه به همکاری با اتاق ایران و آفریقا افزود: ما در بازار سرمایه بیش از ۳۸۶ شرکت داریم که درج شدند. ارزش صادرات شرکت‌های بازار سرمایه ۱۰ میلیارد دلار است. از ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات کشور، ۱۰ میلیارد دلار سهم شرکت‌های بازار سرمایه است. این همکاری می‌تواند به بهبود فضا کمک کند. جذابیت‌ها و فرصت‌های بازرگانی و بین المللی با ۵۳ کشورآفریقایی با توجه به جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری و نرخ خوب رشد اقتصادی فرصت بی نظیری را متوجه بازار سرمایه ما می‌کند.

۱۴ آبان ماه؛ بورس تهران میزبان بورس‌های آسیایی می‌شود / سهم ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات شرکت‌های بورسی به آفریقا/قاره آفریقا؛ بهترین بازار فروش است

گودرزی ادامه داد: صادرات شرکت‌های ما به آفریقا حدود ۶۰۰ میلیون دلار است که این نسبت به کل صادرات کشور سهم ناچیزی است. تعامل بین ناشران بازار سرمایه و اتاق ایران و آفریقا به بهبود صادرات به این قاره زیبا کمک خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت بورس تهران توضیح داد: وظیفه ما در بورس تهران موضوع ارتقا حاکمیت شرکتی و بهبود سازوکار‌های شفافیت ناشران است. امیدوار هستیم ما با برشمردن فرصت‌های سرمایه گذاری و صادراتی برای ناشران در خصوص قاره آفریقا بتوانیم به بهبود درآمد ناشران کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۴ آبان سال جاری در جزیره کیش، بورس تهران میزبان بورس‌های آسیایی خواهد بود. باتوجه به تفاهمنامه‌های متعدد بورس تهران که شامل ۱۵ تفاهمنامه با کشور‌های مختلف است، تاکنون با کشور‌های آفریقایی نداشتیم. آفریقا بورس‌های خوبی دارد و این گفتگو‌ها به رونق بیش از پیش ابزار‌ها و فرایند‌ها در بورس تهران و طرف مقابل کمک می‌کند. 

گودرزی بیان کرد: در بورس ایران بیش از هزار نهاد مالی در قالب تامین سرمایه، شرکت‌های سبدگردان و... وجود دارد. همه این‌ها پتانسیل‌ها در کنار ارزش بازار ۷۲۰۰ همتی شرکت‌های بورسی تهران به این تعامل کمک می‌کند. امیدوار هستیم بتوانیم روابط بین ناشران بورس تهران و فرابورس ایران را با فرصت‌های سرمایه گذاری و بازرگانی در کشور‌های آفریقایی بهبود بخشیم.

در ادامه این نشست، مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا بیان کرد: آفریقای جنوبی خود به تنهایی اروپاست. این قاره 5 کشور نفتی دارد.

وی افزود: این قاره از نظر اقتصادی فقیرترین قاره است. قاره آفریقا ۵۵ کشور دارد. این قاره یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و جوانترین قاره دنیا محسوب می‌شود.

برهمن در این باره ادامه داد: ۲۰ درصد تیتانیوم فرانسه از طریق قاره آفریقا تامین می‌شود. در این قاره یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مبادلات مالی انجام می‌شود. محصولاتی مانند پنبه، قهوه، چای، دانه قهوه و ... به کشور‌ها صادر می‌شود. در حالی که سهم ما از این بازار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است. قاره آفریقا؛ بهترین بازار فروش است.

۱۴ آبان ماه؛ بورس تهران میزبان بورس‌های آسیایی می‌شود / سهم ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات شرکت‌های بورسی به آفریقا/قاره آفریقا؛ بهترین بازار فروش است

براساس این گزارش، در پایان این همایش، تفاهمنامه همکاری فیمابین اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با شرکت بورس تهران منعقد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.