بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
شرکتی مالی و سرمایه‌گذاری نومورا در گزارشی مطرح کرد؛

تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ می‌تواند منجر به تورم قابل‌توجهی شود

تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ می‌تواند منجر به تورم قابل‌توجهی شود
نومورا در گزارشی نسبت به تعرفه‌های پیشنهادی دونالد ترامپ هشدار داده است و در این گزراش بیان میدارد که؛ در صورتن اعمال گسترده این تعرفه‌ها فشار‌های تورمی و پیامد‌های اقتصادی قابل‌توجهی بر روند اقتصادی این کشور وارد خواهد کرد. 
کد خبر : ۲۸۵۱۵۷
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ نومورا (Nomura) که شرکتی مالی و سرمایه‌گذاری ژاپنی است در گزارشی نسبت به تعرفه‌های پیشنهادی دونالد ترامپ هشدار داده است و در این گزراش بیان میدارد که؛ در صورتن اعمال گسترده این تعرفه‌ها فشار‌های تورمی و پیامد‌های اقتصادی قابل‌توجهی بر روند اقتصادی این کشور وارد خواهد کرد. 

 این شرکت هشدار داد که رویکردی با تعرفه‌های گسترده، مانند تعرفه ۱۰ درصدی پیشنهادی ترامپ بر تمامی کالاها، بسیار تورم‌زا خواهد بود و تأثیر آن به مراتب بیشتر از تعرفه‌های هدفمند دوران اول ریاست‌جمهوری او خواهد بود. 

نومورا خاطرنشان کرد که تعرفه‌های قبلی ترامپ که به‌طور هدفمندتری اعمال شده بودند، تأثیر نسبتاً کمی بر تورم داشتند. اما این شرکت استدلال کرد که تعرفه‌های گسترده احتمالاً منجر به افزایش قابل‌توجهی در تورم اصلی خواهند شد، شاید تا یک درصد بیشتر، زیرا این تعرفه‌ها طیف وسیعی از کالا‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بدون امکان جبران از کشور‌های معاف. 

نومورا افزود: «بر خلاف تعرفه‌های هدفمند که به دلیل تعدیل حاشیه‌ها و افزایش واردات از کشور‌های معاف، تأثیر کمی بر قیمت‌های خرده‌فروشی داشتند، انتظار می‌رود تعرفه‌های گسترده قیمت‌ها را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند.» 

این تحلیل به مثال تعرفه‌های ترامپ در سال ۲۰۱۸ بر ماشین‌های لباس‌شویی اشاره کرد که منجر به افزایش چشم‌گیر قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکنندگان داخلی شد. پیش‌بینی‌های نومورا نشان داد که توزیع‌کنندگان داخلی ممکن است بخشی از افزایش هزینه‌ها را ناشی از تعرفه‌های پیشنهادی جذب کنند، اما احتمالاً توان کمتری برای این کار تحت تعرفه‌های گسترده خواهند داشت. 

این شرکت خاطرنشان کرد: «ما تخمین می‌زنیم که تعرفه‌های ۱۰ درصدی پیشنهادی بر همه کالا‌ها می‌تواند قیمت کالا‌های تولید داخل را تا ۱۰ درصد افزایش دهد» و به این ترتیب تورم اصلی را تا ۱ درصد افزایش دهد. 

نومورا همچنین درباره تأثیرات احتمالی اقتصادی سیاست‌های تجاری ترامپ بحث کرد و تأکید کرد که تعرفه‌های گسترده می‌تواند به افزایش مالیات‌های قابل‌توجه و اثرات منفی بر رشد اقتصادی منجر شود. «تعرفه‌های بالاتر می‌تواند به‌عنوان یک مالیات بر ساکنان داخلی عمل کند، زیرا صادرکنندگان تحت تأثیر ممکن است قیمت‌های پیش از تعرفه خود را کاهش ندهند.»

 نومورا پیش‌بینی کرد که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، دولت او ممکن است موضع تهاجمی خود در تجارت را از سر بگیرد، با پیشنهاد تعرفه ۱۰ درصدی بر تمامی کالا‌ها و همچنین تعرفه ۶۰ درصدی بر کالا‌های چینی. این شرکت افزود: «اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، انتظار داریم که سیاست‌های تجاری تهاجمی او ادامه یابد، هرچند انتظار داریم که برخی از شرکای تجاری کلیدی از این تعرفه‌ها معاف شوند و توافق‌نامه‌های دوجانبه مذاکره شوند.»

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.