بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
عوامل ضروری جهت رشد بازار در میان مدت و بلندمدت؛

چشم انداز بازار سرمایه با توجه به مختصات فعلی

چشم انداز بازار سرمایه با توجه به مختصات فعلی
کارشناس بازار سرمایه گفت: درخصوص شرایط بازار در مقطع فعلی دو نکته را باید در نظر گرفت؛ در انتهای شهریور قرار داریم و به طور سنتی معمولا در انتهای شهریور فشار فروش از سمت حقوقی‌هایی که دنبال شناسایی سود در سال مالی هستند و تسویه اعتبار کارگزاری‌ها را شاهدیم. همچنین قیمت‌های جهانی اعم از نفت و فولاد در یک ماه اخیر تقریبا روند نزولی داشته اند که بازار در گروه‌های مرتبط با آن‌ها دست به عصاتر در حال خرید است. گروه پالایش و فولاد تقریبا بیانگر این شرایط هستند.
کد خبر : ۲۸۵۱۶۴
نویسنده :
زهرا منصور

علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: بازار سرمایه در ظاهر در روز جاری ۹ تا ۱۰ هزار واحد منفی بود و خروج پول را شاهد بودیم، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، شاخص هم وزن عدد مثبتی را ثبت کرد و در یک هفته اخیر نیز شاهد بوده ایم که بازار به سهم‌های کوچک و متوسط اقبال بیشتری را نشان داده است. این موضوع دو علت دارد؛ در مدت اخیر صندوق‌های حمایتی، صندوق‌های اهرمی و صندوق‌های بزرگ کم و بیش سهم‌های بزرگ را حمایت کرده و سهم‌های کوچک تقریبا روند کلی بازار که منفی بود را پیروی می‌کردند. در حال حاضر بازار تا حدودی برگشته و چرخش نقدینگی را شاهدیم که اتفاق مثبتی است.

وی افزود: از سوی دیگر باید تناسب بین سهم‌های کوچک و بزرگ وجود داشته باشد و همیشه فاصله‌ای را میان این دو دسته سهم شاهد بوده ایم.

اسکینی اشاره کرد: درخصوص شرایط بازار در مقطع فعلی دو نکته را باید در نظر گرفت؛ در انتهای شهریور قرار داریم و به طور سنتی معمولا در انتهای شهریور فشار فروش از سمت حقوقی‌هایی که دنبال شناسایی سود در سال مالی هستند و تسویه اعتبار کارگزاری‌ها را شاهدیم. همچنین قیمت‌های جهانی اعم از نفت و فولاد در یک ماه اخیر تقریبا روند نزولی داشته اند که بازار در گروه‌های مرتبط با آن‌ها دست به عصاتر در حال خرید است. گروه پالایش و فولاد تقریبا بیانگر این شرایط هستند.

کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز بازار با مختصات فعلی گفت: اگر ریسک سیستماتیک و جنگ را کنار بگذاریم، اتفاقی که پس از تشکیل دولت چهاردهم شاهد آن هستیم رویکردی ست که دولت به بازار‌ها داشته است. بار‌ها اظهار نظرات مثبتی را از سران اقتصادی و رئیس جمهوردیده ایم. دیدگاه آقای همتی دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به بازار‌ها و شرایط اقتصاد بوده و کم و بیش امیدی را القا کرده است.

وی با اشاره به ضرورت عملیاتی و ملموس شدن این موضوعات گفت: اجرایی شدن این صحبت‌ها در دو عامل دلار نیما و نرخ بهره نمود خواهد یافت. به نظر می‌رسد مهمترین نکته‌ای که می‌تواند شرایط بازار را در میان مدت و بلند مدت تغییر دهد ریل گذاری مناسب اقتصاد و کاهش دست درازی به جیب شرکت‌ها است که در چندسال اخیر شاهد بوده ایم. تامین نشدن کسری بودجه از جیب شرکت‌ها و کوتاه و حذف شدن مصوبه‌های خلق الساعه نیز از نکات مهمی هستند که می‌توانند در شرایط فعلی و آینده بازار اثر بگذارند.

اسکینی ادامه داد: هرچند در مدت اخیر تزریق نقدینگی به طرق مختلف به بازار را داشته ایم و رئیس سازمان نیز تغییر یافته است، اما پرداختن به مطالبات فعالان بازار از شرایط فعلی اقتصاد، عدم دست درازی به سود شرکت‌ها و پیش بینی پذیر ساختن اقتصاد مهمترین اقداماتی هستند که یک رئیس سازمان می‌تواند انجام دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رونق بازار نیازمند افزایش ارزش معاملات است. نسبت به متوسط ماه اخیر اعداد در حال رشد هستند. ارزش معاملات تقریبا ۲.۵ همت بوده و در حال رسیدن به بالای ۳ همت هستیم، اما نیاز است به رقم ۵ همت دست یابیم تا بتوان به رونق بورس امیدوار بود.

وی در ادامه گفت: این روز‌ها ورود پول به کارگزاری‌ها را شاهد هستیم که در شهریور ماه متوسط ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و اگر متوسط روزانه این عدد به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد و وارد سهام شود، اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. سابقه تاریخی نشان داده زمانی که این عدد افزایش می‌یابد، می‌تواند اتقاقات مثبتی را رقم بزند.

اسکینی افزود: همچنین درصورتی که کد خریدار به حدود ۱۵۰ هزار در روز برسد، می‌تواند یکی دیگر از نکات مثبت باشد. باید این عوامل را بیشتر رصد کرد، زیرا بهبود یافته، اما با رونق بخشیدن به بازار فاصله داشته اند. در حال حاضر ارزش بازار بدون عرضه اولیه ۸۰ میلیارد دلار و p/e بازار نیز تقریبا ۶.۴ است؛ این ارقام به کف بازار بسیار نزدیک هستند و امکان افزایش این اعداد وجود دارد.

وی تصریح کرد: بازدهی تقریبا ۴ برابری شاخص کل نیز نشان می‌دهد که بنیاد سهم‌ها همچنان بنیاد خوبی است. عمده سهم‌هایی که p/e در حد p/e گروه دارند به صورت گذشته نگر قابلیت تداوم این سودآوری را دارند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مجموع اگر موارد ذکر شده از جمله عدم ورود ریسک خارج از بازار، ریل گذاری مناسب اقتصاد و جامه عمل پوشاندن به صحبت‌های امیدبخش اتفاق بیفتند، می‌توان به چشم انداز بازار امیدوارد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاهی جامع به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در هفته ای که گذشت
صندوق با درآمد ثابت "یاقوت آگاه " و ثبت بازدهی چشمگیر برای سرمایه گذاران ریسک گریز؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در هفته ای که گذشت

بخشی از اقدامات ثبات‌آفرین سازمان بورس
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

بخشی از اقدامات ثبات‌آفرین سازمان بورس

۵۷ سال، ۱۴ رییس، یک سازمان
مروری بر اسامی سکانداران بازار سرمایه در نیم قرن گذشته؛

۵۷ سال، ۱۴ رییس، یک سازمان

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.