بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
آلمان، افراط‌گرایی سیاسی وخطرات برای اوکراین؛

احزاب پوپولیستی، خطری جدید برای اتحاد غرب؟

احزاب پوپولیستی، خطری جدید برای اتحاد غرب؟
آلمان، پس از ایالات متحده، دومین اهداکننده کمک‌های ملی به اوکراین است و نقش محوری در اتحادیه اروپا و ناتو دارد. اما در آلمان، احزاب پوپولیستی که به روسیه تمایل دارند، در حال رشد هستند.
کد خبر : ۲۸۵۴۹۰
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از فایننشال تایمز؛ تأثیر احتمالی دونالد ترامپ بر جنگ اوکراین و اتحاد غرب به خوبی درک شده است، اما آنچه در آلمان اتفاق می‌افتد نیز به همان اندازه اهمیت دارد. آلمان، پس از ایالات متحده، دومین اهداکننده کمک‌های ملی به اوکراین است و نقش محوری در اتحادیه اروپا و ناتو دارد. اما در آلمان، احزاب پوپولیستی که به روسیه تمایل دارند، در حال رشد هستند.

حزب "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) تقریباً در انتخابات ایالت براندنبورگ در روز یکشنبه پیروز شد. این سومین عملکرد قوی این حزب در چندین انتخابات اخیر است؛ پس از کسب مقام اول در انتخابات ایالتی تورینگن و مقام دوم در زاکسن.

بیشتر بخوانید: آلمان در تلاش برای نجات رشد اقتصادی

با ترکیب آرای حزب AfD و ائتلاف "سارا واگنکنشت" (BSW)، چیزی نزدیک به یک‌سوم آلمانی‌ها - و بیشتر از این مقدار در شرق آلمان - به احزاب پوپولیستی رأی می‌دهند که به شدت ضد مهاجرت هستند، به ناتو خصومت دارند و مصمم هستند کمک به اوکراین را قطع کنند. زمانی که ولودیمیر زلنسکی در ماه ژوئن در بوندستاگ سخنرانی کرد، تمامی اعضای AfD به جز چهار نفر از حضور در این سخنرانی خودداری کردند.

 

مواضع سیاسی احزاب AfD و BSW، همراه با اتهاماتی مبنی بر اینکه بسیاری از اعضای AfD دستور کار‌های پنهانی و افراط‌گرایانه دارند، باعث شده است که احزاب سنتی آلمان از ائتلاف با پوپولیست‌ها خودداری کنند - حداقل در سطح ملی. اما صعود احزاب افراط‌گرا هم‌اکنون بر سیاست‌های دولتی تأثیر گذاشته است. تصمیم آلمان برای اعمال کنترل‌های مرزی با همسایگان اتحادیه اروپا ناشی از نگرانی‌هایی است که پوپولیست‌ها از مسئله مهاجرت غیرقانونی بهره‌برداری کرده‌اند.

چالش‌های کی‌یف و ناتو

حامیان اوکراین نگرانند که تغییرات بعدی در سیاست‌های آلمان شامل کاهش حمایت از کی‌یف باشد. ارتش اوکراین در حال حاضر با کمبود مهمات و نیرو برای مقابله با نیرو‌های روسیه در شرق این کشور مواجه است. کاهش حمایت آلمان و آمریکا از اوکراین می‌تواند به پیروزی روسیه در جنگ کمک کند.

حتی اگر تانک‌های روسیه وارد کی‌یف نشوند، حامیان اوکراین نگرانند که دولت زلنسکی مجبور به انجام امتیازات سرزمینی شود که به ولادیمیر پوتین اجازه دهد پیروزی خود را اعلام کند. یک توافق صلح بد می‌تواند آینده اوکراین را به عنوان یک کشور پایدار زیر سوال ببرد و پوتین را برای تهدید کشور‌های دیگر جسورتر کند.

دوستان اوکراین در برلین نشانه‌های بسیاری از احتمال کاهش حمایت آلمان را می‌بینند. در حالی که بریتانیا و ایالات متحده در حال بحث بر سر اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد خود برای حمله به خاک روسیه هستند، آلمان به طور قطعی اعلام کرده است که موشک‌های تائوروس خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: چالش‌های سیاسی و اقتصادی ادغام یونی‌کردیت و کومرتس‌بانک

کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان، اعلام کرده است که بسته جدیدی از کمک‌های مالی برای اوکراین بدون کاهش‌های سیاسی بسیار دشوار در بودجه امکان‌پذیر نخواهد بود. تصمیم اتحادیه اروپا برای استفاده از دارایی‌های منجمد روسیه برای کمک به اوکراین موقتاً فشار مالی بر برلین را کاهش داده است، اما موضوع کمک مالی آلمان به اوکراین قطعاً دوباره مطرح خواهد شد.

سیاستمداران جنگ‌طلب در کی‌یف و برلین استدلال می‌کنند که اگر پوتین در اوکراین شکست نخورد، او به ناتو و در نهایت آلمان تهدید خواهد کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در نظرسنجی‌های ملی عقب افتاده و به نظر می‌رسد در انتخابات فدرال سپتامبر آینده شکست بخورد. حامیان پرشور اوکراین نگرانند که شولتس برای احیای موقعیت سیاسی خود، به فکر آغاز یک ابتکار صلح قبل از انتخابات با روسیه باشد.

نگرانی‌ها در مورد آنچه شولتس ممکن است در سر داشته باشد، در شایعات هفته گذشته در برلین منعکس شد که یک گروه تماس از حزب دموکراتیک اجتماعی او در مسکو برای گفتگو‌های محرمانه حضور داشته‌اند. این ادعا‌ها از سوی صدارت‌خانه رد شد. مشاوران کلیدی شولتس تقریباً به همان اندازه از پوپولیست‌های روسوفیل و از سیاستمداران جنگ‌طلب در برلین که خواستار افزایش شدید کمک به کی‌یف هستند، خسته شده‌اند. آن‌ها خود را نمایندگان میانه‌روی آلمان در مورد اوکراین می‌دانند. وظیفه دولت، از دیدگاه شولتس، این است که کشور تقسیم‌شده‌ای را حول یک سیاست اساساً حامی اوکراین متحد نگه دارد.

شولتس با روسیه صلح خواهد کرد؟ 

برای اوکراینی‌ها که از نظر آن‌ها کمک‌های آلمان به شکل لاک‌پشتی صورت می‌گیرد هرگونه اشاره‌ای به احتیاط بیشتر دولت شولتس نگران‌کننده است.

 

شولتس و متحدانش اصرار دارند که او در برابر تهدید پوتین ساده‌لوح نیست. آن‌ها شاهد شواهد روزانه از خشونت روسیه در اوکراین و همچنین خرابکاری و اطلاعات نادرست در خود آلمان هستند. در بلندمدت، تحلیلگران آلمانی نگران هستند که روسیه اکنون به طور کامل به یک اقتصاد جنگی تبدیل شده و تولید سلاح را در اولویت قرار داده است.

آن‌ها اشاره می‌کنند که برخی از پیشرفته‌ترین تسلیحات روسیه که در حال تولید است، در اوکراین استفاده نمی‌شود و به نظر می‌رسد برای یک درگیری احتمالی آینده ذخیره می‌شود.

شولتس از همه این‌ها آگاه است. اما رهبران سیاسی در لحظه زندگی می‌کنند و دیدگاه‌هایشان به طور تقریباً ناپذیری تحت تأثیر سیاست داخلی است. شولتس یک انتخابات بسیار دشوار در پیش دارد و دوست دارد به عنوان یک نامزد صلح وارد رقابت شود.

او همچنین در برلین ساکن است  شهری که تاریکی و تراژدی‌های بسیاری را دیده است ، اما اکنون احساس می‌کند که از خط مقدم اوکراین دور است. هفته گذشته، کافه‌های پیاده‌رو و مسیر‌های دوچرخه‌سواری نزدیک دفتر صدراعظم پر از افرادی بود که از آفتاب اواخر تابستان لذت می‌بردند. این که دوران تاریکی دوباره به اروپا بازگردد، برای دولتی  یا مردمی  سخت است که با آن روبه‌رو شوند.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد قیمت طلا با تضعیف دلار؛ آیا سرمایه‌گذاران باید منتظر اصلاحات باشند؟
افزایش قیمت فلز زرد به دنبال سیگنال‌های مثبت جهانی؛

رشد قیمت طلا با تضعیف دلار؛ آیا سرمایه‌گذاران باید منتظر اصلاحات باشند؟

رونمایی ترامپ از پروژه رمز ارزی جدید
بخوانیم از آخرین اخبار بازار رمزارزها؛

رونمایی ترامپ از پروژه رمز ارزی جدید

آغاز یک تغییر بزرگ؟
نرخ بهره فدرال رزروکاهش یافت؛

آغاز یک تغییر بزرگ؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.