بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
بررسی رویکرد سازمان بورس درخصوص رفع معضلات حاکمیت شرکتی و اثر آن بر صعود بازار سرمایه در نیمه دوم سال
آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: رویکردی که در حال حاضر رئیس جدید سازمان در نظر گرفته و صحبت‌هایی که درخصوص حاکمیت شرکتی مطرح شده، پوشش دهنده کلیه نواقصی که نیاز است به آن‌ها اشاره کنیم هستند. رویکرد حال حاضر سازمان و پیگیری‌هایی که توسط رئیس جدید سازمان در حال صورت پذیرفتن است می‌تواند معضلات حاکمیت شرکتی را برطرف سازد و چشم انداز خوبی را برای نیم سال دوم نیز فراهم کند.
کد خبر : ۲۸۵۵۰۹
نویسنده :
زهرا منصور

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها جهت رشد بازار سرمایه موضوع دلار نیمایی است که تک نرخی شدن آن می‌تواند اثر بسیار مثبتی را بر شرکت‌ها بگذارد. از سوی دیگر اخباری همچون فروش با ارز توافقی برای زنجیره فولاد و ظاهر شدن این موضوع بر صورت‌های مالی طبیعتا سبب بهبود حاشیه سود شرکت‌ها و افزایش سود ریالی آن‌ها خواهد شد؛ این موضوع در کنار کاهش نرخ بهره می‌تواند محرکی جهت صعود بازار در شش ماهه دوم سال باشد. منظور از نرخ بهره لزوما سود بین بانکی نیست؛ کاهش نرخ اخزا‌ها می‌تواند یک محرک مثبت باشد و تداوم این مسئله می‌تواند عملکرد بهتری را داشته باشد یا شاهد افزایش نرخ به اعداد بالاتر نباشیم.

کارشناس بازار سرمایه گفت: صحبت در خصوص مذاکرات و توافقاتی که در سطح بین الملل در حال وقوع است و رویکرد دولت به نسبت نگاه‌هایی که در منطقه در حال شکل گیری است، می‌تواند شرایط را به سوی اخذ تصمیماتی جهت کنترل نرخ بهره، افزایش دلار نیما و کنترل برخی ناترازی‌ها سوق دهد و می‌توان به این عوامل خوشبین بود.

پورکار با اشاره به چرایی تداوم محدودیت دامنه نوسان افزود: رئیس سابق سازمان در مواجهه با ترور اسماعیل هنیه، با دو روز تاخیر و پس از ریزش بازار دامنه نوسان را محدود ساخت. ریسک‌های مربوط به ایران و اسرائیل در بالاترین سطح خود قرار دارد و اگر یک اتفاق تکنیکالی یا مقاومتی رخ دهد، ممکن است در یک روز، رشد یک هفته‌ای بازار برگردد.

وی ادامه داد: این نگرانی سبب عدم تغییر در دامنه نوسان شده که موضوعات بین المللی مذکور و بحث شکست مقاومت تکنیکالی شاخص و رد شدن از محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی و مواردی از این دست، می‌توانند شرایط را برای بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی مهیا کنند که می‌تواند به صورت کلی یا پله‌ای باشد.

با توجه به اینکه رئیس سازمان بورس اظهار داشت درباره موضوع حاکمیت شرکتی سه اقدام باید صورت بگیرد (در قدم اول باید دستورالعمل‌های مربوط به حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی به روزرسانی شود، در قدم بعد اصلاح و ارتقای منشور کمیته‌های شرکت‌ها در دستور کار است و در نهایت باید تمایز و تفکیک سیاست‌گذاری از اجرا در شرکت‌های بورسی، محقق شود تا شاهد ارتقا در بحث حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی باشیم) پورکار در این باره گفت: رویکردی که در حال حاضر رئیس جدید سازمان در نظر گرفته و صحبت‌هایی که درخصوص حاکمیت شرکتی مطرح شده، پوشش دهنده کلیه نواقصی که نیاز است به آن‌ها اشاره کنیم هستند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد حال حاضر سازمان و پیگیری‌هایی که توسط رئیس جدید سازمان در حال صورت پذیرفتن است می‌تواند معضلات حاکمیت شرکتی را برطرف سازد و چشم انداز خوبی را برای نیم سال دوم نیز فراهم کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.