بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
اکنون شاهد بهبود متغیرها به نفع بازار سرمایه هستیم/ کاهش نرخ بهره؛ یکی از اولویت‌های وزارت اقتصاد
دولت جدید مشغول به کار شده و تیم اقتصادی نیز کاملاً مشخص شدند، وعده‌هایی که داده‌اند و تصمیماتی که در حال گرفته شدن است به نفع بازار سرمایه هست.
کد خبر : ۲۸۵۴۸۱
نویسنده :
امیرحسین کریمی

بورس نیوز:

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، با توجه به اتفاق‌های ماه‌های اخیر و وجود ریسک‌های سیستماتیکی که بر بازار اثر گذاشته است روند بازار را در نیمه دوم سال این‌گونه ارزیابی کرد: اگر بخواهیم از موقعیت فعلی بازار سرمایه پیش‌بینی داشته باشیم نگاه کوتاهی باید به اتفاقات و مسیر‌هایی که تا امروز پیموده داشته باشیم. بازار بالأخص در ماه‌های گذشته با توجه به تکان‌های شدید سیاسی و اخبار منطقه‌ای و همچنین تصمیمات اقتصادی که در طول یک سال گذشته گرفته شد و با توجه به افزایش فاحش دلار نیما نسبت به بازار آزاد، بحث افزایش جهش بار نرخ بهره به نظر می‌رسد که ما در تمام موارد شاهد بهبود متغیر‌ها به نفع بازار سرمایه هستیم.

احتمالاً در نیمه آبان ماه پس از برگزاری انتخابات آمریکا بسیاری از تنش‌های اخیر منطقه‌ای حتی از بین برود یا کاهش پیدا کند با توجه به اینکه اهداف آن‌ها تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا هست. در بعد داخلی نیز ما تغییر دولت را به همراه داشتیم که با یک انتخابات نسبتاً قابل‌قبول ازنظر مشارکت مردم صورت گرفت. 

حمایت بازار سرمایه از سوی دولت و مجلس

وی ادامه داد: دولت مشغول به کار شد و تیم اقتصادی نیز کاملاً مشخص شدند و وعده‌هایی که داده شد و تصمیماتی که در حال گرفته شدن است به نفع بازار سرمایه هست. دلار نیمایی با سرعت بهتری اختلاف خود را با دلار بازار آزاد کم کرده است. نرخ بهره نیز در حال برنامه‌ریزی برای کاهش است و در مجموع صحبت‌های دولت، دولت‌مردان و حتی مجلس مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و فاصله گرفتن از نرخ‌گذاری دستوری هست. با توجه به جمیع این موارد و جاماندگی بازار سرمایه نسبت به مابقی رقبا فکر می‌کنم که کف شاخص در محدوده ۲ میلیون واحد بسته‌شده و من بعد اگر اتفاق خیلی عجیب غریبی نیفتد شاهد رشد بازار سرمایه هستیم، رشدی که بعد از انتخابات آمریکا می‌تواند پرشتاب‌تر نیز بشود. 

خوش بینی کاهش پلکانی نرخ بهره در ماه‌های اخیر 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیرگذاری کاهش یا افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بر بازار سرمایه عنوان کرد: به‌طور یقین کاهش نرخ بهره بر روند بازار تأثیرگذار خواهد بود و درواقع اصلی‌ترین ابزار در اختیار بانک‌های مرکزی برای اجرای سیاست‌های انقباضی و انبساطی نرخ بهره هست که در ایران متأسفانه در زمستان سال گذشته یک جهش حدوداً ۵۰ درصدی را به همراه داشت از حوالی ۲۰ درصد به بالای ۳۰ درصد رفت اما؛ یکی از اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد و جناب آقای همتی کاهش نرخ بهره هست و با توجه به آثار زیان‌بار بلندمدت آن، این خوش‌بینی و احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده شاهد کاهش پلکانی نرخ بهره باشیم.

این کارشناس ادامه داد: کاهش نره بهره طبیعتاً تأثیر خود را بر کلیت بازار سرمایه خواهد گذاشت و ما شاهد تزریق نقدینگی به بازار خواهیم بود. اگر منابعی که جذب بازار سرمایه می‌شود، اول زیاد باشد و دوما به‌صورت روند دار باشد می‌توانیم خوش باشیم که به‌مرور سهم‌های بزرگ بازار سرمایه و شاخص‌ساز‌ها بتوانند از سهام کوچک پیشی بگیرند که در حال حاضر وضعیت بهتری دارند.

سهام صادراتی جزو گزینه‌های اصلی برای سبد سرمایه‌گذاران 

نیما میرزایی در پاسخ به این موضوع که با توجه به نوسانات ارز در یک ماه اخیر سرمایه‌گذاری در سهام صادرات تا چه حد می‌تواند منطقی باشد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در صنایع صادراتی حتماً جذاب هست اما؛ به نظرم مهم‌تر از نرخ دلار بازار آزاد، نرخ دلار نیمایی است که در حال حاضر می‌تواند جهش سودآوری را برای شرکت‌ها و سهامداران داشته باشد. با توجه به اینکه نرخ دلار نیمایی رو به رشد است و اختلافش را با نرخ دلار آزاد کم می‌کند، انتخاب سهامی که از اختلاف دلار نیما و بازار آزاد آسیب‌دیده بودند، ناشرین مرتبط در حال شناسایی سود‌های بیشتر از محل این کاهش اختلاف هستند. به نظرم این سهم‌ها می‌توانند جذاب‌تر باشند و برخی از آن‌ها یا فروش داخلی داشتند یا تأثیر کمتری می‌گرفتند و درنتیجه آن افت کمتری را در یک سال اخیر به همراه داشتند و یکی از متغیر‌های اصلی که باید لحاظ بشود این موضوع است اما؛ در مجموع سهام صادراتی حتماً می‌تواند جزو گزینه‌های اصلی برای چینش سبد سرمایه‌گذاران باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
با ان کلاه گشادیکه حکومت سر مردم در سال 99 گذاشت و سران مملکت مردم را به بورس دعوت کردند و در اوج قیمت سهام را به مردم فروختند و بعد دستور ریزش دادند دیگه با حرف کسی سمت بورس نمیاد تنها راه نجات بورس اینه که بگزارند سهام رشد کند و از این رشد هم نترسند چه اشکالی دارد خسیس نباشید بگزارید دوزار هم مردم سود کنند وقتی این اتفاق بیافتد و عده ای بصورت واقعی سود را لمس کنند خودبخود دیگران هم تشویق میشوند و به بورس خواهند امد.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.